وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اگر ندای منادیان وحدت از سراسر جهان اسلام به خصوص ندای امام راحل (ره) و ندای مقام معظم رهبری و ندای وحدت خواهان جهان اسلام را به صورت جدی تلقی می‌کردیم و نه به صورت شعار، بلکه به عنوان برنامه عملی بر شناخت واقعی امروز دیگر گرفتار فاجعه غزه، داعش، افراط، ترور و خشونت در میان مسلمانان و سکوت در برابر تجاوزگران حریم اسلام نبودیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "محمدجواد ظریف" با حضور در آئین رونمایی از مجموعه ۸ جلدی کتاب‌های جهان اسلام تالیف سردار رحیم صفوی که صبح امروز در مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: امروز جهان اسلام واقعیت تلخی روبرو شده که در درون این مجموعه عظیم و قدرتمند حرکت‌های ضد اسلامی به نام اسلام انجام می‌شود و بذر افراط و تفرقه در میان کشورهای اسلامی می‌افکنند و جنایات وحشیانه‌ای در عراق، سوریه، افغانستان، پاکستان، نیجریه و دیگر کشورهای اسلامی رقم می‌زند و فتنه افراطی‌گری را در جهان اسلام شکل می‌دهد.
 
وی تصریح کرد: همزمان با ددمنشی رژیم صهیونیستی که در غزه کودک کشی و پیرمردکشی را به عنوان سیاست ملی دنبال می‌کند، مسلمانان ناچارند به سازمان‌های بین‌المللی پناه ببرند و چاره‌ای جز تحمل و سکوت در برابر رژیم صهیونیستی بجا نگذاشته‌اند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان اظهار داشت: امروز در شرایط ویژه بین‌المللی هستیم و دنیا در حال گذر از دنیای متصلب دوقطبی به نظام بین‌المللی جدید است و تمام بازیگران منتهای تلاش، ابتکار، قدرت، خلاقیت و نظریه‌پردازی خود را بکار می‌برند که جهان آینده را براساس منافع خود شکل دهند.  
 
وی ادامه داد: به عمد به نظریه‌پردازی اشاره کردم، چون خارج از منافع قدرت نیست و در این شرایط حساس درک صحیح از جهان و خودباوری از توانمندی‌های علمی و جهان اسلام می‌تواند وضعیت ویژه‌ای برای تاثیرگذاری ایجاد کند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: جهان سیال است و توان تاثیرگذاری مبتنی بر توانمندی کلاسیک قدیمی وجود ندارد و تمام مولفه‌های قدرت نرم و سخت را باید شناخت تا در این شرایط نظام جدید بین‌المللی براساس خواست، منافع و آرمان‌های خود شکل دهیم.  
 
ظریف افزود: بیشترین بودجه تحقیقاتی برای این هدف در حال مصرف برای ترسیم آینده و شکل دادن به آینده جهان است و اگر این همه نظریه فقط یک آینده را شکل می‌داد نیاز به یک مطالعه وجود داشت، اما این هزینه‌ها برای شکل گیری آینده انجام می‌شود.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز منابع قدرت دگرگون شده و نباید تصور کنیم که نظریه‌ها عینی و بی‌طرف هستند، چون نظریات معطوف به یک دیدگاه منبعث از قدرت است و نظریه‌پردازی بدون شناخت امکانپذیر نیست.  
 
ظریف اظهار داشت: اگر ندای منادیان وحدت از سراسر جهان اسلام به خصوص ندای امام راحل (ره) و ندای مقام معظم رهبری و ندای وحدت خواهان جهان اسلام را به صورت جدی تلقی می‌کردیم و نه به صورت شعار، بلکه به عنوان برنامه عملی بر شناخت واقعی امروز دیگر گرفتار فاجعه غزه، داعش، افراط، ترور و خشونت در میان مسلمانان و سکوت در برابر تجاوزگران حریم اسلام نبودیم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما در جمهوری اسلامی ایران که‌ ام‌القری جهان اسلام است، هدف نهایی وحدت باید از ما شروع شود و با همه تفکرات برای همگرایی در جهان اسلام متحد شویم و به آن دست یابیم.  
 
گفتنی است؛ در پایان این مراسم با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، آیت‌الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، سردار رحیم صفوی مشاور عالی فرماندهی کل قوا از مجموعه ۸ جلدی کتاب‌های جهان اسلام تالیف سردار سرلشکر رحیم صفوی رونمایی شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: توانمندی ، علمی ، اسلام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار