احداث شاهراه هاي مواصلاتي يکي از مهمترين شاخصه هاي توسعه يافتگي بوده و طبق اذعان کارشناسان، داشتن شبکه هاي حمل و نقل ايمن و مناسب و مطابق استانداردهاي جهاني تاثير شگرفي بر پويايي اقتصادي و عمران و آباداني يک کشور دارد .

 به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران،کشورمان بدليل قرار گرفتن در کريدورهاي بين المللي بويژه آسيا – اروپا همواره يکي از مهمترين راههاي مواصلاتي بين قاره اي بوده و وجود جاده ابريشم از چين تا نيشابور ، تبريز تا استانبول و اروپا مويد اين مطلب است .

در اجلاس توسعه صادرات غير نفتي و ايجاد زير ساخت هاي توسعه در کشور که سالانه در تبريز برگزار مي شود، اعلام شد که ايران مي تواند به دليل قرار گرفتن در يک موقعيت ممتاز بين قاره اي سالانه 2 ميليارد تن کالا و 100 ميليون مسافر را بين غرب و شرق جابجا و منتقل و سالانه 20 ميليارد دلار درآمد کسب کند، البته اين رقم به غير از درآمدهاي جانبي مانند اشتغال مستقيم و غير مستقيم ، فروش سوخت و درآمد خدماتي و از همه مهمتر معرفي داشته هاي فرهنگي و تاريخي است . 

در همين راستا در 2 سال گذشته با اتصال آزاد راه تهران – زنجان به تبريز لزوم اتصال آزاد راه هاي مرکز به اروپا مطرح شد و طرح ملي احداث آزاد راه تبريز – بازرگان – اروپا به طول 255 کيلومتر به تصويب وزارت راه و شهرسازي رسيد و استانداران آذربايجان شرقي و غربي مامور حسن اجراي اين پروژه ملي و کمک به تامين بار مالي آن شدند که به گفته اسماعيل جبارزاده استاندارآذربايجان شرقي براي احداث اين پروژه ملي با بهاء سالهاي 93 و 94 حدود 2500 ميليارد تومان است تا بتوان بزرگراه تهران به تبريز را به اروپا وصل کرد . 

جبارزاده در اين باره مي گويد : براي اجراي اين پروژه ملي که هزينه بالايي دارد از شرکت هاي معتبر راه سازي ترک دعوت کرديم که پس از مذاکرات طولاني بالاخره موفق شده ايم تفاهم نامه اي را با شرکت معتبر راهسازي بين المللي ترک به امضاء برسانيم . 

وي مي افزايد: اين تفاهم نامه پس از طي مراحل اجرايي و اداري در دولت و وزارت راه و شهرسازي به مرحله اجرا گذاشته مي شود و آزاد راه تبريز بازرگان به طول 255 کيلومتر در 6 باند رفت و برگشت احداث خواهد شد که 65 درصد منابع مالي را شرکت بين المللي سرمايه گذار ترک و 35 درصد آن از اعتبارات ملي راهسازي تامين خواهد شد . 

عصمت توتوملو مدير شرکت بين المللي راهسازي ترکيه نيز در مراسم امضاء اين قرارداد در تبريز ، مي گويد : بر اساس برآوردهاي کارشناسي احداث اتوبان تبريز – بازرگان به طول 255 کيلومتر و اتصال آن به شاهراههاي اروپا از طريق ترکيه حدود 1 ميليارد دلار هزينه دارد .
 
وي مي افزايد: اين پروژه در 2 سال آينده احداث مي شود و پس از بهره برداري عوارض روزانه آن متعلق به اين شرکت خواهد بود .     

مدير کل راه و شهرسازي آذربايجان شرقي نيز  مي گويد : معاونت برنامه ريزي و اقتصاد حمل و نقل وزارتخانه راه و شهرسازي اعتبار ويژه اي براي عملي شدن احداث بزرگراه تبريز-بازرگان اختصاص داده است و علاوه برآن در جلسات مشترک در معاونت برنامه ريزي و اقتصاد و حمل و نقل وزارتخانه، وزير راه و شهرسازي بر اجراي کامل و سريع اين طرح ملي تاکيد دارد و معتقد است اتصال شاهراههاي ايران به اروپا مي تواند بر موقعيت ممتاز ايران در خاورميانه بيفزايد و پويايي اقتصادي را به دنبال آورد.

عليزاده مي گويد: اين پروژه جزو طرحهاي اولويت دار وزارتخانه انتخاب شده است و علاوه برآن کارشناسان راه و ترابري پس از بررسي هاي کارشناسي اعلام کردند که احداث اين آزاد راه کاملا صرفه اقتصادي دارد.

وي مي افزايد: با تکميل و افتتاح اين پروژه صادرات غير نفتي ايران به کشورهاي آسياي ميانه و قفقاز افزايش دو چنداني مي يابد و 2 شهر بزرگ تهران و تبريز موقعيت ويژه اي خواهند داشت.

عليزاده  مي گويد: هم اکنون مسير70 کيلومتري  تبريز- مرند دوبانده شده و تلاش مي کنيم اتوبان را از سه راهي مرند به طرف جمهوري هاي قفقاز جنوبي از جمله نخجوان،ارمنستان،آذربايجان،و گرجستان وصل کنيم و در اين راستا منطقه آزاد تجاري صنعتي ارس نيز اعلام همکاري کرده است.

محسن عرب باغي رئيس سازمان آزاد تجاري صنعتي ارس نيز  مي گويد:اين منطقه بزرگترين منطقه آزاد تجاري صنعتي کشور است که در جنوب قفقاز جنوبي و با کشورهاي ارمنستان ،آذربايجان و جمهوري خود مختار نخجوان هم مرز بوده و اتصال اتوبان تبريز-  بازرگان به اين منطقه مي تواند به سکوي صادرات کالاهاي غير نفتي تبديل شود.

محمد زاده استاد اقتصاد دانشگاه تبريز نيز مي گويد: بي شک بهره برداري از اين پروژه ملي مي تواند علاوه بر ايمن شدن حمل و نقل کالا و جابجايي مسافر، شهرهاي شمالغرب کشور را نيز با جهش اقتصادي مواجه کند.

حق پرست رئيس سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري آذربايجان شرقي نيز مي گويد:با جهاني شدن چند اثر تاريخي شمالغرب ايران در آثار يونسکو از جمله مجموعه تاريخي بازار بزرگ تبريز،کليساهاي آذربايجان،تخت سليمان تکاب،بقعه شيخ صفي الدين اردبيلي و سلطانيه زنجان شاهد حضور بيشتر گرشگران بين المللي از طريق زميني هستيم و تکميل اتوبان مذکور موجب تسهيل ورود زميني گردشگران خارجي با اتوموبيل هاي شخصي و يا تورهاي مسافرتي و در نهايت رونق و پويايي گردشگري در منطقه شمالغرب را خواهد داشت.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، حوزه ، طرح ، بازار ، عملکرد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار