از ویژگی‌های این منطقه این است که زمین لرزه‌ها از روند طبیعی سایر زمین لرزه‌ها پیروی نمی‌کنند و در منطقه زاگرس، زمین لرزه‌ها برای مدت طولانی و در یک بازهٔ شدت تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران ، استان ایلام از شامگاه یکشنبه ۲۶ مرداد، زلزله‌هایی با شدت کم و زیاد را تجربه می‌کند. بزرگ‌ترین لرزش ثبت شده از این منطقه، 6.2 ریشتر و در ساعت ۷ و ۲ دقیقهٔ صبح دوشنبه بوده است. 

علی مرادی، رئیس شبکه لرزه نگاری تهران در موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران گفت: در زلزلهٔ اخیر استان ایلام، خوشبختانه به دلیل وجود پیش لرزه‌ها، مردم آگاه شدند و به همین دلیل تلفات این زمین لرزه کاهش یافت. 

وی افزود: از ویژگی‌های این منطقه این است که زمین لرزه‌ها از روند طبیعی سایر زمین لرزه‌ها پیروی نمی‌کنند و در منطقه زاگرس، زمین لرزه‌ها برای مدت طولانی و در یک بازهٔ شدت تولید می‌شود. 

مرادی اضافه کرد: تا همین لحظه بیش از ۲۳۰ زمین لرزه در ایلام ثبت شده که شدت ۴ زمین لرزه آن بین ۵ تا ۶ ریشتر بوده است و همین امر نشان می‌دهد روند پس لرزه‌ها ادامه دار خواهد بود. اما از ساعت ۶ صبح امروز (سه شنبه) تعداد پس لرزه‌ها نسبت به روز‌های قبل کاهش داشته است. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که این زمین لرزه‌ها، استان‌های هم مرز با ایلام را نیز تحت تاثیر قرار داده است و اهواز نیز دیروز (دوشنبه) لرزش‌هایی را تجربه کرد که البته به گفتهٔ مرادی، به دلیل دور بودن از مرکز زلزله، خطری اهواز را تهدید نمی‌کند. 
رئیس شبکه لرزه نگاری تهران اذعان داشت: احساس شدت این لرزه‌ها در استان‌های اطراف مثل خوزستان امری طبیعی است چرا که انرژی زیادی در منطقه آزاد شده که در نقاط دور‌تر هم قابل دریافت است. 

وی افزود: یک تیم متخصص از مرکز زلزله نگاری کشوری به منطقه اعزام شده‌اند تا از نزدیک فعالیت منطقه را رصد کنند. 

مرادی با اشاره به بررسی‌های انجام شده روی نرخ کاهش شدت پس لرزه‌ها گفت: این زلزله مانند مناطق دیگر نیست و به نظر می‌رسد این روند ادامه دار باشد. 

وی تصریح کرد: از سال ۱۹۲۷ تاکنون در منطقهٔ ایلام، زلزله‌ای با شدت 6.5 و بیشتر نداشته‌ایم و این از ویژگی‌های خوب این منطقه است.



انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله ، ریشتر ، ایلام ، ژئوفیزیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار