پژوهشگران گروه مکانیک ماشین‌های کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس به منظور تولید آب شیرین از آب شور در نواحی خشک کشور طی تحقیقی موفق به ساخت دستگاه نمک زدایی سهموی خورشیدی شدند.

شیوا گرجیان پژوهشگر گروه مکانیک ماشین های کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در گفتگو با خبرنگار فناوری‌های نوین باشگاه خبرنگاران گفت:‌ در بین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر، ایران پتانسیل انرژی خورشیدی بالایی دارد. اغلب مناطق ایران به سبب میزان بارندگی کم شامل نواحی خشک و نیمه خشک می‌باشند. تولید آب شیرین از آب شور به میزان قابل توجهی، به ویژه در نواحی خشک ضروری است.  

وی افزود: تقطیر خورشیدی همچنان مناسب ترین راهکار برای دستیابی به آب خالص از آب ناخالص در دسترس است. تابش خورشیدی به عنوان سوختی رایگان، یکی از گونه‌های مختلف انرژی گرمایی است که می‌توان به عنوان منبع نیروی این فرآیند از آن استفاده نمود. تبدیل انرژی خورشید به توان گرمایی با استفاده از متمرکزکننده‌ها امکان دستیابی به دماهای بالا را برای به جوش آوردن آب شور فراهم می‌کند که منجر به افزایش نرخ تولید می شود.  

گرجیان در خصوص طرح تحقیقاتی خود افزود : این پژوهش، به طراحی و ساخت یک دستگاه نمک زدایی سهموی خورشیدی با کانون نقطه ای و ارزیابی آن در طول هفت روز آفتابی، نسبتا ابری و غبارآلود در ماه اکتبر می پردازد. تغییرات نرخ تولید ساعتی و روزانه با مطالعه اثر متغیرهای محیطی و پارامترهای عملکردی شامل، تابش مستقیم خورشیدی، سرعت باد، دمای هوا، دمای سطح جاذب و غلظت نمک آب ورودی به دستگاه مورد بررسی قرار گرفتند. 

وی در اشاره به نتایج حاصل از این پژوهش اظهار داشت: نتایج نشان داد که موثرترین پارامتر بر نرخ تولید، تابش مستقیم خورشیدی و دمای سطح جاذب می‌باشند. در حالی که اثر دمای هوا و میزان شوری آب ورودی بر میزان نرخ تولید تائید نشدند. این نشان می‌دهد که عملکرد خوبی از دستگاه حتی در روزهای سرد و بادی با میزان قابل قبولی دریافتی تابش خورشیدی قابل حصول است. نتایج ارزیابی عملکرد دستگاه، افزایش نرخ تولید روزانه 13 درصد را نشان داد. متوسط بازده روزانه دستگاه نیز 69/34 درصد محاسبه شد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار