اخیرا منتقد بزرگ اقدامات امپریالیستی آمریکا، "چالمرز جانسون" مفهوم واژه مقاومت را در ذهن عموم مردم به محبوبیت رساند، به این معنا که اگر شمادر جایی اقداماتی چون بمباران، حمله نظامی، هتک حرمت و یا کشتار انجام می‌دهید، باید انتظار داشته باشید که مردم آن سرزمین‌ها همان کار را در قبال شما تکرار کنند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه خبری کنتراکرنر در گزارشی در این زمینه به قلم دیوید استوک‌من آورده است: با این وجود حتی "جانسون" هم نمی‌توانست تصور این نوع مقاومت را که این روزها در شیوه‌ای جدید علیه آمریکا صورت می‌گیرد، در ذهن بپروراند. اکنون که کشتار و خشونت علیه مردم در جای جای عراق توسط تانک‌ها و سلاح‌های آمریکایی مجهز مانند توپخانه سنگین و دیگر تسلیحات پیشرفته که در دستان اعضای گروه‌های جهادی است، انجام می‌شود و این در حالی است که ایجاد این گروه‌های جهادی نتیجه هدف چندین هزار میلیارد دلاری آمریکا در زمینه جنگ با تروریسم است.

هیچ شکی در این مسئله نیست. گروه تروریستی داعش در حال به دست آوردن پیروزی علیه ارتش بیچاره عراق و حتی گروه‌های مبارز کُرد است، و این در حالی است که این گروه از مرگبارترین سلاح‌های ساخته شده توسط آمریکا استفاده می‌کند.

بله، هرگز تصور نمی‌شد که چنین اتفاقی رخ دهد. در دوران سال‌ها جنگ خونین در عراق و پس از اعلام جرج بوش مبنی بر اینکه ماموریت با موفقیت به پایان رسیده است، سلاح‌ها و آموزش‌های لازم برای دفاع عراقی‌ها از خودشان به آنان ارائه شد. بنابراین به نظر می‌رسید اشغال‌گری آمریکایی‌ها به همین‌جا ختم نشده است. بلکه در عوض این اشغال‌گری تمرینی برای ساختن یک ملتی بود که واشنگتن آنان را آزاد کرده و یک دموکراسی اشغال شده با ابزاری که نظم و امنیت ملی آنان را تضمین کند، برای آنان به ارمغان آورده است. این چیزی بود که سیاستمداران آمریکایی از جمله باراک اوباما درباره آن بارها سخنرانی کرده بودند.

اما عراق هرگز یک ملت نبود. دست‌کم عثمانی‌ها این نکته را می‌دانستند که شما هرگز نمی‌توانید، شیعیان، کردها و سنی‌ها را در یک پارلمان و یا نیروی پلیس و یا حتی ارتش در کنار هم قرار دهید. در واقع این فرانسوی‌ها و بریتانیایی‌ها بودند که در سال 1916 مرزهای مورد نظر خود در این کشور را ترسیم و این تصور را ایجاد کردند که ملتی به نام عراق حقیقتا وجود دارد. پس از آن چندین کشور دیگر غربی همین رویه را پیش گرفتند و حاکمان وحشی و فاسد از حمله صدام حسین، زمام امور را در عراق بر عهده گرفتند.

پس از آن بود که نومحافظه‌کاران در آمریکا بر سر کار آمدند و این افراد نیز بدون هیچ دلیلی مدعی شدند که امنیت ملی در عراق به تنهایی به دست نمی‌آید و باید تغییر حکومت در این کشور رخ دهد. کشوری که شش میلیون بشکه نفت در روز صادر می‌کند و ارتشی تا بن دندان مسلح دارد، در آن زمان بود که این کشور محور شرارت خوانده شد و مسئله‌ای که این حماقت‌ها باعث ایجاد آن شد، باز شدن دروازه‌های جهنم در عراق بود.

 نتیجه نهایی اقدام آمریکا برای آزادسازی عراق که از جنگ اول خلیج فارس آغاز شد و پس از آن تحریم‌های چند ساله علیه این کشور و حمله وحشیانه جرج بوش به عراق رخ داد، تشدید خشونت و قومی‌گرایی در این کشور بود که اکنون باعث تشدید خشونت در آن شده است.

اکنون گروه خونریز داعش مولود نامشروع اقدامات جرج بوش در عراق هستند که زمانی توسط مامورین سیا آموزش نظامی دیدند و مسلح شدند تا علیه دولت بشار اسد در سوریه اقدام کنند. اکنون آنان بهترین سلاح‌هایی را که یک گروه جهادی تاکنون توانسته در اختیار داشته باشد، در دست دارند.

با این وجود رئیس‌جمهور به اصطلاح "صلح طلب" آمریکا باز هم جنگنده‌های بمب‌افکن خود را به عراق اعزام کرده تا بنا بر ادعای وی برای مقابله با بحران حقوق بشری که در عراق در حال وقوع است، تلاش کنند.

اما سوالی که در اینجا ایجاد می‌شود این است که آیا این ابزار و ماشین جنگی آمریکا نبوده است که منجر به تبدیل بین‌النهرین و شام به منطقه‌ای بحران زده و ایجاد کننده بحران بشری شده است؟ ایا زمان آن نیست که دست کم به اقدام خود مبنی بر تحریک و تشدید فعالیت‌های این گروه‌ها در منطقه پایان دهیم؟


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
لعنت خدا بر دسیسه های شیطان
آخرین اخبار