برنامه «درد مشترك» پاسخی است به درخواست های متوالی مردم درخصوص پاسخ رسانه ملی و آیینه بودن رسانه در بازتاب اخبار و حمایت از مردم مظلوم غزه، پنجشنبه 16 مرداد ساعت 16:15 هشتمین قسمت خود را به روی آنتن فرستاد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه دو، در این برنامه خانم دكتر فروز رجایی فر، محمد بابایی، صدیقه سالاریان و رحیم احمدی روشن (مادر و پدر شهید مصطفی احمدی روشن)، دكتر زهره الهیان، نگار استخر و دخترشان نارگل رشیدیان، مینا هاشمی، پرویز شیخ طادی، حسن قشقاوی و حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی در استودیوی برنامه حاضر شدند.

صدیقه سالاریان و رحیم احمدی روشن (مادر و پدر شهید مصطفی احمدی روشن) در استودیوی برنامه حاضر شدند تا ضمن حمایت از كودكان غزه، مطالبی درخصوص نحوه شهادت شهید احمدی روشن و كسانی كه منجر به شهادت وی شدند، مطالبی بیان كنند.

مادر این شهید بزرگوار گفت: بی شك خانواده های شهدا وضعیت خانواده های غزه را به خوبی درك می كنند مخصوصاً خانواده هایی مثل ما كه عزیزشان توسط عمال همان رژیم غاصب به شهادت رسیده باشند. رژیم صهیونیست در خاورمانه با حمایت آمریكا آمده اند و در همسایگی كشورهای عربی سكنی گزیده اند لذا خود را ساكن اصلی آن مناطق می دانند كه اگر همه كشورهای همسایه دست در دست هم بدهند این معضل بزرگ را می توانند حل كنند.

پدر این شهید بزرگوار گفت: احساس من بر آن است كه شهدای فلسطین چیزی جدا از شهدای ما نیستند. وقتی بر سر مردم غزه، بمب می ریختند من احساس می كنم تكه های بدن مردم غزه كه از هم جدا شده اند همان تكه های بدن مصطفای من است كه به آن طرز فجیع توسط عوامل هیونیست تكه تكه شد.

پدر و مادر شهید احمدی روشن در مورد پیامی خطاب به بانكی مون گفتند: بانكی مون در تمامی وظایفی كه بر عهده دارد فقط سرپوش گذاشتن را پیش گرفته و سكوت او در هیچ زمینه ای درست نیست. امیدواریم نوشته هایی كه مردم در حال حاضر خطاب به او می‌گویند فقط در حد نوشته باقی نماند و به  سطح بین الملل كشیده شود تا با فضاحت از صفحه روزگار محو شود. امیدواریم همانطور كه به احقاق حق از یك شهروند اروپایی پرداخته می شود، این اقدام برای همه جهانیان انجام شود بالاخص مظلومانی همچون ملت فلسطین و غزه.
 
در این برنامه صدای مخاطبانی كه خود را در حمایت از مردم غزه، شریك میدانند و واگویه هایی از حسشان را نسبت به اقدامات رژیم صهیونیستی بیان كرده بودند، پخش شد. محمدجعفر خسروی به نقل از مخاطبان گفت: فلسطینیان، مرزنشینان سرزمین حق هستند و مرز میان حق و باطل، باریكه غزه است.

پس از آن انیمیشن «كودك و اشغالگر» اثری مشترك از كیانوش و داریوش دالوند كه در طی سالهای 86 تا 91 در جشنواره های سرزمین زیتون، امید كوتاه بلاروس و زیتون سرخ موفق به كسب جوایزی شده و در 52 قسمت به سفارش شبكه جهانی سحر تهیه شده بود، در خلال برنامه جایگزین هنری پخش تصاویر كودكان غزه شد.

فروز رجایی فر (دكتر علوم سیاسی، فعال و حامی فلسطین، عضو كمیته اجرایی مجمع حامیان فلسطین) از میهمانان دیگر این برنامه بودند. مجمع حامیان فلسطین، جمعی از سازمانهای مردم نهاد را در بر میگیرد كه حامیان مردم فلسطین هستند. این مجمع با تشكل های خارج از كشور هم همكاری دارد. 

وی گفت: ما در ایران 25 سازمان مردم نهاد داریم كه در این مجمع بصورت هماهنگ جمع می شوند و فعالیت می كنند و 15 نفر فعال منفرد كه حدوداً 40 نفر اعضای حقیقی و حقوقی داریم. كمیته اجرایی در ای ایام، فعالیتهایی كه در شورای عمومی مطرح می شود را مدیریت می كند. آنچه در این مجامع مهم است آن است كه ما بعنوان یك مرجع تخصصی بتوانیم به كسانی كه قصد كمك دارند، سرویسهای خدماتی ارائه دهیم.

این فعال و حامی فلسطین خاطرنشان كرد: در سایر كشورها به شیوه ای كه در ایران، كمپین برگزار می شود، كاری صورت نمی گیرد چون یا اصلاً كاری انجام نمی دهند یا بصورت مداوم اما كمرنگ تر به حمایت می پردازند. به نظر ما در ایران هم نباید حمایت از مردم فلسطین و غزه فقط منحصر به روز قدس باشد بلكه بایستی مستمر تداوم داشته باشد. ما بانوی 23 ساله آمریكایی به نام ریچل كوری را داریم كه برای حمایت از مردم فلسطین و حمایت و محافظت از یك دكتر فلسطینی به شهادت رسید. او پنج هفته در غزه بود و در طی این مدت برای مادرش ایمیل ارسال می كرد كه پس از شهادتش، ایمیلهای ارسالی به مادرش را به صورت كتابی درآورده  به چاپ رساندند. این كتاب، «صبح 16 مارس» نام دارد. یكی از تكان دهنده ترین جملات ریچل در كتاب این است: «مادر با من از مقاومت بدون خشونت حرف نزن. مقاومت بایستی همه جانیه باشد و در قالب حرف نباشد.» مادر ریچل معتقد است: به نظر من مدیریت دنیا باید به دست مادران سپرده شود چون مادران، بچه ها را به دنیا می آورند و دوست دارند بچه هایشان خوشبخت شوند و زندگی باسعادتی داشته باشند پس در آن صورت جهانی می داشتیم پر از امنیت و صلح. غیر از ریچل، فعالان دیگری هم همچون ویكتوریا آل گوری (خبرنگار ایتالیایی)، خانم ایوا باردبرت و ... هستند.

عضو كمیته اجرایی مجمع حامیان فلسطین ابراز كرد: در حال حاضر در غزه، تونل هایی وجود دارد بطول یك كیلومتر و ارتفاع 60 سانتیمتر و مردم آذوقه ها یا منابع سوختی را از همان تونل كه از مرز مصر به بعد است، حمل می كنند و این كار با مشكلات فراوانی روبروست كه تا كنون افراد بسیاری بخاطر كمك به مردم مظلوم غزه از این طریق به شهادت رسیده اند. آخرین اخبار حاكی از آن است كه كودكان 6 ماهه تا 2 ساله غزه دچار سوء تغذیه هستند. 44 درصد كودكان غزه و زنان، كم خونی دارند. بالای 80 درصد مردم زیر خط فقرند. به نظر من در حال حاضر بانوان كه مدیران خانه می توانند با عدم تهیه اجناسی كه حامیان رژیم صهیونیست هستند، از مردم غزه حمایت كنند چون باعث افزایش تجهیزات نظامی رژیم مجعول می‌شوند.

در ادامه محمد بابایی (از خوانندگان نسل جوان كشورمان) قطعه ای با نام «زخم زیتون» اجرا كرد . 

دكتر زهره الهیان (نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، یكی از مبدعان تشكیل كمیته حقوق بشر در مجلس دوره هشتم و پزشك) درباره مصائب غزه گفت: من به عنوان یك پزشك باید بگویم هر انسانی در هر مكتبی می داند كه حق حیات برای انسانها وجود دارد. آیا كودكان و زنان غزه حق حیات ندارند؟ آیا شرایط فعلی كه برای ملت غزه بوجود آمده، شرایط انسانی درستی است؟

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان ملل متحد مدعی حمایت از كودكان است ولی آنچه در حال حاضر می بینیم خیانت به كودكان است. وظیفه كسانی كه در جایگاههای سیاسی و اجتماعی هستند این است كه در فضای سیاسی و اجتماعی كه در حال حاضر داریم حس بیزاری از آنان را منتقل كنیم.

چهارمین مهمان این برنامه نگار استخر (مجری و تهیه كننده تلویزیونی) به همراه دخترش نارگل رشیدیان بود. نگار استخر گفت: من هر روز خدا را هزاران بار شكر می كنم كه در جای امن و آرامی زندگی می كنم. من در ابتدا قصد نداشتم بگذارم فرزندم تصاویر كودكان غزه را تماشا كند چون بچه ها اذیت می شوند اما بعد گفتم اتفاقا خوب است ببیند تا با موقعیت فعلی آن كودكان آشنا شود و اگر خدای نكرده در چنین موقعیتی قرار گرفت بداند نحوه مواجهه با آن چگونه است. به نظر من همیشه نباید به عافیت فكر كرد. درد و رنج هم زایده زندگی است پس باید واقعیت ها را دید.

نارگل رشیدیان (دختر خاله نگار) گفت: من احساس خوبی برای وضعیت فعلی بچه های جنگ زده ندارم فقط امیدوارم هرچه زودتر این جنگ به اتمام برسد. پیشنهاد نارگل برای حمایت كودكان از كودكان غزه آن بود كه: بچه ها می توانند احساسات خود را نقاشی كنند و بر روی سایتهای حامی فلسطین و غزه قرار دهند تا جهانیان بدانند كودكان ایرانی در قبال كودكان فلسطینی چه حسی دارند. همچنین بچه ها می توانند به اجرای نمایش بپردارند و با كمك پدر و مادر آنها را ارسال كنند تا آلبومی از تصاویر و فیلم در سطح جهان منعكس شود.

مینا هاشمی (گوینده، مجری و تهیه كننده سیما) از دیگر مهمانان این برنامه بود وی گفت: راه من، راه تو، راه او درست نیست. اگر فكر کنیم راه، راه ماست و همه باید در كنار هم باشیم و به هم كمك كنیم متوجه می شویم پیروزی از آن ماست. اگر بشود نقابی تهیه كرد و به نشانه حمایت از مردم غزه و فلسطین در مجامع حاضر شد، به نوعی هرچند كوچك حمایت خود را نشان داده ایم. امروز پنجشنبه است از تمام هموطنان بالاخص كودكان می خواهم فاتحه ای برای شادی روح تمامی شهدای غزه بالاخص كودكان بی پناه بخوانند و برای فرج امام زمانمان دعا كنیم تا با ظهور ایشان تمام این مشكلات به اتمام برسد و جهان به دست صاحب اصلی اش اداره شود.

پرویز شیخ طادی (كارگردان تلویزیونی) كه در استودیوی برنامه درد مشترک حاضر شده بود گفت: برای من جالب است كه عربستان با وسعت سرزمینش شكست می خورد، كشورهای بزرگ دنیا در برابر دشمنانشان شكست می خورند ولی غزه با آنكه اینقدر كوچك است در برابر رژیم صهیونیستی خوب ایستادگی كرده است. اگر قرار باشد ملت ایران زندگی خود را با زندگی مردم فلسطین و غزه بسنجند باید بگویم اصلاً قابل مقایسه نیست چون مرگ و شهادت در غزه، یك همسایه است و باید ببینیم هر روز در خانه چه كسی زده می شود؟ دیدن اینهمه مشكلات ملت فلسطین و غزه، نبود برق، آب، آبادانی، مراكز درمانی و ... مواردی است كه نمی دانم چرا سایر كشورهای جهان با شنیدن یا دیدن آنها هیچ عكس العملی نشان نمی دهند....

كارگردان فیلم «شكارچی شنبه» خاطرنشان كرد: دشمن را باید هم درك كرد و هم شناخت تا بتوان با آن به مقابله پرداخت. به عنوان مثال 11 سال طول كشید تا مولد انرژی صهیونیست شناخته شد كه همان سربازان رژیم دیگری هستند كه تحت لوای دولت مجعول اسرائیل میخواهند خود را به جهانیان بشناسانند و من سعی كردم به این موضوع در فیلم «شكارچی شنبه» بپردازم. 

شیخ طادی ابراز كرد: رژیم صهیونیستی در زمان پهلوی دوم هم ایران را تهدید كرده بود و این نشان می دهد آنها با سرزمینها مشكل ندارند، كلاً انسان نیستند و با انسانیت مشكل دارند آنچنان كه برای رسیدن به هدفشان هر كاری را مباح می دانند. ما باید بدانیم در برابر چنین افرادی سیستم مزدوری جواب نمی دهد و باید بر روی اعتقادات آنان كار كرد.

محمدجعفر خسروی در تأیید سخنان شیخ طادی گفت: ما دو جریان واكنشی داریم: اول آنكه هر حركتی كه منتهی به ایجاد انشقاق میان دو باور آسمانی شیعه و سنی می شود اشتباه است چون ما از دو پیكره اسلام هستیم و دوم آنكه هر باوری كه بین یهودیت و صهیونیست اختلاط و امتزاج ایجاد كند و آنها را یكی بداند باید بدانیم این هردو به یك خط منجر می شود پس باید هوشیار بود. باید بدانیم ما درد مشترك داریم چون مرزهای مشترك و سرنوشت مشترك داریم و چقدر شایسته است كارگردانان و برنامه سازان از چنین مسائلی كه با آن روبرو هستیم تصاویر و فیلمهایی تهیه كنند و نشان دهند كه ملت غزه و فلسطین در عین حصر و تحریم چطور به آینده امیدوارند.

شیخ طادی تأكید كرد: هر زمان جهان اسلام چُرت زد، یك اتفاق به وقوع پیوست پس امیدوارم با اعلام آتش بس، رسانه ملی و جهانیان به حمایتهای خود ادامه دهند و اقدام آنان آتش بس نشود.

هفتمین مهمان برنامه حشن قشقاوی (معاون وزیر امور خارجه در حوزه كنسولی، خارجی و پارلمانی) بود كه اعلام كرد: شقاوت و سنگدلی صهیونیست ها و تكفیری ها نشان دهنده اشتراك این دو جریان انحرافی در آبشخور است.

وی تأكید كرد: موجهای اجتماعی حمایت مردم ایران، پشتوانه ای قوی برای اقدامات حقوقی و دیپلماتیكی جمهوری اسلامی ایران بوده و از هفته دوم كه حمله سنگدلانه یك ماهه اسرائیل به نوار غزه آغاز شد، وزارت امور خارجه اقدامات فعال داخلی و خارجی خود را آغاز كرد كه به موازات با تلاشهای اجتماعی و جهانی نتایج مؤثری را در بر داشته است.

وی افزود: وزیر امور خارجه و كارشناسان طی جلسات گونگون از منظر دیپلماتیكی، مبانی اخلاق غیرانشانی اسرائیل را تحلیل و به مجامع گوشزد كردند.

آخرین مهمان این برنامه، حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی (پژوهشگر و محقق) بود كه یكی از مهمترین اقداماتش را سفر به مجارستان برای ترویج دین مبین اسلام  برشمرد. وی تأكید كرد: دین ما بر پایه باورهای ایمانی است و به رغم خطاب به شخصیتها و نهادهای جهانی بیش از هر چیز به یكپارچگی امت اسلامی و شفاعت معصومین(علیهما السلام) و عنایت حضرت حق متكی است. 

وی خاطرنشان كرد: وقتی غزه در حصری هفت ساله با تحریم ها و تنگناهای جانكاه برای مقاومت و ایستادگی و زندگی تلاش می كند این نشان می دهد دستی بالای همه دستها، دستهای نیاز مردم غزه را می فشارد و ما متكی بر منبع لایزال الهی و امیدوار به ظهور حضرت حجت این روزهای سخت را پشت سر خواهیم گذاشت.

برنامه «درد مشترك» كاری از گروه خانواده شبكه دو سیما و به تهیه كنندگی ایوب سلیمی و حسین قربانی است كه پاسخی به درخواست های متوالی مردم درخصوص پاسخ رسانه ملی و آیینه بودن رسانه در بازتاب اخبار و حمایت از مردم مظلوم غزه است. هشتمین قسمت این برنامه، پنجشنبه 16 مرداد ساعت 16:15 به مدت سه ساعت بر روی آنتن شبكه دو رفت كه بخشی از برنامه نیز در زمانهای مختلف از شبكه سه و جام جم به روی آنتن رفت. همچنین در بخشی از برنامه به پوشش تصویری از برگزاری مراسم حمایت كودكان ایرانی از كودكان غزه با حضور هنرمندان كودك و نوجوان در برج میلاد پرداخته شد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.