اراک/

کاهش زاد و ولد 4000 حیوان و 60 گونه پرنده در سایه کمبود آب در هفتادقله

هفتاد قله یکی از مناطق حفاظت شده تحت نظر محیط زیست استان مرکزی است، این منطقه با وسعت 97 هزار و 437 هکتاری در 25 کیلومتری شرق اراک و 15 کیلومتری شمال غربی محلات قرار دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، منطقه حفاظت شده و پارک ملی هفتاد قله با ظرفیت های حیات وحشی ویژه خود می تواند مقصدی زیبا برای طبیعت گردان باشد، هرچند هم اکنون کم آبی یکی از معضلات اصلی آن است.

مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به خشکسالی های اخیر در این منطقه گفت: همجواری منطقه هفتاد قله با کویر مرکزی و کویر میقان، بارش اندک و نبود رودخانه دائمی از جمله عواملی است، که موجب ایجاد محدودیت در تأمین آب مورد نیاز در این منطقه شده است.

انصاری افزود: در این میان خشکسالی و افزایش دما در سال های اخیر نیز مزید بر علت شده و باعث شده تا سطح سفره آب زیرزمینی منطقه کاهش یافته و چشمه ها و روان آب ها نیز خشک شود.

وی گفت : در این منطقه چشمه چکاب و سیبک دو منبع تامین آب طبیعی و مهم هستند که پاسخگوی خیل جمعیت حیوانی منطقه نیست.

انصاری با اشاره به تاثیر کم آبی بر روی گونه های متنوع ساکن در این منطقه افزود : در منطقه هفتاد قله حدود چهار هزار راس انواع حیوانات شامل کل، بز، قوچ و میش، گربه وحشی، گراز، گرگ، روباه ، شغال و 60 نوع پرنده و و 205 گونه گیاهی که اغلب خواص دارویی وجود دارند.

وی گفت: تاثیر این معضل به حدی است که علاوه بر آسیب به پوشش گیاهی موجب افت زاد و ولد، مهاجرت گونه های ارزشمند و حتی در مراحل حاد مرگ و میر حیات وحش می شود./ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.