فیضی گفت: مسئله کمبود آب مسئله‌ای زیربنایی است که ناشی از چرخه غلط قانون‌گذاری، برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و مدیریت بر منابع آب است.

حمید فیضی، دبیر انجمن پسته در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: مسئله کمبود آب مسئله ای زیربنایی ناشی از چرخه غلط قانون گذاری برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری و مدیریت بر منابع آب است.
 
وی در ادامه افزود: وضعیت فعلی که آب ایجاد کرده است به خشکسالی ربطی ندارد و این تنها یک راه فرار برای توجیه سوء مدیریت گذاشته است.
 
فیضی با اشاره به افت سطح آب‌های زیرزمینی به دلیل حفر چاه‌های غیرمجاز تصریح کرد: عدم نظارت وزارت نیرو در جلوگیری از تجاوز به منابع آب با وجود خشکسالی نمی‌تواند از نظارت این وزارت‌خانه سلب مسئولیت کند.
 
دبیر انجمن پسته با اشاره به آبیاری 10 هزار مترمکعب برای هر هکتار پسته اضافه کرد: اعتبارات و منابع دولتی برای اجرای آبیاری تحت فشار که به بخش کشاورزی اختصاص داده شده بسیار کم است و به هیچ عنوان نمی‌تواند جوابگوی نیاز محصولات باغی و کشاورزی باشد.
 
وی همچنین با بیان وجود دیوان سالاری در اعطای تسهیلات به کشاورزان گفت: با این وضعیت نمی‌توان امید چندانی به اجرای آبیاری تحت فشار در کشور داشت.
 
فیضی به کاهش تولید پسته طی هفت سال اخیر اشاره کرد و افزود: از سال 1386 که 280 هزار تن پسته برداشت شده تا سال گذشته که 170 هزار تن در هر هکتار برداشت داشته ایم، 40 درصد کاهش تولید در این بخش رخ داده است.
 
وی در پایان یادآور شد: در سال جاری به دلیل اقلیم مناسب و قرار گرفتن باغات در دوره آور، تولید پسته به میزان 30 درصد افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود از 170 به 220 هزار تن برسد.  

انتهای پیام/

برچسب ها: پسته ، زیربنایی ، فیضی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار