تیمی که در گوانگجو مدال ارزشمند نقره را کسب کرد حالا با چالش بزرگی مواجه شده است. جنگ طولانی‌مدتی که بازیکنان ملی‌پوش با تیم مسئولان قبلی فدراسیون داشتند گرچه با تغییرات مدیریتی فدراسیون همراه شد، اما بازیکنان را هم نقره داغ کرد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، بازی‌های آسیایی نزدیک است. تیم‌ها آخرین مراحل آماده‌سازی خود را سپری می‌کنند. کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش آخرین بررسی‌های خود را برای تعداد مدال‌های احتمالی انجام می‌دهند. روی برخی ورزشکاران و تیم‌ها نگاه مثبتی وجود دارد و گروهی دیگر تردیدهای تازه‌ای به دنبال داشته‌اند. هندبال یکی از آنهاست.

تیمی که در گوانگجو مدال ارزشمند نقره را کسب کرد حالا با چالش بزرگی مواجه شده است. جنگ طولانی‌مدتی که بازیکنان ملی‌پوش با تیم مسئولان قبلی فدراسیون داشتند گرچه با تغییرات مدیریتی فدراسیون همراه شد، اما بازیکنان را هم نقره داغ کرد.

آنها با محرومیتی 9 ماهه مواجه شده‌اند و این چیزی نبود که بازیکنان تصورش را کرده باشند؛ بازیکنانی که برای نخستین بار سهمیه جام جهانی را برای ایران کسب کرده بودند. آیا عدالت درباره آنها اجرا شده است؟

اکنون تیم ملی خود را برای بازی‌های اینچئون آماده می‌کند، آن هم در غیاب ستاره‌هایش. سجاد استکی یکی از این ستاره‌هاست و به جرات معروف‌ترین بازیکن کنونی هندبال ایران. او از آنچه بر سر خود و دیگر هم تیمی‌هایش آمده بشدت گله‌مند است.

محرومیتی که برای شما و دیگر بازیکنان در نظر گرفته شده برایتان غیرمنتظره بود. ظاهرا روزهای سختی را سپری می‌کنید.

ما به خاطر این محرومیت شکایت کردیم. رایی که صادر کردند کاملا بی‌انصافی بود. حداقل به ما نگفته بودند در جلسه شرکت کنیم و از خودمان دفاع کنیم. من مصدوم بودم و مدارک را هم تحویل دادم، ولی آنها کار خودشان را کردند. ما هم رفتیم پیش معاون آقای لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی. قرار شد آنها نظر بدهند. آنها همه را محروم کردند. ما تیم ملی را بردیم جام جهانی. در همه رشته‌ها وقتی این اتفاق می‌افتد پاداش می‌دهند، ولی در هندبال محروم می‌کنند.

ولی شما به لیگ لبنان رفتید و در آنجا بازی هم کردید. برای همین می‌گویند مصدوم نبودید؟

من نباید آنجا می‌رفتم. اگر مصدوم نبودم پس چرا مدارک پزشکی ارائه کردم؟ یک مقدار مصدومیت داشتم که فکر می‌کردم اگر مدارا کنم می‌توانم بازی کنم، اما ام‌آر‌آی گرفتم و مشخص شد که مصدوم هستم. مدارک را هم تحویل دادم. صحبت من این است که چرا ما را غیابی محروم کردند. هنوز اول جوانی ماست و این محرومیت هندبال ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اما از قبل مشخص بود اتفاقاتی در راه است.

من این رای را در هیچ رشته‌ای ندیده‌ام. 9 بازیکن را محروم کردند. یک مربی را هم محروم کردند. براحتی قهرمان و نایب‌قهرمان را محروم می‌کنند و کسی هم نمی‌تواند کاری کند. من با بازیکنانی که به کمیته انضباطی رفته بودند در تماس بودم. بازیکن ما هنوز از کمیته انضباطی بیرون نیامده بود علیه وی رای صادر کردند و روی سایت فدراسیون قرار دادند. جالب است که مدیر باشگاه را محروم نکردند، ولی خود باشگاه را محروم کردند.

با این حال حق اعتراض هم برای شما وجود داشت؟

آقای خسرو نصیری باید درباره اتهاماتی که به ما زده جواب بدهد. ایشان باید ثابت کنند ما پول گرفتیم تا به تیم ملی نرویم. سرپرست فدراسیون تهمت بدی به ما زده و از وی شکایت کرده‌ایم. اگر قرار است خسرو نصیری در آینده رئیس فدراسیون هندبال بشود که همان بهتر، کوزه‌گری می‌ماند. دست‌کم او فرصت حرف زدن می‌داد. نصیری الان سرپرست است، ولی این‌گونه رفتار می‌کند. وای به روزی که او رئیس شود. او می‌گوید که 9 بازیکن تیم ملی که همگی نفرات اصلی تیم بودند رشوه گرفتند تا به اردو نروند. این نفرات را آقایان براحتی کنار گذاشتند. دوستان یادشان نرود که فدراسیون با وجود ما نتیجه می‌گیرد. وقتی بازیکن نباشد فدراسیون لنگ می‌ماند.

یکی از موضوعاتی که مطرح شده این بود که شما تاکید داشتید با ماجک مربی جدید تیم ملی کار نمی‌کنید و فدراسیون را علنا تهدید می‌کردید؟

نه برداشت اشتباه نشود. ما حرفمان این بود که چرا از رافائل قدردانی نکردند. ما از مربی‌مان دفاع کردیم. مگر رافائل برای اولین بار تیم ایران را به جام‌جهانی نبرد؟ حتی در رسانه‌های اسپانیایی هم صعود تیم ملی مطرح شده بود و گفتند تیم ایران با مربی اسپانیایی خود به جام‌جهانی رفته است. بعد از آن هیچ‌کس حرفی از رافائل به میان نیاورد. یک بلایی سرش آوردند که گذاشت و از ایران رفت. حالا اگر تلفن بزنند و بهترین پیشنهاد را هم برای باشگاه به وی بدهند، حتی حاضر نیست به تلفن‌ها پاسخ بدهد.

اما همین بازیکنانی که محروم شده‌اند در آن زمان بشدت از ماجک هم انتقاد می‌کردند؟

ما با همین مربی در گوانگجو دوم شدیم. بنابراین مربی بدی نیست. اگر می‌خواهند هندبال پیشرفت کند باید یکی مثل ولاسکو را بیاورند تا هندبال را دگرگون کند. ولاسکو والیبال را طوری ساخت که هر مربی‌ای بالای سر تیم ملی بیاید این تیم نتیجه می‌گیرد. این مربی باعث شد افتخارات زیادی نصیب ایران شود.

از این‌که محروم شدی پیشمان نیستی؟ بخصوص این‌که بازی‌های آسیایی را هم از دست داده‌ای؟

نه، برای چه باید پشیمان باشم؟ من نمی‌دانم برای دیگران چه اتفاقی رخ داد. ما از مدیریت قبلی انتقاد داشتیم و خودم اگر به تیم ملی نرفتم برای این بود که مصدوم بودم. وقتی یک بازیکن مصدوم است چطور می‌تواند در تمرین تیم ملی شرکت کند؟ بنابراین دلیلی نداشت مرا محروم کنند بخصوص این‌که تمام مدارک پزشکی‌ام را هم ارائه کرده‌ام.

شاید در فاصله کوتاه تا بازی‌های آسیایی کمیته ملی المپیک می‌توانست با پادرمیانی به این موضوع خاتمه دهد؟

نه، این‌طور نیست. آنها یک جلسه آمدند سر تمرین و رفتند. همان زمانی که من مصدوم بودم و در اردو حضور نداشتم. همان زمان مسئولان فدراسیون به مدیران کمیته المپیک گفتند باشگاه ثامن اجازه نمی‌دهد تا بازیکنانش در اردوی تیم ملی حضور پیدا کنند و بعد هم گفتند تمام این بازیکنان را محروم کنند. خدا را شکر که نصیری رئیس فدراسیون نیست.

با این حساب فکر می‌کنید تیم ملی در بازی‌های آسیایی اینچئون می‌تواند نتیجه بگیرد؟

ما نظر ندهیم بهتر است. اگر حرفی بزنیم می‌گویند که آنها محروم بودند و این حرف‌ها را زدند. ما کینه‌ای نداریم و امیدوارم تیم ملی در این مسابقات نتیجه بگیرد و گرنه هندبال ایران نابود می‌شود.

قبول دارید کار بسیار سختی خواهیم داشت؟

نمی‌دانم چطور بگویم. ما دو مسابقه بزرگ در پیش داریم. در همه دنیا دو تیم الف و ب تشکیل می‌دهند که تیم الف را برای بازی‌های بزرگ‌تر می‌فرستند، ولی در اینجا برعکس عمل می‌شود.

تیم جوانان ایران هم در تبریز نتوانست سهمیه جهانی را کسب کند؟

متاسفانه تیم کشورمان چهارم شد. تیم‌های دیگر وقتی میزبان می‌شوند از این امتیاز استفاده می‌کنند تا قهرمان شوند، ولی ما حتی سهمیه هم کسب نکردیم. این برای هندبال ایران خیلی بد بود. سرمایه‌گذاری روی هندبال نشده است. ما نسل طلایی هندبال هستیم که به خاطر سرمایه‌گذاری رحیمی در این رشته بوده است. بعد از آن دیگر سرمایه‌گذاری خوبی نداشته‌ایم./جام جم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار