یک روانشناس گفت: ابراز احساسات و هیجانات صحیح و منطقی باید به نحوی باشد که تجاوز به حریم دیگران نباشد.

ربابه غفار تبریزی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، در رابطه با مرز صحیح ابراز هیجانات و احساسات اظهار داشت: هیجان به مجموعه رفتارهای مثبت و منفی که در برابر موقعیت‌های مختلف از خود بروز می‌دهیم اطلاق می‌شود.

وی افزود: هیجان سازنده و مثبت هیجانی است که به حریم دیگران تجاوز نشود این مسئله در هیجانات مثبت و منفی به طور یکسان است.

وی تصریح کرد: هیجانات منفی گاهی احساسی است گاهی منطقی است و گاهی نیز فلسفی است واکنش ما در برابر تفکر احساسی باید به گونه‌ای باشد که نوع تفکر خود را عوض کنیم تا بتوانیم هیجان خود را کنترل کنیم و در مواجهه با احساس منطقی باید راه حل مسئله را ارائه دهیم و از شکست خود نتیجه بگیریم تا هیجان خود را کنترل شده بروز دهیم اما در مواقعی که هیجان ما در مواجهه با مسائل فلسفی اتفاق می‌افتد.

فقط و فقط مرور زمان می‌تواند مسئله را حل کند در رابطه با درگذشت عزیزانمان، علاوه بر توصیه صبر و آرامش از سوی دیگران، مرور زمان راه حل بسیارموثر برای مواجهه با این مسئله است.
این روانشناس در ادامه بیان کرد: والدین می‌توانند قبل از سنین 3،4 سالگی که کودک توانایی کلامی ندارد، حد و حدود او را با رفتار خود به او نشان دهند و بعد از سنین 3،4 سالگی با توصیه کلامی حدود هیجانی را به وی آموزش دهند

وی عنوان کرد: نحوه مقابله با هیجانات در دوران بلوغ بسیارمتفاوت است و والدین باید بدانند که با فردی که نیمی را در دوران کودکی و نیمی را در دوران جوانی جستجو می‌کند مواجهه هستند و به هیچ عنوان با پرخاشگری و سرکوب نباید شخصیت وی را مورد تهاجم قرار دهند و تنها باید با گفتگو مشکلات نوجوانان را حل کرد.

غفار تبریزی در پایان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های موثر در تخلیه هیجانات نوجوانان، ایجاد تفریحات سالم، برنامه‌های نقد فیلم، تئاتر، ورزش‌های سالم است که از راهکارهای منطقی مقابله با هیجان محسوب می‌شود.

انتهای‌پیام/
برچسب ها: هیجان ، کنترل ، احساس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار