در آستانه شروع مسابقات قهرمانی کشور کاتا جودو‌ باز هم کاتاروها‌ دغدغه‌ داوری دارند و آن‌ها معتقدند‌ که اکثر داورانی که برای کاتا داوری می‌کنند حتی الفبای کاتا را هم نمی‌دانند.

 به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ، مسابقات قهرمانی کشور و انتخابی تیم ملی کاتا جودو روز پنجشنبه  شانزدهم مرداد ماه برگزار می‌شود.
 
این مسابقات در حالی در شهر یزد برگزار می‌شود که این  استان برای اولین بار است که میزبانی مسابقات قهرمانی کشور را بر عهده می‌گیرد.
 
 مسابقات قهرمانی کشور کاتا چند سالی است که به صورت منظم برگزار می‌شود ولی نکته‌ای که همیشه کاتاروها را در این مسابقات اذیت کرده مسئله داوری در این رشته است چرا که فدراسیون به بحث داوری در کاتا اهمیت نداده و همین امر موجب ضایع شدن حق بسیاری از کاتاروها‌ در مسابقات شده است.
 
 کاتا در جودو‌ یک بحث‌ کاملا حرفه‌ای و جدا از بخش مبارزه است و همین امر می‌طلبد که متخصصان کاتا، این مسابقات را داوری کنند ولی متاسفانه هر ساله در مسابقات قهرمانی کشور و حتی انتخابی تیم ملی شاهد نگرانی کاتاروها‌ از بابت داوری هستیم چون داورانی که کمیته داوران فدراسیون برای این مسابقات انتخاب می‌کنند الفبای کاتا را هم بلد نیستند و حتی نمی‌دانند که جودو‌چند کاتا دارد و هر کاتا چند تکنیک دارد و حتی اگر از آنها همان کاتایی که داوری می‌کنند بپرسی توانایی اجرای آن را ندارند ولی متأسفانه کمیته داوران فقط به صرف اینکه آنها دارای مدرک بین‌المللی داوری در بخش مبارزه هستند یا از پیشکسوتان جودو هستند برای داوری در کاتا انتخاب می کنند که همین امر باعث شده که صدای اعتراض کاتاروها در بیاید. سطح کاتاروهای ما از سطح داوران ما خیلی بالاتر است و کاتاروهای حاضر در مسابقات کشوری اکثرا دارای مقام‌های جهانی و آسیایی در این رشته هستند.

کاتاروها معتقدند که داوران ما به دلیل بلد نبودن کاتا هنگامی که داوری می‌کنند فقط مثل یک تماشاگر به ظاهر کاتا نمره می‌دهند و از لحاظ فنی سررشته‌ای ندارند و حتی اگر کسی تکنیکی را انجام ندهد و فراموش کند آنها متوجه نمی‌شوند مثل مسابقات سال قبل که در جونوکاتا، کاتاروی تهران تکنیکی را فراموش کرد اجرا کند ولی داوران متوجه نشدند واین تأسف‌بار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: جودو ، داوری ، الفبای کاتا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مسعود رحمانیان
۱۴:۲۷ ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
سلام امسال نیز جونو کاتای تهران با ارائه نمایش ضعیف به مقام دومی کشور رسید.فقط مسئله نداشتن تخصص نیست بلکه غرض ورزیهای بسیاری داوران را از عدالت دور کرده اند.اقایانی به داوران سفارش میکنند و جالب اینکه صدای انها از بلند گوی سالن پخش میشود و کسی جوابگو نیست....
آخرین اخبار