يکي از گياهانی که بيشترين خسارت را از وجود علف های هرز در مزارع می بيند، چغندرقند است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت: مشکل علف های هرز بر خلاف حشرات، بیماری ها و نماتدها به حدی است که در صورت عدم مبارزه با آنها زراعت چغندرقند را از بین خواهد برد.

ایوب ایرانی فام افزود: آسیب پذیری چغندرقند در مقابل علف های هرز تا حدود 10 هفته پس از کاشت ادامه دارد و محصول زمانی از گزند علف های هرز در امان خواهد بود که سایه آن زمین را به طور کامل پوشش دهد و بدین ترتیب فرصتی برای رویش علف های هرز باقی نماند.

وی اوایل دوره رشد را زمانی مساعد برای رویش علف های هرز دانست و تشریح کرد: در اوایل دوره رشد چون سرعت رشد علف های هرز بیشتر از گیاه اصلی است بنابراین خسارت این دوره نیز بیشترین حد خسارت نسبت به سایر مراحل طول دوره رشد را شامل می شود بنابراین لازم است تا زمانی كه برگ های چغندرقند بخوبی رشد نكرده‌اند و سطح زمین توسط برگ های این گیاه اشغال نشده(70-60روزبعد از كشت) نسبت به دفع علف های هرز توجه بیشتری شود، زیرا در صورتی كه برای دفع این علفها به دقت و به موقع اقدام نشود مانع رشد كامل چغندرقند خواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: چغندرقند در ماه هاي اوليه رشد در رقابت با علف های هرز بسيار ضعيف است که اين مسئله منجر به كاهش شديد عملكرد در مزارع آلوده به علف های هرز مي شود.

وی با معرفی علفکش های مورد استفاده در مزارع چغندرقند اظهار داشت: پیرامین و لونترل برای علف های پهن برگ، نابو-اس و گالانت برای علف های باریک برگ و رونیت و ترایفلورالین از جمله علفکش های دومنظوره هستند.  

ایرانی فام تاکید کرد: بسیاری از واقع با اعمال روش های غیرشیمیایی می توان علف های هرز در مزارع چغندرقند را در حدمطلوب کنترل نمود به طوری که نیازی به علفکش ها نباشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مهم ترين مرحله خسارت علف هاي هرز در مزارع چغندرقند تا مرحله 8  برگي شدن بوته هاي چغندر است.

سعید سلیمانی افزود: کنترل به موقع علف های هرز به همراه تنک نمودن سريع تَر مزارع چغندرقند از اهميت بسيار زيادي برخوردار بوده و تاخير در انجام عمليات تنک و وجين مزارع خسارت های جبران ناپذيري را به کشاورزان وارد مي آورد.

وی فراوانی نسبی علف های هرز را در کنترل شیمیایی ضروری دانست و تشریح کرد: کنترل شیمیایی با علف های هرز به بافت خاک، قدرت اسیدی خاک، فراوانی نسبی و اهمیت اقتصادی گونه های مختلف علف های هرز موجود در مزرعه بستگی دارد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: علف های هرزی که ارتفاع و شاخ و برگ آنها بیشتر از چغندرقند باشد، خطرناک ترند ولی علف های هرزی که در زیر پوشش جغندرقند قرار می گیرند، ارزش کنترل ندارند.

وی اظهار داشت: علفکش‌های مزارع چغندرقند به دو دسته قبل از سبز شدن تقسیم می‌شوند. دسته اول تماسی و عمومی بوده و تمامی علفهای هرز را قبل از سبز شدن محصول از بین می‌برند. دسته دوم قبل یا بعد از کاشت و در خاک استفاده می‌شوند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن میزان مصرف سموم علفکش در مزارع چغندرقند ادامه داد: میزان مصرف علفکش نابو-اس برای کنترل علف های هرز باریک برگ سه لیتر در هکتار و زمان مصرف آن هنگام 3 تا 5 برگی شدن باریک برگ ها و میزام مصرف ترایفلورالین برای کنترل علف های هرز پهن برگ دو لیتر در هکتار و زمان مصرف آن بعد از تنک مزرعه چغندرقند و مخلوط با آب آبیاری است.

سلیمانی از روش های موثر در کنترل علف های هرز چغندرقند گفت و تاکید کرد: برای دستيابی به کنترل موثرتر علف هاي هرز مزارع چغندرقند، لازم است که از چندين روش مختلف شامل سمپاشی مزارع، استفاده از کولتيواتور و وجين دستی به صورت ترکيبی استفاده شود.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اذعان داشت: اولين و اساسي ترين قدم در کنترل علف هاي هرز استفاده از سموم علفکش مناسب است.

میرجواد تاج الدینی افزود: ميزان موفقيت در استفاده از علفکش ها را با نحوه صحيح مصرف آنها مرتبط می دانند.

وی با اشاره به رعایت اصول زراعی به عنوان راهکاری برای کنترل علف های هرز مزارع چغندرقند تشریح کرد: رعایت اصول زراعی که شامل تهیه بستر مناسب، کاشت به موقع، انتخاب رقم مناسب، ایجاد تراکم مناسب کاشت و توصیه شده، مبارزه به موقع علیه آفات و بیماری ها است در کنترل علف های هرز چغندرقند تاثیرگذار خواهد بود.

معاون مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با معرفی علف های هرز رایج در مزارع چغنررقند یادآور شد: تاج خروس، تلخه، سلمه تره، سوروف، پنیرک، ترشک، اویارسلام و شیرتیغی از مهم ترین علف های هرز مزارع چغندرقند محسوب می شوند.

تاج الدینی تاکید کرد: برای به هم زدن خاک و از بی بردن علف های هرز بین ردیف های کاشت، پس از تنک کردن و کوددهی سرک نیتروژن می توان از انواع کولتیواتورهای بیلچه ای، شمشیری و غلطان بهره گرفت.

بر اساس این گزارش، به علت زیان های زیست محیطی ناشی از استفاده از سموم و در این خصوص علفکش ها توصیه می شود برای کنترل علف های هرز چغندرقند از روش های غیرشیمیایی استفاده شود و فقط در صورت اجبار باید نسبت به استفاده از علفکش ها اقدام نمود.

علف های هرز پهن برگ نسبت به علف های هرز باریک برگ خسارت بیشتری به چغندرقند وارد می کنند.

در زراعت چغندرقند علف های هرز با گياه سودمند رقابت كرده و موجب كاهش عملكرد و كيفيت محصول می شوند.

علف های هرز با گياه زراعی همزمانی رسيدن دارند و  درنتيجه موقع برداشت محصول بذرشان مخلوط شده و باعث به وجود آمدن مشكلات زيادی می‌شود.

 كم شدن میزان محصول چغندرقند و راندمان آن از مهم ترین خسارات علف های هرز به این گیاه صنعتی است.
 
انتهای پیام/

 

برچسب ها: کاهش ، راندمان ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.