آیا وقت آن رسیده است که سیستم عامل خود را تغییر دهید؟!

اگر بخواهیم ویندوز مایکروسافت (ویندوز XP، 7 و 8) را با لینوکس مقایسه کنید، می توانیم بگوییم از لحاظ امنیت ویندوز نیاز به آنتی ویروس دارد ولی لینوکس امنیت بالای دارد و عملا نیازی به آنتی ویروس ندارید. ویندوز یک رابط کاربری دارد. ولی رابطه کاربری لینوکس Gnom و XDE است.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ در ویندزو امکان تغییر اساسی وجود ندارد ولی در لینوکس می توان با کد نویسی تغییرات دلخواه را در آن بوجود آورد. و حتی آن را با توجه به سلیقه خود شخصی سازی کنید. برترین مزیت های لینوکس بر ویندوز امنیت بسیار بالا، سرعت بالا و رایگان بودن آن است. از این می توان نتیجه گرفت که در لینوکس می توان با ویروس، هنگ کردن سیستم و کندی سیستم خداحافظی کرد.


اگر در گوگل تایپ کنید « آیا اوبونتو می تواند» جریانی از جملات خودکار پیشنهادی را خواهید دید که قبل از تکمیل جمله‌ی شما مطرح می‌شوند. تمام این جملات بر اساس پرسش‌هایی هستند که اغلب توسط جستجوگران کنجکاو پرسیده شده‌اند. 


کاربران که به تازگی قصد تغییر سیستم عامل خود را دارند و کسانی که سعی دارند دریابند آیا لینوکس برای آن‌ها ساخته شده است به دنبال پاسخ این پرسشها می گرددند؛ که البته این پرسش‌ها مناسب، واقعی و ضروری هستند. بنابراین در ادامه قصد دارم به بالاترین چهار مورد جستجو شده‌ی مربوط به سئوالات «آیا اوبونتو می‌تواند...» پاسخ دهم.


آیا اوبونتو می تواند جایگزین ویندوز باشد؟
بله. اوبونتو (و اکثر دیگر توزیعات لینوکس) را می‌توان عملا بر روی هر کامپیوتری که قادر به اجرای ویندوز مایکروسافت باشد نصب کرد.
این که باید آن را جایگزین ویندوز قبلی کنید یا نه مطلقا به نیازهایتان بستگی دارد.
به عنوان مثال اگر در مدرسه و یا دانشگاهی تحصیل می‌کنید که نیازمند دسترسی داشتن فقط  به نرم‌افزارهای ویندوز است  توصیه می شود از جایگزین کردن آن بطور کامل اجتناب کنید. این امر برای موسسات نیز درست است؛ اگر کارتان با برنامه خاصی است ساده ترین راه آن است که به آنچه دارید بچسبید. در اوبونتو نرم افزارهای برای پشتیبانی و ویرایش فایل های متنی مانند Word، Excel و ... وجود دارد.
اما برای بیش‌تر ما اوبونتو می‌تواند بطور تمام وقت جایگزین ویندوز شود. اوبونتو تجربه‌ی دسکتاپی امن و قابل اعتماد را ارائه می کند که می تواند طیف وسیعی از نرم‌افزارها را اجرا و پشتیبانی کند. نرم افزارهای موجود همه چیز از بسته‌های آفیس تا وب بروزرها و برنامه‌های کاربردی ویدئو و موسیقی تا بازی ها را پوشش می دهند. البته لینوکس توزیع های مختلفی دارد (اطلاعات بیشتر) که برترین آنها برای کاربران معمولی اوبونتو است.

آیا اوبونتو می تواند فایل های اجرایی exe. را اجرا کند؟
بله، اما نه به صورت صد در صد، دلیل این است که نرم افزارهایی که در فرمت .exe توزیع شده اند جهت اجرا بر روی ویندوز منظور شده اند. طبیعتا این نرم‌افزارها با هر دسکتاپ سیستم عاملی از جمله Mac OS X یا Android سازگار نیستند.
فایل های اجرای نرم‌افزارهای ساخته شده برای اوبونتو (و دریگر توزیعات لینوکس) اغلب به صورت فایل‌هایی با فرمت «.deb» ظاهر می شوند. این فایل‌ها را می‌توان مانند فایل‌ها که در ویندوز فرمت .exe دارند نصب کرد. اما لینوکس همه کاره است و با استفاده از لایه‌ی سازگاری به نام Wine می‌توانید بسیاری از برنامه‌های متداول را اجرا کنید. 


آیا اوبونتو می تواند ویروسی شود؟
از لحاظ تئوری بله ولی در واقعیت نه.
توزیعات لینوکس به صورتی ساخته شده‌اند که نصب ویروس ‌ها، مال‌ ویرها و روت کیت‌ ها بر روی آن بطور باورنکردنی‌ ای دشوار است. این ویروس‌ ها و مال ویرها کم تر بر روی سیستم اجرا می شوند و آسیب های جدی کمتری وارد می کنند. به عنوان مثال، اکثر برنامه های کاربردی به  صورت «کاربر عادی» و بدون هیچ مزیت مدیریتی خاصی که ویروس برای دسترسی به بخش‌های بحرانی سیستم عامل به آن نیاز دارد اجرا می شوند. همچنین اکثر نرم ‌افزارها نه از روی وبسایت های تصادفی بلکه از روی منابع متمرکز و بخوبی نگهداری شده‌ای نظیر مرکز نرم افزار اوبونتو نصب می شوند. این امر خطر نصب چیزی را که آلوده است ناچیز می کند.

آیا باید بر روی ابونتو از آنتی ویروس استفاده کرد؟ این به شما بستگی دارد. برای آسودگی خاطر و یا در صورتی که بطور منظم از طریق Wine یا بوت دوگانه از نرم افزارهای ویندوز استفاده می‌کنید می توانید برنامه‌ی اسکنر ویروسِ متن بازِ رایگانی نظیر like ClamAV را که در مرکز نرم افزاری اوبونتو موجود است نصب کنید. می توانید در اوبونتو ویکی اطلاعات بیش‌تری راجع به پتانسیل ویروس‌ها بر روی لینوکس/ اوبونتو بدست آورید.


آیا اوبونتو می تواند بازی ها را اجرا کند؟
بله! می‌تواند. از شطرنج سنتی دو بعدی گرفته تا بازی‌های ورد و مین‌سویپر تا عناوین AAA مدرن که نیازمند کارت گرافیک‌های قدرتمند هستند، اوبونتو دارای طیف‌ متنوعی از بازی‌هایی است که قابل استفاده در آن هستند.
اولین جایی که باید سر بزنید مرکز نرم‌افزارهای اوبونتو است. در اینجا تعداد قابل توجهی از بازی‌های متن باز، پولی و رایگان از جمله عناوین مستقل تحسین‌شده ای نظیر World of Goo و Braid و نیز بخش‌های متعدد دیگری که با پیشنهادات سنتی‌تر نظیر PyChess، four-in-a-row و Scrabble clones پرشده‌اند خواهید یافت.
برای بازی کردن به صورت جدی توصیه می شود به  Steam for Linux بروید. اینجا جایی است که می‌توانید برخی از تازه‌ترین و بزرگ‌ترین بازی‌های موجود را که پوشش دهنده‌ی حیطه‌ی کاملی از ژانرها است پیدا کنید.

پیشنهاد می کنیم قبل از نصب هر کدام از توزیع های لینوکس بر روی سیستم خود آن را در ویندوز با استفاده از نرم افزار VMware Workstation اجرا کنید و با آن کار کنید.

گزارش از حسین جاهدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۰:۲۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۳
خوب بالاخره چیکار کنیم؟از کجا میشه دانلودش کرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
هادی کامل
۱۹:۱۰ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
بنظرم mint خیلی بهتر از اوبونتو به درد کاربرانی که از ویندوز کوچ میکنند میخورد
France
reza
۱۸:۴۳ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
سلام
مقاله ی بسیار مفیدی بود
در چند سال اخیر صحبت های از ویندوز ملی بیان شد خواستم بگم این ویندوز ها هم نسخه ی بومی شده از توزیع های لینوکس هست که توسط عده ای آماده شده است
در هر حال متشکرم از نویسنده ی خوب این مطلب :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۳ شهريور ۱۳۹۳
یعنی الان میشه با لینوکس pes2014 بازی کرد؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
دیسنا
۲۱:۰۳ ۰۲ شهريور ۱۳۹۳
آخرش مثل ویندوز نمیشن .

ویندوز پشتیبانی بسیار بهتری داره و از طرفی رابط کاربری ساده .

اطلاعات کاربرهای توزیع های ختلف لینوکس هم مثل ویندوز میتونه به سادگی از طریق حملات وب و سایبری به سرقت برده بشه .
آخرین اخبار