غلامحسین عباسی روانشناس عمومی در گفتگو با
خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت:همه کودکان در سنین مختلف این برنامهها را میبینند و الگو برداری میکنند و فقط مخصوص سن پایین نیست بلکه در سنین بالا هم استفاده میکنند و خیلی نکات را میآموزند، تاثیرات منفی مانند مبارزه طلبی، خودخواهی و خشونت را دارد و به ندرت مسائلی از قبیل آموزش نکات مثبت به چشم میخورد.
این روانشناس در ادامه افزود: از بازخوردهای این برنامهها تخلیه انرژی، توهمات، برخوردهای فیزیکی است که امروزه در جامعه ما زیاد دیده میشود و این قبیل مسائل در گذشته به دلیل کمتر بودن این برنامهها، کمتر رواج داشت بعضی انیمیشنهای غربی مابین و فرهنگ کودکان نیز تطابق ندارند و در صورتی که انیمیشنهای تولید داخل با توجه به سن کودک تفکیک شده و به روز باشند میتوانند جایگزین آنها شوند و مهمتر اینکه حافظ فرهنگ ایرانی ما نیز باشند.
وی تصریح کرد: لازم است والدین، کودک را از همان سنین کودکی با فرهنگ ایرانی، سنتها و در مورد کشورش، موهبتها، قدمتهای تاریخی و فرهنگی آن آشنا کنند اگر میخواهیم عزت نفس و اعتماد به نفس کودک رشد کند، باید از کودکی شکل بگیرد و در این مسائل تقویت شود، فقط مراقبتهای فیزیکی و توجه به پوشاک و خوراک کودک مهم نیست و باید همان قدر که آنها مهم هستند، توجه به نیازهای روحی و فکری کودک نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.
عباسی اظهار کرد: همه با واقعیت زندگی میکنند و اگر عکسی این قضیهزندگی بر مبنای رسانههای تصویری، دنیای غیر واقعی و مجازی قرار بگیرد که جزء لاینفک زندگی کودک است و از آن طرف چون توانایی رسیدن به آن را ندارد، هنجار و ناهنجار بوجود میآید که به تدریج جامعه را آسیب پذیر میکند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابر این اگر بخواهیم نقش اجتماعی رسانهها را دنبال کنیم باید به این موارد دقت کنیم که چه برنامه ای را برای چه کسانی و با چه هویتی میسازیم، چه هدفی را دنبال میکنیم و برای رسیدن به این هدف از چه ابزارهایی استفاده میکنیم.
انتهای پیام/