آی‌تی‌نامه برای مبتدی‌ها؛

برترین سیستم عامل کدام است؟ + آمار

سال هاست در تمام شرکت ها، بانک ها و مدرسه ها از سیستم عامل ویندوز استفاده شده و استفاده از آن راحت و آسان می دانند وحتی با وجود این همه حفره های امنیتی هنوز هم آن را ترجیح می دهند. بهتر است از امروز به سیستم عاملی فکر شود که کد های آن در اختیار خودمان باشد و بتوان آن ها را تغییر داد و یا ویرایش کرد.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ سال هاست در تمام شرکت ها، بانک ها، مدرسه ها و یا حتی بیمارستان ها از سیستم عامل ویندوز استفاده شده و استفاده از آن راحت و آسان می دانند وحتی با وجود این همه حفره های امنیتی هنوز هم آن را ترجیح می دهند. بهتر است از امروز به سیستم عاملی فکر شود که کد های آن در اختیار خودمان باشد و بتوان آن ها را تغییر داد و یا ویرایش کرد. یکی از این سیستم عامل ها لینوکس است.
بدون شک یکی از رقابت های کشورهای پیشرفته در زمینه کامپیوتر است و ما هر روز شاهد پیشرفت این تکنولوژی عظیم هستیم. سیستم عامل ها و نرم‌افزار‌های کامپیوتر نیز همزمان با این تحولات پیش می روند. سیستم عامل یکی از مهمترین نرم‌افزار‌ها یک کامپیوتر است.
سیستم عامل در واقع بستر نرم افزاری است که نرم افزار‌های دیگر را اجرا می کند. نرم افزاری که برای استفاده از توانایی های سخت افزار و تقسیم آن بین برنامه های کاربردی نیاز است.




در واقع سیستم عامل واسط اصلی بین ماشین و کاربر است، واسطی که با آسانتر کردن بسیاری از کارها موجب شد تا خیل عظیمی از افراد که اطلاع آنچنانی هم از کامپیوتر ندارند بتوانند با آن به سادگی با سیستم خود کار کنند.
سیستم عامل رابط بین نرم افزار‌ها و عملکرد سخت افزارها می باشد و نقش مدیریتی دارد.

تعدادی از سیستم عامل‌ها عبارتند از :

Dos  -  BeOs  -  windows  -  Unix  -  Linux

تا سال 1991 بود که با روند رو به رشدی که سخت افزار‌ها داشتند و محدودیت ها برای کامپیوتر رو به پایان بود هنوز هم کمبود چیزی احساس می شد و آن چیزی نبود جز فقدانی عمیق عمیق در حیطه‌ی سیستم عامل.
Dos، قویترین سیستم عامل تا آن زمان، محصول مایکروسافت بود که با قیمت پنجاه هزار دلار توسط بیل گیتس از یک هکر سیاتلی خریداری شده بود، اما برای مدیریت پویای یک کامپیوتر فوق العاده ضعیف بود. کاربران سیستم های معمولی نمی توانستند محصول دیگری را جایگزین کنند، وضعیت کاربران مکینتاش بهتر بود اما کاربران این سیستم ها نیز به دلیل قیمت بسیار بالا کم بودند. در این زمان حتی ظهور سیستم عامل مینیکس نیز کاری از پیش نبرد چون هسته‌ای بسیار گرانی داشت. در همین زمان ریچارد استالمن سعی کرد با پروژه گنو لینوکس یک سیستم عامل کد باز خلق کند، هر چند که زیاد در این راه موفق نبود، اما بعدها در سال 1991 توروالدز ادامه دهنده راه او شد.
لینوکس یک سیستم عامل رایگان، کد باز، بسیار انعطاف پذیر و با قابلیت‌های بالاست و روی هر کامپیوتری قابل نصب است. اولین نسخه آن لینوکس 0.01 بود که در آن  سال در شبکه اینترنت قرار گرفت. نسخه‌های بعدی آن که رفع عیب می‌شدند پیاپی می‌آمدند. خالق لینوکس شخص لینوس است اما روز به روز توسط برنامه نویسان گم نامی از سراسر جهان تکمیل ‌شد و به برنامه های کاربردی آن افزوده ‌شد.(اطلاعات بیشتر نسخه های لینوکس) این سیر هنوز هم ادامه دارد تا اینکه محیط های گرافیکی لینوکس به وجود آمدند که سیل کاربران کامپیوتر به این سیستم عامل را در پی داشت، امروزه هم تعداد کاربران لینوکس روز به روز در حال افزایش است.

 نسخه های مختلفی از لینوکس وجود دارد از جمله:

RedHat  -  Suse  -  Mandrake  -  Ubunto


آمار میزان استفاده از سیستم عامل ها:

همان طور که مشاهده می کنید در زمینه های که امنیت و سرعت حرف اول را می زنند، لینوکس برترین سیستم عامل است.

لپ تاپ ها، کامپیوترهای روی میزی:




سرورها:




ابررایانه ها:



نشان لینوکس نیز یک پنگوئن است. بر خلاف سایر سیستم عامل های تجاری این نشان زیاد جدی نیست. نام این پنگوئن توکس است. توکس نشانگر وضعیت بدون نگرانی حرکت لینوکس است.



گزارش از حسین جاهدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۸:۲۱ ۰۶ آبان ۱۳۹۹
سلام
لینوکس؟ دیگه باید با لینوکس خداحافظی کرد چون ویندوز به سراغ طراحی اون رفته و فناوری open source رو توی ویندوز میاره اونوقته که لینوکس فقط از لحاظ امنیت حرف میزنه. من نمیدونم چرا ویندوز اینکارارو میکنه خثب بیاد حفره های امنیتیشو درست کنه اون وقت خیلی عالی میشه. خیلی ممنون از اینکه نظرمو خوندین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۱۰ تير ۱۳۹۳
بله لینوکس برترین سیستم عامل است اما از کجا نرم افزارهایش را تهیه کنیم؟؟ آیا به اندازه مایکروسافت و ویندوز نرم افزار برای فروش در سرتاسر کشور دارد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۶ ۲۶ دی ۱۳۹۶
لینوکس برخلاف ویندوز و مک هست و یک سری سرورهایی تو اینترنت هستند که بهشون مخزن می گویند و پر است از نرم افزارهای غالبا رایگان!
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۹:۳۲ ۰۹ تير ۱۳۹۳
ممکن سیستم شما آنقدر قدیمی باشد که اصلا ویندوز 7 را ساپورت نکند. در غیر این صورت باید علامت صدا را در نوار پایین سمت راست بیاورد . اگر می آورد و باز هم صدا ندارد باید جای فیش های صدا را عوض کرد. یک تجربه شخصی من آن است که یک فیش صدا ، به صورت اضافه در جلو یا عقب کامپیئتر زده شود امکان اینکه صدا بیاید هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۰۹ تير ۱۳۹۳
لینوکس سرعت و امنیتش عالی هست فقط تنها مشکلی که من دارم این هست که برخی از نرم افزارهای که لازم دارم رو پیدا نمی کنم براش وگرنه نسبت به ویندوز خیلی بهتره
Iran (Islamic Republic of)
کیانوش
۱۴:۱۰ ۰۹ تير ۱۳۹۳
با عرض سلام و خسته نباشید ...
من هر وقت ویندوز xp رو نصب میکنم صدای اسپیکرم کار میکنه ولی وقتی ویندوز 7 رو نصب میکنم اسپیکرم صدا نداره ... مثلا وقتی میخوای موزیک گوش بدی صدا نمیاد ...
پک کارت صدا رو هم نصب میکنم میگه از این پک پشتیبانی نمیشود :(

مشکل از چیه ؟ میشه سریعتر راهنماییم کنید ....
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۴۰ ۰۹ تير ۱۳۹۳
قبلا واسه منم اینطوری بود ... باید درایور مربوط به صدا رو نصب کنی، من آپدیت کردم ویندوزمو خودش درست شد
Iran (Islamic Republic of)
حسین صدری
۱۷:۱۵ ۰۹ تير ۱۳۹۳
سلام باید بری پک Driver Pack Solution را بخری یا دانلود کنی بعد اون همه درایور ها رو داره و خودش برای سیستم تورو نصب میکنه ...و تمام
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۷ ۰۹ تير ۱۳۹۳
بی نظیربود
آخرین اخبار