مدیر عامل بانک کشاورزی:

بدهی 6 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک کشاورزی /گردش تسهیلاتی 21 هزار میلیارد تومانی در سال 92

طالبی در خصوص میزان بدهی دولت به بانک کشاورزی گفت: دولت مبلغ 6 هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهی دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران طالبی امروز در نشست خبری اظهار داشت در سال  92بانک کشاورزی بالغ بر 21 هزار میلیارد تومان گردش تسهیلاتی داشتیم .

مدیر عامل بانک کشاورزی افزود: این گردش تسهیلاتی در حوزه‌های مختلف همچون زراعت، باغداری، شیلات و غیره صورت گرفته است.
وی ادامه داد: در واقع نسبت به سال 91 رشد 25 درصدی را داشتیم.


به گفته طالبی تاکنون نیز 5 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.


*پیش‌بینی تسهیلات 8 هزار میلیارد ریالی برای مکانیزاسیون کشاورزی


وی اظهار داشت: سال 92 ،7هزار و 500 میلیارد ریال برای بخش مکانیزاسیون کشاورزی اختصاص یافت.

وی افزود: برای امسال نیز طبق آنچه که در نظر گرفته شده قرار است مبلغ 8 هزار میلیارد ریال  برای این حوزه در نظر گرفته شود که در آینده‌ای نزدیک ابلاغ می‌گردد.

*900 میلیارد ریال برای طرح مدیریت آب درنظر گرفته شده است


طالبی با بیان اینکه در سال 92 طرح 550 هزار هکتاری خوزستان را داشتیم گفت: از محل صندوق توسعه ملی یک و نیم میلیارد دلار بودجه برای این طرح اختصاص یافت.


وی افزود همچنین در سال 93 طرح مدیریت آب را آغاز کرده‌ایم که 900 میلیارد ریال از منابع داخلی آب به این طرح اختصاص یافته است.


مدیر عامل بانک کشاورزی ادامه داد: دو قسط از این مبلغ را پرداخت کرده‌ایم و در حال حاضر این طرح در حال اجرا است.

*تعیین و تکلیف 1300 میلیارد تومان از بدهکاران در سال 92 


طالبی با بیان اینکه در سال 92 در خصوص بدهکاران زیر 100 میلیون ریال طرحی را اجرا کردیم گفت: این طرح از سال 91 آغاز د و در سال 92 نیز ادامه یافت و نزدیک به 1300 میلیارد تومان از بدهکاران را تعیین و تکلیف کردیم.


به گفته وی بر اساس مصوبه دولت بدهی آنها به مدت 5 سال تقسیط می‌شود.

*سال 91 و 92، یک میلیون و 900 هزار کشاورز را تحت پوشش بیمه قرار دادیم


مدیر عامل بانک کشاورزی اظهار داشت: در سال 91 و 92، بالغ بر یک میلیون 700 تا  یک میلیون و 900 هزار کشاورز را تحت پوشش بیمه قرار دادیم.


وی به لیست اعتباری نیز اشاره کرد و گفت: لیست اعتباری در سال 91 حدود 13 درصد بود که این میزان در سال 92 به 8.9 درصد رسید.
طالبی در ادامه با بیان اینکه بانک کشاورزی یک و نیم تا دو میلیون وام گیرنده خرد دارد افزود: از این رو سامانه‌ای تحت عنوان سامانه مدیریت اعتبارات خرد تهیه شد که فرآیند پرداخت تسهیلات زیر 20 میلیون تومان را الکترونیکی می کند.

*طرح‌های دانش‌بنیان کشاورزی در اولویت صندوق توسعه ملی هستند


مدیر عامل بانک کشاورزی با بیان اینکه در سال 92 برای حمایت از طرح‌های دانش بنیان بخش کشاورزی با معاونت علمی و فناوری رئیس جموهور توافق کردیم گفت: این مساله هم اکنون در مسیر خوبی قرار دارد.


وی افزود: طبق توافقی که با صندوق توسعه ملی صورت گرفته، این صندوق طرح های مذکور را در اولویت خود جهت اعطای منابع قرار دهد.


وی در ادامه به برنامه‌ریزی برای رفع مشکل آب اراضی کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا یک و نیم میلیارد دلار به اراضی خوزستان، 500میلیون دلار به سیسیتان و بلوچستان  و 8 میلیارد دلار به سایر اراضی کشور اختصاص داد.

* بانک کشاورزی یارانه یا سود قرض‌الحسنه‌ای برای جبران نرخ سود تسهیلات پرداخت نمی‌کند


مدیر عامل بانک کشاورزی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران مبنی براینکه آیا برای جبران نرخ سود بالای تسهیلات بانکی، تسهیلات ویژه قرض‌الحسنه یا پرداخت یارانه نقدی را به کشاورزان قرار داده است.


تصریح کرد: بانک کشاورزی در این خصوص اقدامی نمی‌کند بلکه دولت با پرداخت یارانه سود تسهیلات و پرداخت وام بلاعوض که البته 50 درصد به عهده دولت و 50 درصد بصورت تسهیلات است به بخش کشاورزی کمک می‌کند.


وی افزود: امسال حدود 13 هزار میلیارد تومان با هدف کمک به حل مدیریت آب عملیاتی می‌شود.


وی تاکید کرد: این موضوع کمک و پول دولت بوده و از طرف بانک کشاورزی نیست.

*بدهی 6 هزار میلیارد تومانی دولت به بانک کشاورزی

طالبی در خصوص میزان بدهی دولت به بانک کشاورزی گفت: دولت مبلغ 6 هزار میلیارد تومان به بانک کشاورزی بدهی دارد.

وی همچنین درخصوص خرید گندم گفت: اگر کارخانه آرد خریدار گندم باشد بسیار مطلوب است. و لازم است در بحث خرید گندم و آرد مدیریت زنجیره کنیم.

مدیر عامل بانک کشاورزی در خصوص استفاده از کودهای شیمیایی تصریح کرد: مهندسینی که به مزارع کشاورزی مراجعه می‌کنند در نحوه‌ی استفاده از کود شیمیایی نظارت می‌کنند اما بهتر است کودهای ارگانیک را جایگزین کودهای شیمیایی کنیم.
وی در خصوص پرداخت تسهیلات در این زمینه نیز افزود: پرداخت تسهیلات به اشخاصی صورت می‌گیرد که از طرف وزارت جهاد کشاورزی معرفی‌شده‌اند.

*بانک کشاورزی زیانده نیست

وی در ادامه در رابطه با اظهارات رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر زیان ده بودن این بانک تصریح کرد:صورت‌های مالی بانک کشاورزی زیان را نشان نمی‌دهد.

وی افزود: اما مطلبی که آقای سیف گفته‌است از جهتی درست به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: چرا که ما باید منابع را در بازار رقابتی با نرخ بسیار بالا جذب کنیم و از آن طرف با نرخ کم تسهیلات دهیم.
 
وی ادامه داد: مابه‌التفاوت ایجاد شده بین نرخ تسهیلات و سودی که به سپرده‌گذار می‌دهیم زیان محسوب می‌شود البته با تمهیداتی که اندیشیده شده قرار بر جبران این مابه التفاوت است.

انتهای پیام/



برچسب ها: تسهیلات ، بانک ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار