خراسان جنوبی /

ذخیره 1.5 میلیارد تنی معادن خراسان جنوبی

هم اکنون ذخیره معدنی خراسان جنوبی 1.5 میلیارد تن است.

ذخیره 1.5 میلیارد تنی معادن خراسان جنوبی

هم اکنون ذخیره معدنی خراسان جنوبی 1.5 میلیارد تن است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛ مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران به ذخایره معدنی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر ذخیره معدنی استان 1.5 میلیارد تن بوده که از این میزان 900 میلیون تن در گواهینامه‌های بهره برداری و 600 میلیون تن در گواهینامه های کشف است.

جمیع اظهار کرد: سالانه هفت میلیون و هشتصد تن ماده معدنی از معادن استان استخراج می‌شود.

وی تصریح کرد: خراسان جنوبی یک درصد جمعیت کشور را دارا بوده در حالی که هشت درصد اشتغال معدنی را در کشور ایجاد کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان 38 نوع ماده معدنی وجود دارد، افزود: این استان براساس شاخص‌های میزان ذخیره، میزان استخراج، تعداد پروانه‌های بهره‌برداری و اکتشاف رتبه هشتم معدنی کشور را کشف کرده است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر 70 معدن بنتونیت در خراسان جنوبی وجود دارد که فرآوری این ماده نیازمند جذب سرمایه گذار است.

وی به فرآوری مواد معدنی استان اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 30 معدن منیزیت در خراسان جنوبی وجود دارد که در شهرستان سربیشه کارخانه فرآوری منیزیت ها احداث و زمینه اشتغال 200 نفر فراهم شده است.

جمیع با بیان اینکه در حال حاضر طرح توسعه کارخانه فرآوری منیزیت در شهرستان سربیشه در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: طرح توسعه کارخانه فرآوری منیزیت در سال 95 در استان به بهره برداری می رسد.

وی یادآور شد: فرآوری ماده منیزیت تا مرحله ای که برای استان توجیه اقتصادی داشته انجام شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: هم اکنون کارخانه فرآوری کنسانتره زغال سنگ در شهرستان طبس راه اندازی شده و به زودی واحد کوک سازی طبس نیز راه اندازی می شود.

وی به وجود معادن خاک های صنعتی استان اشاره و تصریح کرد: در رابطه با فرآوری خاک های صنعتی استان واحدهای کاشی و سرامیک در استان راه اندازی شده که در حال حاضر شش درصد کاشی و سرامیک کشور در خراسان جنوبی تولید و علاوه بر مصرف داخلی استان به کشور افغانستان نیز صادر می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 واحد سنگ بری در خراسان جنوبی وجود دارد، اظهار کرد: این واحدهای در زمینه فرآوری و برش سنگ های تزئینی فعالیت دارند که در چند سال اخیر به دلیل استفاده از آلومینیوم در نمای ساختمان ها این واحدهای با مشکلات فروش مواجه شده اند.

جمیع گفت: در حال حاضر برخی از سنگ های گرانیت استان به صورت خام به استان اصفهان صادر می شود.

وی به فعالیت کارخانه هبلکس بیرجند اشاره و یادآور شد: این کارخانه در رابطه با فرآوری خاک روی و آهک فعالیت دارد که این کارخانه سه برابر مصرف استان را تولید و به استان های خراسان رضوی و سیستان بلوچستان صادر می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر یک کارخانه سیمان در شهرستان قاین فعالیت دارد، گفت: هم اکنون 40 درصد سیمان تولیدی این کارخانه در استان مصرف و مابقی به کشورهای تاجیکستان، ترکمنستان و تاجیکستان صادر می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: متناسب با ماده های معدنی در استان راه اندازی واحدهای فرآوری در دستور کار قرار دارد.

جمیع خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو واحد فولادسازی در شهرستان بیرجند و قاین در دستور کار قرار دارد که مواد خام فرآوری این کارخانه ها از خراسان رضوی وارد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه فولاد شهرستان قاین جزو هشت طرح برتر فولاد کشور است، تصریح کرد: در این کارخانه سنگ آهن به آخرین مرحله فرآوری خود می رسد.

جمیع ادامه داد: در کارخانه فولاد شهرستان بیرجند فقط سنگ آهن تا مرحله کنسانتره انجام خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه در حال حاضر کارخانه فرآوری بنتونیت در خراسان جنوبی وجود ندارد، اظهار کرد: در این زمینه فراخوان برای جذب سرمایه گذار داده ایم.

جمیع با اشاره به اینکه در حال حاضر 80 درصد مواد معدنی به لحاط وزنی در داخل استان فرآوری می‌شود، افزود: هم اکنون 20 درصد مواد معدنی به صورت خام از استان صادر می شود.

وی اظهار کرد: به زودی یک واحد سنگ بری مدرن با همکاری بنیاد ملی برکت در استان راه‌اندازی می‌شود.

جمیع افزود: هم اکنون برای احداث کارخانه فولاد شهرستان بیرجند سرمایه‌گذار جذب شده و زمین را تحویل گرفته که این کارخانه از پنج درصد پیشرفت فیزیکی برخودار است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی همچنین به راه اندازی کارخانه چدن شهرستان خوسف اشاره کرد وگفت:در رابطه با راه اندازی کارخانه چدن شهرستان خوسف یک سرمایه‌گذار چینی اعلام آمادگی کرده که در حال تکمیل پرونده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.