منطقه ای اجرای این طرح در استان در دشت دو تپه شهرستان خدابنده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان با اشاره به طرح الگوی کشت گفت :منظور از الگوی طرح کشت تامین امنبت غذایی به تولید منابع داخلی و خمایت موثر از سامان دهی فرایند تولید و اصلاح نظام بازار محصولات کشاورزی وبه حداقل رساندن ضایعات طبیعی و غیر طبیعی اب در کشور از هر طریق ممکن.و حمایت موثر از تولید وصادرات است.

مرادیان با اشاره به اینکه منطقه ای اجرای این طرح در استان در دشت دو تپه شهرستان خدابنده است افزود:مطالعات در سطح 10 هزار هکتار از اراضی استان آغاز شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان تصریح کرد :این الگو می تواند پایداری تولید و امنیت غذایی را تضمین کند تا بتوان اب را در راستای الگوی بهینه کشت مصرف کرد.

مرادیان هدف از اجرای الگوی کشت را جلوگیری از ابیاری مزارع با اب فاضلاب و استفاده از آب سالم به خصوص در مزارع سبزی و صیفی عنوان کرد .

وی با اشاره به اینکه استفاده هرچه کمتر از کودهای شیمیایی و سموم در الگوی کشت از دیگر اهداف اجرای الگوی کشت است ادامه داد:در محصولات باغی تولیدی استان باقیمانده کودهای شیمیایی و عناصر سنگین پایینتر از حد استاندارد ودر محدوده مجاز است و همچنین در بیشتر سبزیجات تولیدی استان باقیمانده کودهای شیمیایی وعناصر سنگین کمتر از محدوده مجاز می باشد وباقیمانده سموم غالب در محصول سیر شهرستان طارم نیزکمتر از حد مجاز است و نگرانی از نظر سلامت محصول سیر طارم وجود ندارد.

این مسئول اجرای طرح های مرتبط با الگوی کشت بر اساس محصولات استراتژیک گندم و معرفی نوع گندم با نیاز آبی کمتر با عملکرد بالا ، دانه های روغنی،حفظ و مدیریت در محصولات به ویژه گندم ،جو آبی وغیر ابی ، توسعه کشت حبوبات با توجه به اینکه 280هزار هکتار گندم و25هزار هکتار جو سالیانه نزدیک به 22تا 30هزار سطح زیر کشت حبوبات در استان است را ازدیگر اهداف اجرای طرح الگوی کشت برشمرد.

مرادیان از دیگر اهداف؛ شناسایی مناطق سبزی و صیفی و امار برداری ان وهمچنین بررسی مناطقی که دارای اب چاه سالم است تا بتوان به محصولات کشاورزی سوق داد عنوان کرد.

وی اساسی ترین رمز موفقیت الگوی کشت را همدلی و همکاری کشاورزان عنوان کرد. /ب


برچسب ها: اجرا ، الگو ، کشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.