علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اصلاح قانون کاهش 30 درصدی سهمیه آزمون دستیاری شد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران و به نقل از وب دا؛ متن این نامه به شرح زیر است:
 
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی
 
سلام علیکم
      با احترام، ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات، همان‌طور که مستحضرید آزمون دستیاری پزشکی یکی از مهم‌ترین و سخت‌ترین آزمون‌های کشور است که سالانه جمع عظیمی از نخبگان این رشته با هم به رقابت می‌پردازند. اخیراً در مجلس شورای اسلامی 30 درصد از سهمیه‌ی آزمون دستیاری پزشکی کاهش و به مناطق محروم اختصاص یافته است. این در حالی است که سابق بر این، ظرفیت این مناطق جزو ظرفیت‌های مازاد بوده و در حال حاضر از سهمیه‌ی اصلی آزمون کسر شده است.

از آنجا که بسیاری از همکاران پزشک نزدیک به چندین سال از عمر خویش را صرف آمادگی این آزمون می‌نمایند با این روش بسیاری از کسانی که نمرات بالاتری کسب کرده‌اند یا از انتخاب رشته دلخواه محروم و اجباراً به رشته‌هایی دیگر خواهند رفت و یا موجب سرخوردگی و یأس در آنان شده و موضوع مهم‌تر دیگر آنکه به رغم همه زحمات صورت گرفته روی به سوی خروج از کشور می‌نهند که اکنون نیز به طور فزاینده‌ای قابل مشاهده است. اگر قرار بود این کار بی‌سابقه به این شکل صورت پذیرد می‌بایست حداقل از یکی دو سال قبل به اطلاع ذینفعان می‌رسید تا خود را برای چنین شرایطی آماده سازند.

نکته قابل ذکر و مهم این که علی‌رغم همه تلاش‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بعضاً فرستادن یک متخصص با آن همه هزینه‌های گزاف به یک شهر محروم نه تنها مبتنی بر عدالت اجتماعی نیست، بلکه اتلاف وقت، سرمایه و نیروی انسانی است.

لذا از جنابعالی که از علاقه‌مندان به جامعه‌ی پزشکی می‌باشید خواهشمند است نسبت به اصلاح روند مذکور که خیر و صلاح کشور و آینده‌ی جوانان پر امید این مرز و بوم در آن لحاظ شده باشد به هر نحو متقضی که صلاح می‌دانید اقدام لازم را مبذول فرمائید.

 
                                                                            دکتر علیرضا زالی
                                                                    رئیس کل سازمان نظام پزشکی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۱:۰۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
آمار جدید از مهاجرت گسترده اخیراز روستاها به شهرهای کوچک واز شهرهای کوچک به کلان شهرها خبر میدهد وحاشیه نشینی وشهرک نشینی باعث کمبود شدید پزشک متخصص شده ولی ابن مسئولین یادر خوابند یا خودشان را به خواب زده اند وازکمبود پزشک متخصص در مناطق به اصطلاح محروم واجد جاده وخودرو ملی! با وجود اشباع شدن ووجود متخصصین قراردادی واستخدام رسمی مینالند!عوض اینکه جلوی مهاجرت را بگیرند به پزشکان زور میگویند ومعتقدند باوجود پزشک جلوی مهاجرت گرفته حواهد شد وبا وجود پزشک بعدها (شاید 50سال دیگه)!تجهیزات تخصصی واتاق عمل تخصصی در شهرستانها راه اندای خواهد شد در بیمارستانهای ورشکسته...........اول پزشک متخصص بعد امکانات ...چه تفکر ابلهانه ای یا شاید هم دوراندیشانه ای......
Germany
ناشناس
۱۴:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۳
(ایسنا) 10مرداد93:وزیر بهداشت :"در دو ماهی که از طرح تحول نظام سلامت می‌گذرد 3000 متخصص در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند. به این ترتیب طی دو ماه آینده 1400 نفر را در سراسر کشور توزیع خواهیم کرد. "

دکتر زالی عزیزازوزیر محترم به عنوان ریاست نظام پزشکی بخواهید که با افزایش 3000 نفر نیروی داوطلب و2500 نفر فارغ التحصیل تخصص امسال طرح 12 ساله ما سهمیه زنان راطبق قانون به 4 سال کاهش دهندو با این کارحق ما را به ما بازگردانند ،چرا که ادامه این روند بمدت 12 سال با این تعداد پزشک متخصص عملا غیرممکن بوده و تلف کردن بیهوده نیروی انسانی خواهد بود.اجرتان با خدا باد
Germany
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۳
اگر اینها بتوانند کلا دستیار برنمیدارند!ولی چون بیمارستانها توسط رزیدنت اداره میشود نمیتوانند به یک بهانه ،پذیرش رزیدنت را حذف کنند!بنابراین دنبال راههای فراوان برای حذف رقیب هستند مخصوصا از مردان متخصص بیشتر میترسند! سهمیه مناطق محروم امسال هم با تعهد 12 ساله در جهت اهدافشان است!یعنی 30 درصد هیچ!!!!!خدا سزایشان را خواهد داد بزودی!
Germany
ناشناس
۱۹:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
اگر ما برفرض محال تمامی روستاها وشهرستانها را مجهز به تجهیزات تخصصی وفوق تخصصی!!! کنیم آنوقت این همه بیمارستانهای مراکز آموزشی کلان شهرها خالی از بیمار میشود واساتید وهیئت علمی ها و پزشکان باید به جای کارانه ،یارانه دریافت کنند!!!
Germany
شهروند ایرانی
۱۹:۳۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
من سئوالم از نمایندگان محترم تصویب کننده 30 درصد اینه اگر خدای نکرده از نزدیکان شما کسی مریض شد واحتیاج به درمان تخصصی داشت اورا به مرکز فاقد امکانات تخصصی شهرستان محروم خودتان میبرید؟حتی اگر متخصص یا فوق تخصص آنجا حضور داشته باشد؟حتما به تهران یا مرکز استان میبرید!هرچه را که به خود می پسندی به دیگران هم بپسند!این حق هر ایرانی واهالی همه جای ایران است که به مراکز مجهزتر وتخصصی تر مراجعه کند....
Germany
جراح منطقه محروم
۱۹:۲۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
ما با یک خودکار وکاغذ وپنبه والکل ! چند سالی است به عمل جراحی تخصصی مردم مناطق محروم مشغولیم !وهرروز شادتر وامیدوارتر از روز قبل به خدماتمان میبالیم ودعاگوی مسببین این توزیع عادلانه متخصص هستیم!!! واز طلبکاری مسئولان ونمایندگان مجلس تشکر میکنیم چرا که حق با آنان است وباید خدمت کنیم وپولهایی هم که میگیریم به صندوق مستمندان می اندازیم چرا که ما رایگان دوره دستیاری را گذراندیم وچندین ملیاردبرایمان هزینه شد!!! آنهم از جیب محرومان.امیدواریم روزی برسد که فوق تخصصها هم به جمع ما بپیوندند وبه مناطق محروم تشریف بیاورند تا بیماران در محل زندگیشان درمان شوند وایرانی بدون بیماری داشته باشیم......
Germany
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
ریاست محترم نظام پزشکی،دوستان محترم بیائید با یک عزم ملی و وحدت پزشکان ایران طرح و سهمیه زنان ومناطق محروم وهرگونه سهمیه بازی را برای همیشه حذف نماییم.
راه حل متخصص شدن تمامی پزشکان خانواده واستفاده از آنها در مناطق محروم و متخصص شدن بدون هیچگونه آزمون وبراساس علاقه پزشکان دیگر است در نتیجه سئوال فروشی وتقلب وآموزشگاه وکلاس دستیاری ودرآمد هنگفت از آن برای همیشه ازبین خواهد رفت....
اگر ما برفرض محال تمامی روستاها وشهرستانها را مجهز به تجهیزات تخصصی وفوق تخصصی!!! کنیم آنوقت این همه بیمارستانهای مراکز آموزشی کلان شهرها خالی از بیمار میشود واساتید وهیئت علمی ها و پزشکان باید به جای کارانه ،یارانه دریافت کنند
Germany
زن متخصص مناطق محروم
۱۷:۴۷ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
با تشکر از باشگاه خبرنگاران .رئیس محترم و نظام پزشکی!باحذف طرح چه سهمیه آزاد وچه سهمیه خانمها برای تمامی پزشکانی که فعلا در حال گذراندن طرح هستند ویادر آینده باسهمیه مناطق آزاد یامحروم طرح خواهند گذراند نه تنها مشکلی برای مردم ایجاد نمیشود بلکه از هدر رفت بیت المال ودوباره کاری و تحقیر وتوهین به متخصصان کشور که به فرموده شما اتلاف وقت و سرمايه و نيروي انساني است جلوگیری خواهد شد..متخصصان مناطق محروم علیرغم توانایی، در حد یک بهورز به ارجاع دادن بیماران به دلیل نبود تجهیزات درمانگاهی واتاق عمل تخصصی بسنده میکنند که به معنی ارجاع متخصص به متخصص است ودر هیج جای دنیا این سیستم ارجاع قابل قبول ودفاع نمیباشد!خدایا به این مسئولین چه در مجلس ووزارت بهداشت بصیرتی عطا کن که به حرفهای پایه های سلامت که همانا پزشکان هستند ارزش قائل شوند وحرفهای آنان را بشنوند ودست از سخنان عوام پسندانه کمبود پزشک بردارند که قبل از کمبود پزشک ما کمبود تجهیزات وامکانات اتاق عمل تخصصی وفوق تخصصی داریم که صد درصد تهیه نخواهند شد وعاقلانه هم نیست که ما بیمارستانی تخصصی وفوق تخصصی مثل نور یا نگاه یا مرکز تخصصی قلب تهران را به تمام شهرستانها ببریم .اگر برفرض محال نمایندگان مجلس ووزارتخانه این بودجه را داشتند و اینکار راکردند آنوقت باید ازکمبود پزشک متخصص بنالند.خدایا به ما بیداری وصداقت وتوفیق قبول حرف حق را عطا فرما.ما پزشکان استدعا داریم برای همیشه سهمیه منطق محروم وزنان وطرح را حذف کنند چراکه اینکاربه نفع مردم است .همانطور که فرمودیدباید پزشک خانواده وسیستم ارجاع را تقویت کنند چرا که مراکز تخصصی وفوق تخصصی به پزشک متخصص نیاز دارند نه شهرستانهای فاقد امکانات.
Germany
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۳
"فرستادن یک متخصص با آن همه هزینه‌های گزاف به یک شهر محروم نه تنها مبتنی بر عدالت اجتماعی نیست، بلکه اتلاف وقت، سرمایه و نیروی انسانی است."

بالاخره از بین مسئولین یک انسان فهیم ،جوانمرد وصادق پیدا شد تا به این ادعای خام وبدون سند وآمار نیاز به پزشک متخصص در مناطق محروم اعتراض کند.اگر میخواهیم کمبود شهرستانها را بشماریم خیلی زیاد است مثلا تجهیزات تخصصی واتاق عمل تخصصی!! یامثلا پزشک فوق تخصص وامکانات فوق تخصصی تمام بیمارستانهای شهرستانهای نمایندگان مجلس در حد یک درمانگاه سادو وزایشگاه هستند آنوقت دنبال متخصص هستند وطلبکارانه حرف میزنند! آیا این ایده عقلایی است که یک متخصص بدبخت را که نمیتواند به دلیل کمبود امکانات درمانگاهی تخصصی واتاق عمل به مردم خدمت کند اسیر کنند والکی به او حقوق ومزایا وماندگاری بدهند!چقدر ما ساده انگارانه به مشکلات کشور می نگریم!
خدایا به داد این مردم برس!
آخرین اخبار