ظریف در برنامه "شب آفتابی"شبکه تهران:

به منتقدین حق می‌دهم چرا که آمریکایی‌ها رفتار بدی با ایران داشته‌اند/پیش نویس متن توافق با 1+5 آماده است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: متاسفانه بحث هسته‌ای مانعی برای همکاری‌های اقتصادی ما شده است و این مانع در حوزه‌های تحریمی و غیرتحریمی وجود دارد که تبادلات اقتصادی با ایران را دشوار کرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته(29مردادماه) با حضور در برنامه شب آفتابی در شبکه تهران در پاسخ به این سوال که منظور از تفاهم نامه مشترک در اظهارات یوکیو آمانو مدیرکل سازمان انرژی اتمی مبنی بر این که از عزم جدی مقامات ایرانی برای اجرای تفاهم نامه مشترک استقبال می کنم چیست اظهار داشت: تاکنون ما دو تفاهم نامه داشتیم یک تفاهم تفاهم جمهوری اسلامی ایران با آژانس بود که قبل از توافق با 1+5 صورت گرفته بود و ما همواره به هر دوی این تفاهم نامه ها متعهد بودیم و هنگامی که تعهدی را می پذیریم به عنوان افرادی که مبانی شان این است که تفاهم را اجرا کنند قطعا آن را به اجرا درخواهیم آورد.
 
وی ادامه داد: توافقی که با آژانس داشتیم برای حل و فصل موضوعات کنونی و گذشته آن را به خوبی اجرا کردیم.
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: ما یک چارچوب مشترکی را با آژانس داریم و یک برنامه اقدام مشترک وجود دارد که آن را در دستور کار داریم و ناظر اجرای هر دوی این تفاهم نامه ها آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

ظریف افزود: تفاهم مشترکی که با آژانس داریم مستقیما با خود این نهاد است و برنامه اقدام مشترکی که با 1+5 در دستور کار داریم نظارت آن با آژانس است و تاکنون این نهاد چندین گزارش داده که ایران به تعهدات خود پایبند است.
 
وی تاکید کرد: نماینده آژانس در مذاکرات حضور نداشته و آژانس بر اجرای توافق نظارت می کند به طور مثال وقتی ما قبول کردیم که غنی سازی 5 درصد نداشته باشیم با توجه به این که آژانس از ابتدا به سایت ها و مراکز ما طبق تعهد دسترسی داشته بر آن نظارت می کنند و هنگامی که با توجه به این نظارت ها ببینند که ما یک زمانی تولید غنی سازی 20 درصد داشتیم و دیگر آن را تولید نمی کنیم در نتیجه آژانس گزارش آن را خواهد داد. 
 
وزیرامور خارجه کشورمان بیان کرد:در توافق نامه ژنو کارهای غیرهسته ای وجود دارد که مربوط می شود به اقداماتی که طرف مقابل باید انجام دهد؛ از جمله آزادکردن دارایی‌های ما برای عدم تحریم مجدد و در تمامی این موارد آژانس نمی تواند بر آن نظارتی داشته باشد و ما یک کمیسیون مشترک نظارت در 1+5 داریم ،موظفیم این کار را انجام دهیم. 
 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این نکته که طرح امنیتی سازی از سوی ایران بوده که با توجه به این موضوع که همیشه برنامه کاری رژیم صهیونیستی و طرفدارانش این بوده تا از ایران یک تهدید امنیتی برای دنیا درست کنند گفت: روشی که آن ها می خواستند این تهدید امنیتی را ایجاد کنند این بود که ایران می خواهد مذاکره را برای مذاکره دنبال کند تا بتواند از این طریق برای خود وقت بخرد و ما این فضا را توانستیم در این مذاکرات بشکنیم و یکی از روش های ما پای بندی به تعهداتمان بود.
 
وی ادامه داد: متعهد بودن ما باعث شد که برخی مقامات غربی به این موضوع اذعان کنند که ایران به تعهداتش پای بند بوده و ما را مذاکره کننده جدی خطاب کنند.

ظریف تاکید کرد: ما معتقدیم که نباید وارد یک مذاکره باز و بی انتها شویم و طرف مقابل به اندازه ما معتقد نبود و تلاش می کردند مواضع خود را به هم نزدیک کننده و موضع یکپارچه داشته باشند.
 
 وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: زمان زیادی از مذاکرات گرفته می شود تا شش کشور مسائل خود را در بین خود حل کنند زیرا چین و روسیه مواضعشان با سایر کشورها یکسان نیست.
 
وی اظهار داشت: یکی ازمشکلات ما این است که ماهیت سیاسی و هسته ای مذاکرات متفاوت است و برای حل مشکل سیاسی خیلی زمان می برد و نیاز به مذاکرات داخلی درمیان خودشان است. 
 
ظریف خاطرنشان کرد: در پروژه امنیتی سازی می گفتند ایران به دنبال بمب است تا دنیا را نسبت به ما نگران کنند و با این اقدام کشورها را نسبت به ما نگران کرده و می گفتند هدف ایران از مذاکره حل مسئله نیست بلکه می خواهد زمان بخرد تا به کارهای مخفی خود بپردازد.
 
وی در رابطه با این که جزئیات توافق جامع چه چیزهایی باشد اظهار داشت: این جزییات یعنی ما باید از زمان بندی توافق کنیم تا زوایای مختلفی چون دسترسی ایران به بازارهای جهانی و فناوری همه این ها باید به عنوان جزییات مورد توجه قرار گیرد.
 
وی افزود: در طول هشت سال گذشته طرف مقابل تحریم های متعددی را علیه ایران تصویب کرد و پنج یا شش قطعنامه در شورای امنیت علیه ایران نیز تصویب شد که همه این ها از دید ما غیرقانونی و ظالمانه تلقی می شود که یکی از وظایف توافق نهایی برداشته شدن تمامی این تحریم هاست. 
 
ظریف با اشاره به این موضوع که ما نباید دائم به این موضوع توجه کنیم که ایران چه کاری را باید انجام دهد گفت: کارهایی که باید از طرف ایران صورت گیرد همواره مشخص بوده و در مقابل آن نیز باید به اقداماتی که طرف مقابل به آن متعهد شود توجه کنیم و در این رابطه باید همزمان به توافق برسیم.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: به طور مثال گروه های کارشناسی ما صبح بحث آب سنگین اراک را مورد مذاکره قرار می دهند و در نوبت ظهر تعداد سانتریفیوژها در نطنز مورد بحث قرار می گیرد و بعد از آن در رابطه با نوع تحریم هایی که وجود دارد به گفتگو می نشینند.
 
وی با اشاره به مذاکره درباره تحریم ها بیان کرد: باید دید که دلیل اصلی تحریم ها چیست و حقوق رئیس جمهور آمریکا چقدر است و تحریمی را که کنگره وضع کرده چگونه رئیس جمهور می تواند در آن دخل و تصرف کند.
 
ظریف ادامه داد: تحریم های شورای امنیت کاملا در ارتباط با موضوع هسته ای است، بنابراین تمامی این تحریم ها باید برداشته شود هم چنین از طرف دیگر ما با تحریم های وضع شده از سوی اروپا و آمریکا روبه رو هستیم به ویژه آمریکایی که 30 سال است علیه ایران تحریم هایی را وضع می کند.
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: ما یک گروهی را در تهران داریم که آن ها از دستگاه های مختلفی چون وزارتخانه های صنعتی، بانک مرکزی، وکلا و.... گرد هم آمده و به گفتگو می پردازند که ما چه تحریم هایی را داریم و روش تعلیق و لغو این تحریم ها به چه صورت خواهد بود. 
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر شش ماه است که به گفتگو نشسته ایم و بحث و این گفتگوها در بسیاری از مباحث باعث نزدیک شدن دیدگاه های دو طرف شده است به طور مثال ما می گوییم که تحریم های شورای امنیت باید برداشته شود و روش آن این است که 1+5 در شورای امنیت قطع نامه ای را به تصویب برساند که تحریم ها را بردارند.
 
ظریف با اشاره به این که دارای یک چارچوب کلی هستیم اما هنوز این چارچوب مکتوب نشده است اظهار داشت: با توجه به این که آزاد شدن دارایی های ایران مربوط به توافق موقت بود باید بدانیم که رسیدن به توافق نهایی مستلزم چیزهای دقیقی است که باید در متن مشخص شود. 
 
وزیر امور خارجه بیان کرد: ما از کمک حقوقدان های زیادی استفاده کردیم و بسیاری از همکاران من در دانشگاه تهران و وزارت خارجه در این زمینه ما را یاری کردند. 
 
وی افزود:اکنون متن آماده بوده و موضوع قابل بحث این است که در بعضی موارد باید به یک تفاهم سیاسی برسیم و آن تفاهم را در قالب عبارت بیاوریم. 
 
ظریف با اشاره به این که باید اقدامات مشخص شوند گفت: هنگامی که اقدامات مشخص شود ما در نقطه چین هایی که در متن گذاشتیم این اقدامات را قرار خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تکرار سخنان مقام معظم رهبری گفت: می‌خواهیم با همه دنیا غیر از دو کشور استثنا، تعامل سازنده داشته باشیم و این تعامل باید با احترام متقابل باشد.
 
وی افزود: وقتی انگلیس از ما درخواست بازگشایی سفارت کرد ما استقبال کردیم و سفارت ما هم الان در لندن در حال ارائه خدمات است.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این برنامه از مردم خواست دعا کنند که در امور جاری موفق باشد.

انتهای پیام/
برچسب ها: وزیر ، امور ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار