جواد طوسی تأکید کرد: حرمت و جایگاه تاریخی منتقدان باید حفظ شود، در جامعه‌ای که اخلاقیات به تدریج نابود می‌شود نباید غفلت کرد.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ نشست خبری هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با حضور "جواد طوسی" دبیر هشتمین جشن، "کیوان کثیریان" رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، "جعفری گودرزی" مدیر اجرایی هشتمین جشن و "علی علائی" از اعضای کمیته جشن منتقدان و نویسندگان سینمائی ایران و عده‌ای از اعضای انجمن و اصحاب رسانه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد. 


جواد طوسی دبیر جشنواره بیان کرد: مسئولیتی به من محول شده است که بدون حضور و همکاری اعضای شورای مرکزی، قادر به ادا کردن حق مطلب نخواهم بود.

هدف انجمن و مجموعه ما تداوم در برگزاری مطلوب و مناسب جشن است، انجمن قصد دارد با فعالیتش موجودیت خود را اثبات کند، اعلام اسامی کاندیدا و افراد برگزیده بخشی از این ثبات موجودیت است.

وی افزود: متأسفانه ما به تدریج از شرایط مطلوب دور می‌شویم و به فضل خداوند اقداماتی که انجام می‌دهیم و فعالیتهایی که پیگیر آن هستیم ما را به شرایط مطلوب نزدیک تر می‌کند. انجمن ما بر یک حضور فرهنگی اصرار دارد.

دبیر هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان در ادامه عنوان کرد: طبق روال دوره‌های قبل جشن منتقدان دو آیتم دارد، کارگردانی که جایگاه تاریخی پیدا کرده است و نویسندگان و منتقدان.

طوسی همچنین یادآور شد: علیرضا داوود نژاد مثال فیلمسازانی است که در دوره قبل و پس از انقلاب در سینما حضور داشته است و نمونه آثار وی به فیلم نازنین که اثر قابل قبولی است اشاره می‌کنیم.

وی بیان کرد: همواره حرمت و جایگاه تاریخی و مهم منتقدان باید حفظ شود اما از گذشته می‌توانیم به آینده درخشان برسیم.

وی در پایان سخنانش عنوان کرد: در شرایطی که در جامعه به تدریج اخلاقیات از دست می‌رود اگر غفلت کنیم و بی تفاوت باشیم در واقع به پیکر جامعه ضربه زده‌ایم. ما در این جشنواره 15 بخش داریم که در 14 بخش 10 کاندید در نظر گرفته شده است و نکته پایانی اینکه این انجمن تلاش دارد به عنوان یک محمل برای رفت سوء تفاهمات این جشن‌ها را تدارک ببیند شاید این جشن تا حدی زاویه دید را عوض کند و همدلی عمومی ایجاد کند.

سپس کیوان کثیریان رئیس شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران گفت: علی علایی که عضو کمیته جشنواره و از اعضای شورای مرکزی انجمن است مسئولیت جمع‌آوری و جمع بندی آراء را بر عهده داشت. با اطلاع قبلی فرم‌های رأی در اختیار اعضای انجمن، منتقدان نویسندگان و روزنامه‌نگاران قرار گرفت اما به دلیلی پاره‌ای ملاحظات ما در زمان دیگری فرم‌ها را در سایتها نیز قرار دادیم و نظرسنجی و جمع‌آوری رأی را ادامه دادیم که بالغ بر 100 رأی جمع آوری شد.

وی افزود: باید یادآور شویم که رأی دادن اختیاری بود و شرایط و ضوابط آن اعلام شده بود که این رأی گیری طبق آئین نامه آکادمیک بوده است و امسال نیز همان روال قانونی را خواهیم داشت.

کثیریان هم چنین اظهار داشت: ما سعی داریم این جشن را در دوره‌های بعد و نوبت‌های آتی استمرار دهیم و حتی در زمان تعطیلی خانه سینما به هر صورتی بود این جشن‌ها را برگزار می‌کردیم، سعی ما بر برگزاری جشن در نیمه اول سال بود که شکر خدا محقق شد.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره مطبوعات و نوشتاری سینما نیز با جدا شدن از این جشن ماهیت جداگانه و مستقبل یافته است. با توجه به فقدان منبع مالی تمام تلاش ما به برگزاری هر چه بهتر این جشن است. 

کثیریان در ادامه افزود: اگر هنرمند احساس کند ما در مورد فیلم وی با قضاوتهای تعارضی و سفارشی و مصلحتی برخورد نمی‌کنیم باید خشنود باشد چون به ارزش واقعی از خود پی می‌برد.
 
سپس جعفری گودرزی مدیر اجرایی جشن منتقدان و نویسندگان سخنرانی کردموی در آغاز گفت: ضمن تبریک روز خبرنگار با چند روز تأخیر باید بگویم که روز خبرنگار باید به هفته خبرنگار افزایش پیدا کند چون رسالت مهم و سختی بر دوش این عزیزان است. 

وی همچنین افزود: هشتمین جشن بزرگ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران روز چهارشنبه 22 مرداد ماه در ایوان شمس ساعت 17:30 برگزار می‌شود. 

وی با اشاره به پوستر جشنواره ادامه داد: کارگردانی و طراحی پوستر این جشن برعهده مجید برزگر است و نیز شهرام شکیبا مجری برنامه است.

وی همچنین تأکید کرد: همان طور که دوستان گفتند با توجه به شرایط نامساعد مالی انجمن، ماسعی داریم جشن را به نحو احسن برگزار کنیم و بهترین جشن را ارائه دهیم. 

سپس جواد طوسی دبیر جشنواره بیان کرد: در یک شرایط مطلوب و برنامه معین و با اتکا به یک منبع مالی مشخص و مناسب،‌مسلما بهتر می‌توانیم این جشن را برگزار کنیم اما به دلیل برخی سوء تفاهمات و مسائل ما تمام تلاشمان را می‌کنیم با همین شرایط جشن را برگزار کنیم، اما باید یادآور شوم ما با یک خود سانسوری از پیش تعیین شده مواجهیم که صمیمیت و حسن اعتماد می‌توانیم همکاری مطلوبی با هم داشته باشیم. 

پس از پایان سخنان دبیر جشنواره، جلسه پرسش و پاسخ آغاز شد که در این بخش کثیریان پاسخ گفت.
 
وی بیان کرد: اهداء جوایزو دیدگاه فنی و تخصصی در جشن را قبول دارم اما به هر صورت آراء اکثریت را باید پذیرفت. 

پس از پاسخگویی کثیریان علی علایی عضو کمیته و شورای مرکزی انجمن گفت: طی چند سالی که این جشن برگزار می‌شود این سومین سالی است که به صورت آکادمیک انجام می‌شود. 

سر سال قبل ما تحت عنوان بهترین دستاورد فنی، فیلمبرداری و تدوین و موسیقی متن را داشتیم و جلسات متعددی داشتیم که منتقد باید تمام اجزاء صحنه را بشناسد سه تا بتواند در موردش انتقاد کند در زمینه دستاورد فنی رشته‌های مختلفی مطرح می‌شود. 

ضمن اینکه اقبال دوستان منتقد به برخی رشته‌ها بیشتر است، مثل طراحی صحنه و چهره پردازی و صدای فیلم وقتی اقبال منتقدان را این سه زمینه دیدیم تصمیم گرفتیم پرداختن به این آیتم‌ها را بیشتر کنیم. 

جعفری گودرزی بیان کرد: بسیاری از دوستان معتقدند که تهیه و تولید فیلم بسیار ندیده گرفته می‌شود و شاید هیچ وقت دیده نشوند. 

علایی در این زمینه پاسخ داد ما هیچگاه منبع مالی و بخش خصوصی مشخصی برای تأمین هزینه‌ها نداشته‌ایم. 





انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار