صالحی گفت: بزرگ‌ترین مرکزسایت آبزی پروری شمال شرق کشور در زمینی به مساحت ۴ هزار هکتار و با سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و ۲۰ درصد وام از بانک کشاورزی در این استان ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه  خبرنگاران،حسن صالحی رییس سازمان شیلات در نشست خبری از طرح ماهی در قفس در سواحل دریای خزر و سواحل جنوبی کشورمان خبر داد و گفت: طرح ماهی در قفس در سواحل کشورمان در سال جاری به اجرا گذاشته خواهد شد که این طرح ابتدا آزمایشی است و بعد از نتیجه از آزمایش به عمل آمده در سواحل خزر به صورت سراسری در سواحل جنوب نیز اجرا می‌شود.

وی همچنین گفت: به دلیل کاهش و کمبود بارندگی و آب در کشور، طرح ماهی در آبهای شور اجرا خواهد شد تا بتوانیم مسئله کمبود آب برای ماهیان را در کشور جبران کنیم. این طرح نیز در سال جاری اجرایی و نهایی خواهد شد.

وی همچنین گفت: کشورمان در بین ۳۵ کشور جهان که در اقیانوس هند رفت و آمد دارند از نظر استاندارد ماهیگیری رتبه اول را در مردادماه سال جاری کسب کرد.

صالحی از طرح مطالعات دیگری که با همکاری کشور نروژ، سازمان خوار و بار جهانی (فائو)، کره جنوبی و همچنین موسسه تحقیقاتی شیلات انجام خواهد شد گفت: فانوس ماهی دریایی که در دریای عمان زندگی می‌کند، قرار است زمینه صید آن با کمک این موسسات و کشورهای ماهیگیری زمینه صید آن با کمک کشورهای زیر و موسسه تحقیقاتی شیلات صورت بگیرد که ماهی صید شده برای محصولاتی چون پودر ماهی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در خصوص ظرفیت صادرات ماهی و برنامه‌های هدف این وزارتخانه برای افزایش صادرات به کشورهای دیگر نیز گفت: کشور هدف و مورد نظر ما روسیه است که بزرگ‌ترین بازار آبزیان برای ما محسوب می‌شود که قرار است صادراتمان به این کشور افزایش یابد.

وی در خصوص ظرفیت تلفات ماهی در استخرهای آبی نیز اضافه کرد: ما در سال جاری تلفاتمان در حد صفر بوده است که این هم بیشتر در اثر پیشرفت استفاده از وسایل آبزیان جدید در کشور می‌باشد.

 *** تولید۸۸۰ هزار تن تولید ماهی سال جاری

در پایان سال جاری ۸۸۰ هزار تن تولید ماهی درکشور تولید شد که ۵۵۰ هزار تن آن ماهی غزل آلا از دریای خزر و ۳۳۰ هزار تن از آبزی دیگر استفاده شده است.

وی در خصوص صید و تولید ماهیان خاویار در کشور گفت: ماهیان خاوریار در سال گذشته ۵۰۰ هزار تن صید و صادر شدند که با اقداماتی که ما در سال جاری در دست اجرا داریم، تولید این ماهی خاویاری در کشور افزایش خواهد یافت و استان گلستان که قرار است مزرعه و سایت آن ساخته شود، تولید ماهی خاویاری به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان را برعهده دارد که ۲۰ درصد آن از طریق تسهیلات و سرمایه گذاری داخلی صورت خواهد گرفت.

وی در خصوص افزایش قیمت ماهی و کاهش مصرف این محصول در کشور نیز افزود: در حال حاضر میانگین سرانه مصرف ماهی در کشور ۸. ۵ کیلوگرم است که از مصرف جهانی آن ۱۹. ۵ کیلوگرم پایین‌تر است که قرار است این وزارتخانه با تمهیداتی که انجام داده، به خصوص از طریق رسانه ملی تبلیغ افزایش خوردن ماهی و تغییر ذائقه مردم را در دستور کار خود قرار دهد.

وی به درخواست افزایش قیمت آن اشاره کرد و گفت:قیمت بالای ماهی به دلیل تورم و گرانی و بسته بندی آن و ارزش افزوده‌ای که بر روی این محصول گذاشته شده می‌باشد که قرار است تمهیداتی برای کاهش قیمت آن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان شیلات صورت گیرد که متعاقبا در آینده این برنامه اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان شیلات در خصوص واردات ماهی تیلاپیا و شایعاتی در مورد  سمی بودن  این ماهی نیز گفت: مصرف این نوع ماهی در جهان ۴ میلیون تن بوده و کشور چین با صادرات ۲۲۳ هزار تن در سال بیشترین میزان صادرات را درجهان دارد که انتظار آن می‌رود در سال ۲۰۳۰ میزان تولید ماهی تیلاپیا از ۴ میلیون تن در سال فرا‌تر رود.

انتهای پیام/


برچسب ها: صالحی ، مطالعات ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار