قائم مقام سازمان امداد و نجات با اشاره به آغاز مرحله دوم طرح امداد تا‌بستانه پس از ماه مبارک رمضان از فردا گفت: با استقرار پایگاه‌های امدادی و حضور 147هزار نفر امداد گر و با رشد 25.4درصدی در تجهیزات امدادی آماده‌ی خدمت رسانی به مردم در سراسر کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مجتبی سیف در نشست خبری اجرای مرحله دوم طرح امداد تا‌بستانه با بیان این که بر اساس برنامه‌های تدوین شده هر ساله به  جهت ایجاد  امنیت، آسایش و آرامش هموطنان در سفر تدابیری در نظر گرفته و به  اجرا گذاشته می‌شود گفت: در تابستان امسال نیز، طرح امداد تا‌بستانه در 2مرحله آغاز شد. این طرح از 15خرداد ماه سال جاری تا ماه مبارک رمضان ادامه داشت و مرحله دوم ا ین طرح پس از پایان ماه مبارک رمضان و از فردا به صورت گسترده آغاز می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: روند  امداد رسانی و خدمات رسانی به مسافران و حادثه دیدگان نیز در طول ایام ماه مبارک رمضان کاسته نشد و فقط به رغم کاهش سفرهای  تابستانی، درصد کمی از فعالیت‌ها کاهش پیدا کرد.

سیف در ادامه با اشاره به 114روز امداد تابستا‌نه افزود:‌ تمام هدف ما این است  که در  کمترین زمان بهترین  خدمات را به هموطنان خود ارائه کنیم.

قائم مقام سازمان امداد و نجات در ادامه به برپایی و فعالیت 1463 پایگاه ثابت، موقت و سیار اشاره کرد و گفت:  147هزار نفر در روز اعضای داوطلب و امداد گر در این طرح مشارکت دارند. در این طرح هزار و 181 دستگاه آمبولانس، 429خودرو نجات،209خودرو ویژه عملیاتی، و هزار و 300نوع دیگر خودرو عملیاتی در این طرح به کار گرفته شده است. 

وی در ادامه بیان داشت: همچنین 11 خودرو ارتباطات فرماندهی، و سایر وسایل ارتباط جمعی و همچنین 17فروند بالگرد امدادی از جمله  تجهیزات به کار گرفته در طرح امداد تابستان است.

سیف با اشاره به بهره گیری از ست‌های تخصصی در طرح امداد تا‌بستانه اظهار داشت: همچون امداد طرح نوروزی، تمام پایگاه‌ها مجهز به ست‌های نجات هستند.

وی با بیان این که سازمان امداد و نجات با آمادگی کامل در طرح امداد تا‌بستانه به همراه سایر ارگان‌ها چون پلیس راهور، و اورژانس کشور فعالیت خواهد کرد افزود: سازمان امداد و نجات آمادگی اسکان اضطراری 40هزار نفر، تغذیه اضطراری 80هزار نفر و همچنین درمان اضطراری 18هزار نفر را دارد که در صورت نیاز وارد عمل می‌شوند.

به گفته سیف تجهیزات نفرات و پایگاه‌های امدادی به کار گرفته شده و در مجموع توان امدادی کشور نسبت به سال گذشته 25.4درصد افزایش داشته است که قابل قبول است.

قائم مقام سازمان امداد و نجات همچنین به رشد 5درصد نیروی انسانی به کار گرفته شده در سال جاری اشاره و تصریح کرد: در طرح امداد تابستانه سال جاری 147هزار نفر امدادگر به کار گرفته شده که نسبت به سال گذشته از رشد 5درصدی برخوردار بوده است.

سیف در ادامه با بیان این که تمام فعالیت‌های امداد‌گران بر اساس فعالیت‌های داوطلبانه  است افزود: هزینه‌هایی  که به اعضا پرداخت می‌شود به عنوان  ایاب و ذهاب است و هیچ گاه جبران زحمات انسانی آن‌ها را نمی‌کند. چرا که اساس فعالیت نیز بر مبنای داوطلبی است.

*هلال احمر هیچ وظیفه‌ای در طرح دریا ندارد

قائم مقام سازمان امداد و نجات با بیان این که این سازمان تکلیفی در طرح امداد دریایی ندارد گفت: هلال  احمر دارای تیم‌های کارآزموده‌ ای است که در مواقع سیلاب و رویایی با آب‌های خروشان توان کامل دارند اما به جهت توان افزایی افراد خود، در زمان غیر بحران نیز به عنوان تیم پشتیبان در صورت نیاز حضور پیدا خواهیم کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بر اساس دستور العمل ابلاغ شده از سوی وزارت کشور هیچ شرط وظیفه‌ای در غریق نجات نداریم و تنها در مواقع اعلام کمک به عنوان تیم پشتیبان حضور خواهیم داشت.

وی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش مدت زمان حضور در حادثه افزود: در حال حاضر به طور میانگین 9-10دقیقه از زمان اعلام کمک تا زمان حضور به عنوان مدت زمان حضور در صحنه  حادثه ثبت شده که البته این زمان قابل تعمیم برای کل کشور نیست. با وجود گستردگی‌ و اقلیم کشور کاهش زمان حضور در  صحنه حادثه میسر نمی‌شود مگر پایگاه‌ها به ویژه در نقاط خیز پر حادثه گسترش پیدا کند.

سیف در خصوص حضور تیم‌ توانا در نقاط مختلف کشور نیز بیان داشت: اگر چه بانوان امداد گر دارای توانایی‌های بسیاری برای حضور در شرایط مختلف امدادی هستند اما هنوز شرایط جغرافیایی کشور به شکلی نیست که بتوان بسیاری از پایگاه‌ها را به بانوان اختصاص داد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار