برنامه "سی ماه" كه به معرفی و زندگینامه 24 بانوی شهیده انقلاب اسلامی می پردازد، یكشنبه 29 تیر به زندگینامه شهیده فرحه دبات می پردازد.

به گزارش  حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبكه دو، محمد رفعتی با اعلام این خبر گفت: این مستند نمایشی به زندگی 24 بانوی شهیده می پردازد كه در 30 قسمت به صورت كاملاً نمایشی پخش می شود.

چند نفر دانشجویی كه به دنبال تحقیق خود هستند قصد دارند رمانی درخصوص زندگی بانوان شهیده انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآورند. در این برنامه سعی شده از مراحل مقدماتی و اولیه این كار و مصاحبه با وابستگان آن بانوان شهیده، برنامه ای تهیه شود و برای مخاطبان به نمایش درآید.

تهیه كننده این برنامه خاطرنشان كرد: در برنامه روز یكشنبه 29 تیر به شهیده فرحه دبات می پردازد. شهیده فرحه دبات در سال 1331 در یكی از روستاهای شهرستان شوش دانیال به نام الحلوه چشم به جهان گشود.

شهیده فرحه دبات در سال 1356 با پسرعمویش ازدواج كرد و در سال 1359 در حالی كه باردار بود و سر زمین كار می كرد، با صدای هولناك هواپیماهای جنگی به خود آمد و بدین گونه بود كه جنگ ایران و عراق آغاز شده بود. روزی او در خانه شان مشغول پخت نان در تنور بود، با اصابت چند گلوله خمپاره در حیاط خانه گلی شان و اصابت آن به سر و صورت فرحه، او و فرزندش غرق در خون شده و به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

با شهادت فرحه دیگر جایی برای ماندن در خانه نبود و خویشان او وی را در كنار بارگاه شچاغ در تاریخ دوازدهم مهر 59 به خاك سپردند و بدین ترتیب فرحه با هزاران آرزوی مادری به شهادت رسید و فرزند دلبندش را ندید و رفت.

از همكارانی كه با این برنامه همكاری دارند می توان به علی ابدالی (كارگردان) و مجید حبیبی و محمد رفعتی (تهیه كنندگان) اشاره كرد.

«سی ماه » كاری از گروه معارف شبكه دو سیماست كه یازدهمین قسمت آن ساعت 18:30 به روی آنتن شبكه می رود.


انتهای پیام/


برچسب ها: برنامه ، نمایش ، آشنایی ، شبکه ، دو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۲۶ ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
سلام بنده مطلب فوق را مطالعه کردم. و مطلب فوق اصل موضوع را ننوشته است. بنده در نزدیکی های منزل شهیده زندگی میکنم. با شروع جنگ
شهیده دبات در روستای خود ماند. و در حالی که محل استقرار ارتش بعث با روستا به عرض یک رودخانه بود. مدتی را مشغول پخت نان و غذا برای رزمندگان ایرانی شد و با اصابت گلوله توپ در منزل خود و در حالی که مشغول پخت نان برای رزمندگان بود به شهدت رسید.
این حادثه در حالی رخ داد که اهالی روستا آنجا را ترک کرده بودند.
آخرین اخبار