در راستای اجرای بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت صورت می‌گیرد؛

"شبكه جامع و همگانی سلامت" در مازندران ایجاد می‌شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران گفت: در راستای اجرای بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت، از مهرماه امسال طرح غربالگری فشارخون و دیابت در روستاها اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ محسن اعرابی ضمن اعلام  این خبر افزود: در این طرح، افراد بالای ۳۵ سال از نظر فشار خون و دیابت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورت وجود عوامل خطر، آزمایش‌های رایگان اخذ و روند درمان آن پیگیری می‌شود.

وی،  با اشاره به اجرای برنامه پزشك خانواده شهری از سال ۸۴ در این استان گفت:  به منظور بهبود خدمات پزشك خانواده روستایی سرانه هر پزشك خانواده روستایی به ۷۸ هزار تومان افزایش یافت.

 اعرابی افزود: تا سال گذشته هر پزشك روستایی در مراكز بهداشتی درمانی روستایی ۴ هزار نفر را تحت پوشش خود داشت در حالی كه در بسته بهداشتی طرح تحول نظام سلامت، به ازای هر ۳۵۰۰ نفر یك پزشك تعریف شد كه موظف است هفته‌ای ۲ بار در خانه‌های بهداشت حاضر شود.

 وی اظهار داشت: در این برنامه پزشكان از ۸ صبح تا ۱۲ در مراكز بهداشتی و از ساعت ۱۲ تا ۱۵.۳۰ دهگردشی انجام می‌دهند و بیماران را ویزیت می‌كنند.

اعرابی، از افزایش تعداد اقلام دارویی  به ۳۵۰ قلم دارو در این برنامه خبر داد و اظهار داشت: در این طرح روستاییان ۱۰ درصد فرانشیز ویزیت پزشكان، ۳۰ درصد فرانشیز دارو، ۱۵ درصد فرانشیز خدمات آزمایشگاهی و ۱۰ درصد فرانشیز تزریقات و پانسمان را پرداخت می‌كنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مازندران ادامه داد: در بسته حمایتی مربوط به روستا، مكم‌لهای دارویی برای گروه‌های هدف از جمله كودكان، مادران باردار و سالمندان به صورت كامل تهیه می‌شود.

وی، بیتوته پزشكان در مناطق روستایی را یكی دیگر از برنامه‌های بسته حمایتی طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت دانست و تصریح كرد: برای بیتوته پزشكان محل اقامت مناسبی فراهم می آوریم تا بتواند به صورت مستقیم در راستای بهبود وضعیت بهداشتی مردم با همكاری مردم و عضو شورای اسلامی روستا مداخله نماید.

اعرابی، ارایه خدمات آزمایشگاهی بر اساس فاصله مكانی مراكز، بهبود فضای فیزیكی مراكز بهداشت درمانی روستایی و ارایه خدمات سلامت دهان و دندان را از جمله برنامه‌های حمایتی درمناطق روستایی در بخش بهداشت در طرح تحول نظام سلامت عنوان كرد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.