حوادث سالهاي اخير زندانهاي كشور نشان مي دهد كه این سازمان با تمام تلاش و برنامه هايي كه در حال اجرا دارد از نظر تاميني و تربيتي نيازمند توجه بيشتر بوده که يكي از چالشهاي موجود موضوع تامين بودجه است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ رسانه های غرب در سالهای پر طمطراق 88 و 89 اعلام کردند که در زندانهای ایران زندانیان شکنجه می شوند! ولی این خبر اصلا برای شهروندان ایرانی خبرمهمی نبود چرا که کاملا به کذب بودن این خبر ایمان داشتند.

تا اینکه این تیتر خبری آب پاکی را روی دست اهالی کذاب رسانه های غربی ریخت: شكنجه در زندان هاي ايران دروغ شاخدار است...

 اين گفته هاي غلامحسين اسماعيلي رئيس سابق سازمان زندانهاي كشور بود كه در پاسخ به رسانه هاي غرب اعلام كرد. وي گفت: ايران براي زندان هاي خود يك نهاد و سازماني مستقل از پليس و قاضي تعريف كرده است در حالي كه در اكثر نقاط جهان زندان ها زير نظر پليس اداره مي شود. و دین ترتیب اخبار زندانهای ایران باز در تیتر رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت.

البته مي توان گفته هاي رئيس سابق سازمان زندانها را اينگونه تكميل كرد كه نام سازمان زندانهاي ايران، سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربيتي است. يعني زنداني جدا از گذراندن روزهاي محكوميت خود بايد در زندان تربيت شود. در اين سالها زندان هاي كشور زير فشار رسانه هاي غرب بوده اند و هر خبري که از سوي زندانيان يا سازمان زندانها منتشر شده به سرعت دستمايه رسانه هاي ضد انقلاب قرار گرفت. در حالي كه تمامي اين اخبار كذب و به قول اسماعيلي دروغ شاخدار بود.

185 هزار زندانی قاچاقچی، معتاد یا سارق هستند
بهتر است قبل از ورود به گزارش از آمار زندانیان مطلع شویم. اگر به گفته حجت الاسلام مصطفي پورمحمدي وزيردادگستري تعداد زندانيان كشور را 217 هزار نفر تعريف كنيم و به گفته عبدالرضا رحماني فضلي تعداد زندانيان مرتبط با مواد مخدر و اعتياد و سرقت را 85 درصد ثبت كنيم يعني چيزي حدود 185 هزار زنداني در كشور يا معتاد هستند، يا قاچاقچي و يا سارق! اما سوال اينجاست كه آيا واقعا برنامه هاي تاميني و تربيتي براي زندانيان انجام مي شود؟ آيا هزينه هاي آن تامين شده است؟ آیا ارتباطی میان حوادث در زندانهای کشور و نوع تربیت زندانیان و اعتبارات مالی وجود دارد؟

زندان دانشگاه جرايم نيست!
غلامحسين اسماعيلي رئيس سابق سازمان زندانهاي كشور در پاسخ به اينكه آيا قبول داريد كه خود زندان تبديل به دانشگاه جرايم شده است می گوید: امروز در زندانها فعالیتهای اصلاح و تربیتی به شکل مطلوبی در حال اجرا است. آموزشهای دینی و اعتقادی، ارتقاء سطح علمی از نهضت سواد آموزی تا دانشگاه، آموزشهای فنی و حرفه ای، آموزشهای هنری و صنایع دستی و... به گونه ای است که زمینه اصلاح و بازاجتماعی شدن اکثریت زندانیان در درون زندانها مهیا شده است. اما باز هم سازمان زندانها نیازمند بودجه ویژه ای است.

تاثیر بودجه بر تربیت زندانیان
گفته های اسماعیلی در حالی است که چند سالی است رئیس دستگاه قضا و مسئولان عالی قضایی درخواست بودجه ای جهشی و ویژه برای قوه قضائیه دارند. بودجه ای که نه فقط برای زندان بلکه برنامه های ثبت اسناد، پزشکی قانونی، پیشخوان قضایی و سایر بخش های دستگاه قضا را اجرایی کند. اما نکته قابل تامل این است که آیا افزایش بودجه سازمان زندانها می تواند در کاهش جرایم موثر باشد؟ پاسخ به این سوال کاملا روشن است. دکتر علی فایضی استاد دانشگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران می گوید: اگر بودجه کافی به سازمان زندانها اختصاص یابد قطعا برنامه های تامینی و تربیتی روی ریل خود حرکت می کند. و زندانی که به اندازه کافی مددکار، تسهیلات آموزشی وتربیتی و حتی خوراک خوب داشته باشد میتواند به دانشگاه موثر و انسان ساز تبدیل شود. شايد با نگاهي به برخي از حوادث رخ داده در سالهاي اخير در زندان ها بتوان قانون گذاران و دولت را به اين نكته معطوف كرد كه مي توان با سرمايه گذاري روي زندانهاي كشور جامعه اي سالم تر را رقم زد.

حوادثی که نشات گرفته از دل زندانها بوده است در حالی که می توانست ورق طور دیگری برگردد.

آموزش سرقت در زندان زنان
سال 1388 بود كه روايت سرقت يك زن 26 ساله تيتر رسانه ها قرار گرفت. اين متهم انقدر حرفه اي كار مي كرد كه به دام انداختن وي با تاخير انجام شد. بعد از بازجويي ها مشخص شد كه تمام شيوه هاي سرقت را اين زن در زندان زنان آموخته است.

فرار از زندان
فروردين ماه 1389 هم سه زنداني به نام هاي «داوود سواري»، «غلامعلي قاسمي» و«کاظم يگانگي» محکومان به قصاص بودند که موفق به فرار از زندان شدند كه البته بعد از مدتي همگي دستگير شدند.

فرار از زندان اصفهان
12 تيرماه 1390 شش مرد زندانی كه در میان آنها جانی سابقه داری هست،با حفر تونلی 32 متری از درون زندان بزرگ اصفهان گریختند. متهمان پس از آنكه موفق به رسیدن به دو ماشین پارك شده در حاشیه زندان می شوند و قبل از هوشیاری كامل مسئولان و نگهبانان از زندان دور شده و گویا در نقطه ای بعلت نداشتن مسیری مشخص با همدیگر برخورد پیدا كرده و ناچار به توقف می شوند وپس از تماس مردم ، ماموران یكی از واحدهای پلیس نیز برای بررسی علت برخورد آنها در محل تصادف حاضر می شوند.جالب آنكه مجرمان فراری پس از این واقعه با پوشیدن لباسهای جدید ، خود را مسافر معرفی و موفق می شوند از صحنه بگریزند اما خودروهای خود را در محل بجا می گذارند .

قتل در زندان
3 آذرماه سال 92 هم خبري منتشر شد مبني بر اينكه يك زنداني به نام جمشيد بر سر استفاده از تلفن عمومي هم سلولي خود به نام رحيم را با ميل بافتني به قتل رسانده است.

تشكيل باند زورگيري بعد از آزادي از زندان
خرداد ماه سال 1392 خبري منتشر شد مبني بر اينكه چهار بچه محل كه بعد از آزادي از زندان باند زورگيري تشكيل داده بودند، دستگير شدند و به جرم خودشان اقرار كردند.

آتش سوزي در زندان شهر كرد
و در جديدترين حادثه كه در روز 13 مرداد سال 93 رخ داد آتش سوزي عمدي در زندان شهركرد بود كه جان 11 زنداني را گرفت.

البته از اين نوع اخبار و رخدادها و حوادث در زندان بسيار است. هر چند زندانبانهاي ايران همگي دوره هاي ويژه زندان باني و امنيتي گذرانده اند و زندانها مجهز به دوربين هاي مدار بسته است و هر چند ورود كارشناسان و روانشناسان و مددكاران در زندان بسيار است و اقدامات خوبي انجام شده است اما آنچه مشاهده می شود نشان دهنده آن است که هنوز سازمان زندانها نتوانسته است برنامه هاي تاميني و تربيتي خود را به درستي اجرا كند كه مهمترين علت آن عدم تامين بودجه مورد نياز است.

سرانه تربيت هر زنداني در سال 71 هزار تومان
بودجه سازمان زندان‌ها در سال 1393 معادل 48 میلیارد و 384 میلیون تومان است که از این رقم 9 میلیارد و 119 میلیون تومان برای برنامه اقدامات امور تأمینی و تربیتی کشور، 15 میلیارد و 469 میلیون تومان برای برنامه اصلاح و تربیت، 6 میلیارد و 386 میلیون تومان برای برنامه امور سلامت زندانیان، 26 میلیارد و 827 میلیون تومان برای برنامه تأمین غذا و پوشاک زندانیان، 12 میلیون تومان برای برنامه مدیریت و کنترل بحران در زندان، 2 میلیارد و 849 میلیون تومان برای برنامه اقدامات تأمینی، 4 میلیون تومان برای برنامه حمایت‌های اجتماعی و 552 میلیون تومان هم برای برنامه هزینه های مربوط به بازنشستگان دولت در نظر گرفته شده است.

بر اساس این گزارش به راحتی می توان تاثیر بودجه بر تربیت زندانیان را مشاهده وتحلیل کرد. حالا این بار نوبت مجلس و دولت است تا جدا از اعتبارات برای آزادی زندانیان برای تربیت زندانیان هم سرمایه گذاری کنند. سرمایه ای که انگار برای تربیت فرهنگی و اجتماعی کشور اختصاص داده شده است.

انتهای پیام/
 
گزارش از سيد هادي كسايي زاده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار