سهم کاراته ایران از 5 دوره حضور در بازی‌های آسیایی، کسب 23 مدال (9 طلا، 8 نقره و 5 برنز) بوده که علیرضا کتیرایی و جاسم ویشگاهی با کسب 2 مدال طلا بهترین عملکرد را از خود نشان داده اند.

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ تیم کاراته ایران برای نخستین بار از دوازدهمین دوره بازیهای آسیایی که به سال 1994 و در هیروشیمای ژاپن برگزار شد، شرکت کرد و توانست توسط مازیار فرید خمامی به مدال طلا برسد. آرش جوانشیر و سعید آشتیان هم 2 مدال نقره این مسابقات را کسب کردند و وحید خواجه حسنی صاحب مدال برنز شد تا تیم کاراته ایران عنوان نایب قهرمان مسابقات را از آن خود کند. اما کاروان ورزش ایران به جایگاه هفتمی آسیا رسید.

سیزدهمین دوره این بازیها به میزبانی بانکوک تایلند و به سال 1998 بود. در این دوره تیم ایران یک طلا و 3 نقره بدست آورد و به مقام چهارم رسید. علیرضا کتیرایی تنها طلایی تیم بود. مهدی عمو زاده، مرحوم علی شاطرزاده و علاء الدین نکوفر 3 کاراته کایی بودند که مدالهای نقره را به گردن آویختند. در این دوره هم کاروان ورزشی ایران بازهم در جایگاه هفتم آسیا ایستاد.

سال 2002 بوسان کره جنوبی میزبان بازیهای آسیایی بود. برای ایران مهران بهنام فر و علیرضا کتیرایی 2 مدال طلا گرفتند و مهدی عمو زاده، جاسم ویشگاهی و حسین روحانی هم مدالهای نقره را کسب کردند تا تیم کاراته دومین نایب قهرمانی بازیها را تجربه کند. با این وجود کاروان ورزشی ایران تنزل رتبه پیدا کرد و به مقام دهم رسید.

در پانزدهمین دوره که سال 2006 برگزار شد، دوحه قطر میزبان بازیهای آسیایی بود. تیم کاراته ایران با کسب 3 مدال طلا بیشترین تعداد مدال طلا در دوره های شرکت در این بازیها را کسب کرد. جاسم ویشگاهی، حسین روحانی و حسن روحانی 3 مدال خوشرنگ طلا را برای تیم کاراته ایران به ارمغان آوردند. سعید فرخی و اسماعیل ترکزاد هم مدال نقره را کسب کردند تا کاراته برای سومین بار نایب قهرمان شود و کاروان ایران به جایگاه ششم برسد.

در آخرین دوره این بازیها که به سال 2010 و به میزبانی گوانگجو چین برگزار گردید، جاسم ویشگاهی و ذبیح اله پورشب مدالهای طلا را گرفتند و تیم بانوان که نخستین حضورش را تجربه می کرد توسط فاطمه چالاکی و سمیرا ملکی پور به مدال برنز رسید تا کاراته سکوی چهارم این دوره از آن خود کند. اما کاروان ورزشی ایران این بار به جایگاه چهارم آسیا رسید.

اما امسال، سال 2014 اینچئون کره جنوبی میزبان این دوره بازیهاست. تیم های کاراته ایران در دو بخش بانوان و آقایان برای حضوری پررنگ در این رقابتها و کسب افتخار از مدتها پیش اردوی تمرینی خود را آغاز کرده اند و در اندیشه این هستند تا با قرار گرفتن بر سکوهای قهرمانی علاوه بر افزایش تعداد مدالهای کاراته و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی، رکوردی از نظر مدال آوری هم برای کاروان ورزشی ایران از خود به جای بگذارند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: کاراته ، ایران ، آسیا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار