دانشمندان ناسا امیدوارند با داده‌های جدید تلسکوپ چاندرا نشان دهند که چه چیزی مسبب یک ابرنواختر بوده تا بتوانند درباره خط حیات هستی بیشتر بدانند.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ داده‌های جدید فضا پیمای امواج ایکس ناسا، چاندرا، نگاهی اجمالی به محیط زیست یک ستاره پیش از انفجار آن انداخته است و می‌خواهد بداند چه چیزی مسبب این ابرنواختر نزدیک بوده است.



ستاره شناسان ناسا با استفاده از تلسکوپ چاندرا نزدکی کهکشان m82 را مورد بررسی قرار دادند جایی که محل یک انفجار ابرنواختری بوده است. با این حال هیچ منبع امواج ایکسی در این ناحیه یافت نشد.

رافائل مارگوتی، از دانشگاه کمبریج می‌گوید: از آنجا که این موضوع عجیبی بود، ما در واقع چیز های زیادی را درباره ابرنواخترها آموختیم. حالا ما میتوانیم این نظریه را که این ابرنواختر از یک کوتوله سفید ناشی شده است را کنار بگذاریم.

ابرنواختر SN2014j می‌تواند از دو کوتوله ناشی شده باشد که هیچ موج ایکسی را منتشر نمی کنند.

اتیش کمبل، عضو تحریریه این پژوهش می‌گوید: اینکه ما توانستیم یک نظریه را کنار بگذاریم، خود گامی بزرگ برای یافتن منشا این ابرنواختر است. قدم بعدی ما باریک بینی نسبت به همه چیز است.

حدود 12 میلیونن سال نوری دورتر، ابرنواختر SN2014j و کهکشان میزبان آن یعنی m82  همسایگان نزدیکی برای ما محسوب می شوند و محاسبات و مطالعات دانشمندان پیرامون چنین پدیده هایی در فواصل دوتر بسیار دشوار و شاید ناممکن است.

دانشمندان ناسا امیدوارند با کشف راز این ابرنواختر و تعمیم آن به موارد مشابه، بتوانند درباره خط حیات هستی بیشتر بدانند. پیش از این نیز تحقیقات مشابهی بر روی کهکشان m101 انجام شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار