مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: فرهنگ‌سازی در زمینه آثار سوء و گاه جبران‌ناپذیر مصرف کودهای شیمیایی و معرفی کودهای آلی به کشاورزان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش قابل توجه مصرف این کودها داشته باشد.

سعید سلیمانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: شایسته است با در نظر گرفتن عواملی همچون آب و هوای منطقه، نوع گیاه، خصوصیات خاک، روش کوددهی و مسائل اقتصادی و مدیریتی، مقدار و نوع مناسب کود برای گیاهان زراعی هر منطقه را تعیین کرد.

 وی از نیاز گیاهان  به عناصر غذایی برای رشد و نمو گفت و تشریح کرد: گیاهان برای رشد و نمو و برای تولید محصول به یکسری عناصر غذایی احتیاج دارند که برخی از آنها مانند کربن و اکسیژن از هوا تامین می‌شود و مابقی از طریق خاک و به شکل محلول در اختیار گیاه قرار می‌گیرند.

سلیمانی ادامه داد: برای افزایش تاثیر کودهای مصرف شده از یک سو و کاهش اثرات سوء زیست‌محیطی و اقتصادی از سوی دیگر، بهتر است کود را زمانی به کار برد که به نوعی قسمت اعظم آن به صورت قابل جذب گیاه در خاک باقی بماند و تلفات کود به صورت شستشو، تثبیت و تجزیه در حداقل ممکن باشد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن عوامل تاثیر گذار در کاهش عناصر غذایی خاک یادآور شد: برداشت مکرر محصول از زمین، رشد و نمو علف‌های هرز که بخش قابل توجهی از عناصر غذایی خاک را به خود اختصاص می‌دهند، فرسایش خاک و رواناب، ورود عناصر غذایی به طبقات پایین خاک در زراعت‌های آبی و مناطق پرباران و تغییر شکل عناصر به حالت گاز و متصاعد شدن به جو از دیگر عوامل کاهش عناصر غذایی در خاک به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: انتخاب روش مناسب توزیع کود نیز مانند زمان کوددهی می‌تواند بر اثربخشی کودهای شیمیایی موثر باشد و در مجموع باید روشی را برای کوددهی انتخاب کرد که کود را در طول مدتی که مورد نیاز گیاه است به حداکثر مقدار در اختیار گیاه قرار دهد.

سلیمانی تاکید کرد: یکی از بخش‌های مهم در مدیریت اراضی زراعی، آماده‌سازی زمین از نظر شیمیایی و حفظ حاصلخیزی خاک است.

 

 انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: کاهش ، مصرف ، کود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.