با اختصاص مبلغی کمتر از 15000 میلیارد هم می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد.

 بهزاد سعیدپور استاد دانشگاه محیط زیست در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، گفت: خشک شدن دریاچه ارومیه یک روند چندین ساله را طی کرده است و مهمترین موضوع بحث کشاورزی و فرآیند کشاورزی در این منطقه است.
 
وی افزود: مشکل اصلی در ارتباط با دریاچه ارومیه مصرف بیش از حد از حوضه‌های آبخیز دریاچه به منظور کشاورزی است.
 
وی ادامه داد: بر اساس عکسهای ماهواره‌ای، بررسی‌ها و مطالعات به عمل آمده پوشش گیاهی حوزه آبخیر دریاچه ارومیه دو برابر شده است و بدنبال آن برداشت دوبرابری نیز از چاه‌ها و رودخانه‌های اطراف دریاچه شده است.
 
سعیدپور تصریح کرد: از زمانی که افزایش سطح زیر کشت شروع شد و سیاست تولید حبوبات و محصولات کشاورزی بیشتر ادامه یافت دریاچه ارومیه به طور تدریجی روند خشک شدن را آغاز کرد.
 
وی با اشاره به اینکه سدها که خود عامل تخریب دریاچه هستند عموماً برای کشاورزی احداث شده‌اند، اظهار داشت: به طور کلی مصرف آب در کشور از هر یک لیتر برای شرب، 8 لیتر مصرف  صنعتی و 90 لیتر مصرف کشاورزی دارد. بر اساس این فرمول راهکار احیای دریاچه ارومیه بدست می‌آید یعنی چنانچه به جای 90 لیتر 60-70 لیتر آب مصرف شود، چقدر از مصرف آب کم می‌شود در نتیجه کاملاً مشخص است که کشاورزی باید ساماندهی شود.
 
وی گفت: سطح زیرکشت، نوع کشت و نوع آبیاری باید تغییر داده شود و باید به سمت محصولاتی که هم از نظر اقتصادی سودآور هستند و مصرف آب کمتری دارند ولی فرآورده‌های بیشتری تولید می‌کنند برویم.
 
وی اختصاص 15000 میلیارد برای دریاچه ارومیه را منطقی ندانست و اظهار داشت: با اختصاص 15000 میلیارد برای احیای دریاچه ارومیه بدنبال توسعه و احیای کشاورزی در منطقه هستند تا احیای دریاچه ارومیه و با مبلغی کمتر از این هم می‌توان دریاچه را احیا کرد.
 
وی افزود: با خشک شدن دریاچه ارومیه بحران منطقه‌ای به وجود می‌آید و منطقه از سکنه خالی می‌شود.
 
این استاد دانشگاه محیط زیست با اشاره به نگاه صرفاً اقتصادی به منطقه خاطرنشان کرد: مدیران و شوراها بدنبال مصالح اقتصادی هستند که باعث شده از عواملی که سبب احیای دریاچه می‌شود، غافل بمانند.

انتهای پیام/ 
برچسب ها: دریاچه ، کشاورزی ، اختصاص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار