مدير جهاد کشاورزي طرقبه شانديز از خسارت 7 میلیارد تومانی خشکسالي و تگرگ به مزارع و باغات طرقبه شانديز خبر داد.

مهدوي اصل به خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، با اشاره به اینکه شهرستان طرقبه در توليد محصولات باغي رتبه اول را در استان خراسان رضوی داراست، گفت: سال زراعي ۹۲-۹۳ به علت سرماي بيش از حد، تگرگ و کاهش بارندگي بيش از هفت ميليارد تومان به باغ ها و مزارع اين شهرستان خسارت وارد کرده است.

وی افزود: در شهرستان طرقبه شانديز حدود ۷۸۰۰ هکتار باغ وجود دارد که عمده محصولات آن آلبالو، گيلاس و سيب است که متوسط توليد سالانه آن به بيش از ۴۶۰۰ هزار تن مي رسد.

مدير جهاد کشاورزي طرقبه شانديز با بیان اینکه خشکسالي علاوه بر خسارات به مزارع و باغ ها موجب کاهش آب دهي قنات ها و چشمه ها شده، گفت: در اين شهرستان حدود ۵۰۰ رشته قنات، ۵۲ دهنه چشمه فصلي و دائمي و ۵۳۰ حلقه چاه عميق و نيمه عميق وجود دارد.

وي يکي از راهکارهاي اصولي براي کاهش و جبران کم آبي را ذخيره آب دانست و گفت: احداث استخرهاي ذخيره آب در بالادست يکي از مهم ترين راهکارها براي حفاظت از باغ ها و فضاي سبز است تا در فصل هاي سرد آبي بتوانيم آب را ذخيره و هنگام کم آبي از آن بهره مند شويم.

مهدوي اصل گفت: به کشاورزاني که از طرح آبياري نوين استفاده کنند ۸۰ درصد به صورت تسهيلات بلاعوض از اعتبارات ذخيره ارزي که به جهاد واگذار شده پرداخت خواهد شد و ۲۰ درصد مبلغ باقيمانده هم بايد خود متقاضي پرداخت کند.

گفتنی است سال گذشته در ۲۵۰ هکتار از زمين هاي شهرستان طرقبه شانديز اين طرح اجرا شد.

انتهای پیام//

برچسب ها: مزارع ، باغ ، خسارت ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.