خجسته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

حوزه‌های انتخابیه 20 نماینده جدید مجلس دهم، یکشنبه مشخص می‌شود

رئیس کمیسیون شوراها از تعیین نهایی حوزه‌های انتخابیه 20 نماینده جدید مجلس دهم تا چند روز آینده خبر داد.

امیر خجسته در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران از نهایی شدن پرونده تعیین ۲۰ حوزه انتخابیه جدید خبر داد و گفت: این موضوع یکشنبه هفته آینده نهایی و در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. 

وی افزود: همچنین ۲۰ نماینده مجلس نیز مشخص خواهد شد که از کدام حوزه‌های انتخابیه به مجلس دهم راه خواهند یافت. 

رئیس کمیسیون شورا‌ها خاطرنشان کرد: ما بر اساس شاخص سیاسی، جغرافیایی، مساحت، ‌جمعیت و.. حوزه‌ها ی انتخابی جدید را انتخاب کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح می‌کند "عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368 هجری شمسی پس از هر 10 سال ، با در نظرگرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر 20  نفر نماینده می‌تواند اضافه شود، زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعاً یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هرکدام یک نماینده انتخاب می‌کنند، محدوده حوزه‌های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می‌کند". 

موضوع افزایش تعداد تمایندگان - که در این اصل به آن اشاره شده - تاکنون فقط یکبار یعنی در سال 1368 اجرا شده است و بر اساس آن تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی از 270 نفر به 290 نفر افزایش یافت.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

انتهای‌پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار