کارشناس برنامه سلامت کودکان دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: با اجرای برنامه جامع تکامل کودکان مشخص شد 8 درصد کودکان زیر هشت سال قزوین دچار اختلال رشد هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین؛ شهرزاد اظهارداشت: در پی اجرای "برنامه جامع تکامل کودکان" در استان که از مهر ماه سال گذشته و همزمان با دیگر استان ها آغاز شد، نتایج به دست آمده از توزیع پرسشنامه های سال گذشته حاکی از آن است که نزدیک به 8 درصد از کودکان زیر هشت سال، دچار اختلال رشد، حدود نیم درصد دچار کم وزنی شدید و حدو یک درصد مبتلا به کوتاه قدی شدید هستند.


وی افزود:تحلیل حدود 7 هزار پرسشنامه توزیع شده در مراکز بهداشتی ـ درمانی استان که برای کودکان زیر پنج سال تحت پوشش انجام شد، نشان می دهد که در شش ماهه دوم سال 92 حدود 2.5 درصد از کودکان یاد شده، دچار مشکلات تکاملی در حیطه های برقراری ارتباط، حرکات درشت، حرکات ظریف، حل مسئله و حیطه شخصی- اجتماعی بودند.


این کارشناس با بیان اینکه هدف اجرای برنامه، شناسایی کودکانی است که روند غیرطبیعی تکاملی دارند تا با مداخله به موقع، از معلولیت های آنان پیشگیری شود، گفت: در این برنامه برای کلیه کودکان 12 ماهه، کودکانی که وضعیت تکاملی نامعلومی دارند و شیرخواران پُر خطر، پرسشنامه های مربوطه تکمیل می شود و در صورت داشتن مشکلات تکاملی، به سطوح بالاتر ارجاع داده می شوند.



انتهای پیام/

برچسب ها: کودکان ، قزوین ، اختلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.