یک روانشناس گفت: بیشترین تأثیر مادران افسرده در کودکان به صورت بیش فعالی دیده می‌شود زیرا کودک تنها با ایجاد جنجال و صدا می‌تواند توجه مادر را به خود جلب کند.

ربابه غفار تبریزی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: افسردگی در بین هر دو جنس دیده می‌شود اما در زنان خانه دار شایع تر است. 

وی افزود: این افسردگی ریشه در حوادث کودکی و ژنتیک دارد تبریزی عنوان کرد: گاهی این افسردگی‌ها ناشی از ناکامی و شکست‌های در زندگی و احساس ناخوشایند نسبت به خود و زندگی است. 

این روانشناس ادامه داد: این موضوع سبب بی علاقگی به تمام مسائل روزمره و تغییرات خلق و خو و کاهش تمرکز و اختلال در تصمیم گیری دارد.
 
وی یکی دیگر از عوامل افسردگی زنان را نداشتن استقلال مادی و تحصیلات مناسب دانست و گفت: این عوامل باعث رشد افسردگی در زنان می‌شود که اگر میزان مشارکت این افراد در جامعه افزایش پیدا کند می‌توان تا حد قابل توجهی از افسردگی جلوگیری کرد. 

تبریزی در رابطه با کاهش میزان افسردگی عنوان کرد: در موارد حاد از دارو درمانی استفاده می‌شود اما در افسردگی شایع بین زنان از رفتار درمانی و درمان‌های شناختی استفاده می‌شود که در این نوع درمان، نگرش ناکارآمد فرد که باعث ایجاد افکار افسرده ساز می‌شود تفسیر می‌کند و در پی آن باید‌ها و نبایدهای غیر منطقی از بین می‌رود. 

این روانشناس با بیان اینکه کودک بیشترین ارتباط را با مادر دارد و بیشترین تأثیر افسردگی زنان در فرزند دیده می‌شود گفت: افسردگی مادران در فرزندان به دو صورت نمود پیدا می‌کند، یا فرزند نیز دچار افسردگی می‌شود یا باعث بیش فعالی کودک می‌شود زیرا کودک تنها با ایجاد جنجال و صدا می‌تواند توجه مادر را جلب کند. 

تبریزی در پایان به کاهش کارکرد خانواده‌هایی که مادرانشان افسرده‌اند اشاره کرد و گفت: چون در این خانواده‌ها مادر نمی‌تواند احساس امنیت و محبت و شادی را به اعضا انتقال دهد باعث کاهش کارکرد و تعالی خانواده می‌شود. 

انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار