معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه عمده ترین مصرف آب در بخش کشاورزی است، خشکسالی این هفت سال ، 6 هزار و دویست میلیارد تومان به این بخش در اصفهان وارد کرد.

احمد صفی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان افزود: در سال گذشته 100 هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی استان به دلیل تامین نکردن آب زیر کشت نرفت.

وی با اشاره به اینکه در این چند سال به زیر ساخت های کشاورزی خسارت های زیادی وارد شد خاطر نشان کرد : کمتر از 10 درصد از این خسارت از طرف دولت پرداخت شده است.

وی در ادامه افزود : اجرای طرح های آبیاری تحت فشار، اجرای شبکه های فرعی، انتقال آب با لوله و مرمت و بازسازی قنات از اقدامات صورت گرفته در این چند سال است که 50 درصد بهره وری آب را افزایش داده است.

معون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی تاکید کرد: در سال زراعی گذشته 19 درصد سطح زیر کشت کاهش پیدا کرده ولی تولیدات حدود 3 درصد کاهش داشته است که این حاکی از افزایش عملکرد اقدامات انجام شده است.

محسن زاده معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی با اشاره به کاهش منابع زیرزمینی اصلاح روش های کشت فعلی را یکی از مهم ترین راهکارهای مقابله با خشکسالی دانست و گفت: باید کشت های کم آب جایگزین کشت های پرآب کنیم که با تحقیقات انجام شده در شهرستان شهررضا این کار صورت گرفته که باید به سطح استانی گسترش یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید کشت پیاز، پنبه، ذرت و صیفی جات به سمت کشت نشاء ای برود که 30 درصد در افزایش بهره وری آب تاثیر دارد.


انتهای پیام

برچسب ها: اصفهان ، خسارت ، خشکسالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.