تیم های چین و روسیه قهرمان چهل و یکمین دوره المپیاد جهانی شطرنج در شهر ترومسو نروژ شدند.

به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران، در بخش مردان و در جدول رده بندی پایانی تیم چین با 19 امتیاز برای نخستین بار قهرمان شد و دو تیم 17 امتیازی مجارستان و هند دوم و سوم شدند. 2 تیم روسیه و جمهوری آذربایجان نیز با پوئن شکنی کمتر در رده های بعدی قرار گرفتند.

در این دوره تیم ایران با 13 امتیاز و پوئن شکنی کمتر در رده 48 قرار گرفت.تیم ایران در دوره قبل در رده 61 قرار گرفته بود و در این دوره 13 رده صعود کرد.

احسان قائم مقامی ، الشن مرادی ، همایون توفیقی و اصغر گلی زاده 4 استاد بزرگ شطرنج ایران و پویا ایدنی استاد بین المللی عضو تیم ایران بودند که 4 - 0 هندوراس و 2.5 - 1.5 اسلوونی ، لیتوانی و جمهوری ایرلند و 3.5 - 0.5 سودان و پاناما را بردند و 1.5 - 2.5 مغلوب چک و مصر ، 1 - 3 مغلوب هلند و ویتنام شده و برابر اتریش 2 - 2 مساوی کردند.

در تاریخچه المپیاد جهانی شطرنج تیم شوروی سابق با 18 قهرمانی و یک نایب قهرمانی رکورد دار است و تیم روسیه با 6 قهرمانی و 3 نایب قهرمانی و یک سومی در رده دوم و آمریکا با 5 قهرمانی و نایب قهرمانی و 9 سومی در رده سوم قرار دارند.

همچنین برترین ها در 4 میز مختلف به شرح زیر معرفی شدند : 

* میز یک : وسلین توپالوف از بلغارستان 
* میز دو : نگوین انگوک ترونگ از ویتنام 
* میز 3 : یو یانگ یی از چین 
* میز 4 : نیکولا سدلاک از صربستان 
* ذخیره : سم شانک لند از آمریکا 
 
در جدول پایانی بخش زنان هم تیم روسیه با 20 امتیاز بدون احتساب نتایج شوروی سابق ، برای سومین بار قهرمان جهان شد و تیم های چین و اوکراین با 18 امتیاز و اختلاف پوئن شکنی دوم و سوم شدند.تیم های گرجستان ، ارمنستان و قزاقستان با 17 امتیاز در رده های چهارم تا ششم جای گرفتند.تیم ایران نیز با 14 امتیاز و پوئن شکنی کمتر با 11 رده نزول نسبت به دوره قبل در رده 20 جهان جای گرفت.

در این دوره تیم بانوان ایران با ترکیب آتوسا پورکاشیان و سارا سادات خادم الشریعه دو استاد بزرگ زنان ، میترا حجازی پور و غزل حکیمی فرد 2 استاد بین المللی زنان و مینو عسگری زاده استاد فیده زنان حضور داشت.

تیم بانوان ایران 4 - 0 جامائیکا ، مقدونیه و بوسنی و هرزگوین و 3.5 - 0.5 اسلواکی و شیلی را مغلوب کرد ، 2.5 - 1.5 لتونی را برد و 1.5 - 2.5 از مجارستان ، ویتنام و قزاقستان شکست خورد و با یونان و اندونزی 2 - 2 مساوی کرد. 

در تاریخچه المپیاد جهانی شطرنج در بخش زنان تیم شوروی سابق با 11 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی در صدر است و چین با 4 قهرمانی ، نایب قهرمانی و سومی در رده دوم و گرجستان با 4 قهرمانی ، یک نایب قهرمانی و 2 سومی در رده سوم جای دارند.

برترین های 4 میز رقابت ها نیز به شرح زیر معرفی شدند : 

* میز یک : نانا ژاگنیدزه از گرجستان 
* میز دو : والنتینا گونینا از روسیه 
* میز 3 : آلکساندرا کاستنیوک از روسیه
* میز 4 : ناتالیا ژوکوفا از اوکراین 
* ذخیره : روت پادمینی از هند 

المپیاد جهانی شطرنج در 11 دور و به روش سوئیسی برگزار شد و در بخش مردان 150 تیم از 148 کشور حضور یافتند که کشور میزبان با 3 تیم در این رقابت ها شرکت کرد.در بخش زنان نیز 136 تیم از 134 کشور شرکت کردند که به مانند رقابت های مردان ، نروژی ها با 3 تیم حاضر شدند.

دوره آتی المپیاد جهانی شطرنج (دوره چهل و دوم) سال 2016 در باکوی جمهوری آذربایجان برگزار  خواهد شد.فدراسیون بین المللی شطرنج همچنین باتومی گرجستان را میزبان دوره چهل و سوم در سال 2018 معرفی کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار