رئیس تولید و پرورش اداره کل شیلات کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه، بعد از استان های خوزستان، گلستان، گیلان و مازندران، پنجمین استان تولید کننده ماهی های گرمابی در کشور می باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛ساسان شاه محمودی گفت: در استان، حدود شش تا هفت ملیارد مکعب آب از حوزه های آبریز سیروان و سیمره خارج می شود.

وی افزود: با توجه به وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی استان، مهار کردن این آب ها، زمینه ای برای توسعه پرورش ماهی های گرمابی و سردابی به وجود آورده است.

شاه محمودی گفت: با تاسیس سامانه انتقال آب از حوزه سیروان به سرپل ذهاب و وجود دشت های درجه سه به بالا، می توان مزارع پرورش ماهی مناسبی احداث کرد و یا در زمینه آبزی پروری گونه های ارزشمند، فعالیت کرد.

وی گفت: این آبها قابل مهار شدن نبودند که با تلاش همکاران وزارت نیرو و آب منطقه ای توانستیم از خروج آب استان جلوگیری نماییم.

این مقام مسئول گفت: وجود سدهای احداث شده در استان، در توسعه آبزی پروری نقش دارد. این سدها، علاوه بر اینکه تامین کننده آب کشاورزی و شرب می باشند، در تامین پروتئین و گوشت مردم استان و سایر استان ها دخیل هستند.

وی افزود:نمی توان ماهی ها را در سدهایی که مختص آب شرب هستند به صورت متراکم پرورش داد بلکه ماهی ها، به صورت طبیعی در بستر سد آزاد می شوند.

شاه محمودی گفت: سدهایی که برای شرب مناسب نیستند و مخصوص کشاورزی هستند، ماهی ها در کاسه آن سدها، رها سازی می شوند و در نقاط محصوری سد (قفس) پرورش پیدا می کنند.

وی افزود:ماهی های گرمابی، ماهی هایی می باشند که در دمای 18 تا 27 درجه سانتی گراد پرورش می یابند و ماهی های سردابی نیز در دمای 12 تا 18 در جه سانتی گراد پرورش می یابند.

وی در پایان افزود: استان ما بعد از استان های خوزستان، گلستان، گیلان و مازندران، پنجمین استان تولید کننده ماهی های گرمابی در سطح کشور، می باشد.
برچسب ها: کرمانشاه ، استان ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.