خانواده خاستگاه اصلی پرورش خلاقیت

یک روانشناس گفت: مشارکت کودکان از سنین بسیار کم در فعالیت‌های گروهی زمینه بروز خلاقیت را افزایش می‌دهد.

حسین ابراهیمی مقدم روانشناس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در رابطه با بروز و رشد خلاقیت کودک گفت: معمولا افراد خلاق از هوشمندی خاصی برخوردار هستند و این لزوما بدین معنا نیست که یک فرد خلاق حتی با فرد باهوش باشد بلکه دارای حداقل هوش معمولی است ولی باید بتواند از تمام زوایا و جوانب به مسئله نگاه کند به راه حل متفاوتی دست پیدا کند.
 
وی اظهار داشت: افراد خلاق معمولا ویژگی‌های خود را از همان دوران کودکی نشان می‌دهند و این لزوما به معنای ارثی بودن نیست اما می‌تواند با زمینه‌های ارثی نیز مرتبط باشد اما تحت تاثیر یادگیری‌ها و دنیای پیرامون می‌تواند بروز کند.  
 
این روانشناس تصریح کرد: خانواده در پرورش رشد خلاقیت کودک نقش موثری دارد بدین معنا که نباید با کنجکاوی کودکان در دنیای پیرامون مقابله کند اما متاسفانه بعضی از خانواده‌ها در مواجهه با این مسئله کودکان خود را سرزنش می‌کنند و این مسئله ترس و اضطراب کودک را در پی خواهد داشت. ولی تشویق خانواده‌ها در این کنجکاوی و وارسی از دنیای اطراف زمینه بروز خلاقیت در کودک را شکل می‌دهد.  
 
وی در ادامه بیان کرد: گروهی دیگراز خانواده‌ها شیوه آموزشی، برگزاری بازی‌ها و درست کردن اسباب بازی‌های خلاقانه رااز جمله زمینه‌های پرورش خلاقیت در کودک می‌دانند به طوری که موقعیتی را فراهم کنند که با اشیا دور ریختنی، اسباب بازی‌هایی را درست کنند که اگر چه با اسباب بازی کارخانه‌ها مغایرت دارد اما منجر به تقویت ذهن خلاق کودک می‌شود.  
 
مقدم عنوان کرد: از زمان تولد، کودک به کنجکاوی در دنیای پیرامون می‌پردازد اما سنین 4  و 5 سالگی را آغازگر بروز خلاقیت در کودک دانست.  
 
ابراهیمی مقدم مشارکت‌های گروهی در خانواده و شرکت در بحث‌های خانوادگی را بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: کودک در این بحث‌ها و مشارکت‌ها، تجربه‌هایی به دست می‌آورد که از مهمترین زمینه‌های تقویت خلاق در کودک است.

انتهای پیام/
برچسب ها: خانواده ، هوشمند ، خلاقیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار