بسته پیشنهادی آخر هفته گردشگری/

سفری شگفت انگیز به روستاي سرسبز جليزجند + تصاویر

از این هفته قصد داریم برای گردشگران مکان های نزدیک تهران که با هزینه های کم می توان به آنها سفر کرد،معرفی کنیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛واشي يا سوباشي به معني سر - چشمه ( به زبان تركي ) است . براي رفتن به اين تنگه بايستي پس از طي مسير ۱۲۰ كيلو متر از تهران به سمت جاده فيروزكوه و حدود ۲ كيلومتر مانده به شهر فيروزكوه - وارد يك جاده فرعي سمت چپ ( جنب بيمارستان ) ميشويد.



پس از طي ۱۳ كيلومتر به روستاي سرسبز جليزجند با كشتزارهاي حاصلخيز و يك رودخانه پر آب ميرسيم كه در بدو ورود شوراي ده جليزجند با گرفتن ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان براي هر وسيله نقليه جهت راهسازي و نظافت منطقه به شما خيرمقدم ميگويد. پس از ده جليزجند باز بايستي ۵ كيلومتر مسير خاكي را طي نمود تا به پاركينگهاي تنگه واشي برسيم و ماشين را پارك نمائيم.

 

از پاركينگ تا تنگه اول حدود ۱۰ دقيقه پياده روي دارد . به تنگه كه رسيديد پاچه هاي شلوارتان را لازم نيست بالا بزنيد چون كاري بيهوده است . ارتفاع آب در بعضي از نقاط تا يك متر هم ميرسد پس نترسيد با كفش كتاني به دل آب بزنيد .



در همان تنگه اول كتيبه اي را مشاهده خواهيد كرد كه از دوران قاجار به يادگار مانده . اين كتيبه كه جزو سه كتيبه معروف دوران قاجار است به دستور فتحعلي شاه حكاكي شده است . اين كتيبه ها در تنگه واشي - چشمه علي شهر ري و تونل وافه در جاده هراز هستند.



اين كتيبه كه بصورت نقش برجسته و به ابعاد ۶ متر عرض و ۷ متر طول است فتحعلي شاه را در حين شكار گوزن با نيزه و همچنين عباس ميرزا - علي قلي ميرزا و علي نقي ميرزا - پسران فتحعلي شاه و نواده گانشان را نشان ميدهد.
 
اين نقش برجسته در سال ۱۲۳۳ هجري قمري يعني ۱۸۶ سال پيش در دل كوه كنده كاري شده است و به گونه اي كنده شده كه در اثر بارش برف و باران و تابش آفتاب در امان است و روزانه فقط دو ساعت آفتاب به آن مي تابد.



پس از گذر از تنگه اول به مرغزاري سرسبز و پر از گل و گياه وارد مي شويم كه سزاوار براي اطراق با عطر خوش گياهان است . پس از اين مرغزار زيبا به تنگه دوم ميرسيم كه زيباتر از تنگه اول است
 
و در انتهاي آن آبشار ساواشي ( سوباشي ) با ۸ متر ارتفاع كه در تابستان سرماي آن حریف مي طلبد و عظمت خود را به رخ مي كشد.

 

متاسفانه تنگه واشي بخاطر انبوه گردشگران كه بيشتر از تهران مي آيند از گزند آلودگي در امان نمانده و با اينكه سطل هاي زباله هر چند صد متر نصب گرديده . باز شاهد انبوه زباله در جاي جاي اين منطقه زيبا ميباشيم .

 

 اين مسير را بايستي حتما" در تابستان برويد بخاطر سردي آب - دوم اينكه سعي كنيد روز جمعه ها به اين منطقه نرويد چون جمعه ها بيش از ۱۰۰۰۰ نفر گردشگر از اين منطقه بازديد ميكند و لذتي نخواهيد برد . ( من روز پنج شنبه را پيشنهاد ميكنم )

انتهای پیام/
برچسب ها: گردشگری ، تهران ، سفر ، ارزان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار