معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: حدود یکصد هزار سال پیش انسانهای نخستین پدیدار شدند و سپس انسانهای که به هوموساپین معروف بودند که نژاد پس از او بودند حدود پنجاه هزار سال پیش در روی زمین پراکنده شدند که انسانهای کنونی از نسل او هستند و فسیل های انسانهای عصر پارینه سنگی در مناطقی از کرمانشاهان یافت شده است که به نظر می رسد انسان های نخستین خاورمیانه در دامنه های غربی زاگرس در ایران در کرمانشاهان می زیسته اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه ؛علیرضا مرادی بیستونی گفت : قدیمی ترین آثاری که تا کنون از دوران پیش از تاریخ در فلات ایران بدست آمده، ابزار سنگی و از جمله یک تبر سنگی است که در اطراف کرمانشاه پیدا شده و حدود یکصد هزار سال قدمت دارد.

وی افزود: همچنین طی کاوشهایی که در غار شکارچیان بیستون انجام گرفته ابزار هایی به همراه بقایای استخوانهای انسان در لایه های غار کشف شده که استخوانها به انسان نخستین( نئاندرتال) نسبت داده شده است.

او ادامه داد: پس از گذشت دوران جمع آوری غذا بشر به تدریج به رمز کشف نباتات و اهلی کردن حیوانات پی برد و این دوران جدید به اصطلاح باستانشناسی به نام استقرار در دهکده ها نامیده می شود. بر اساس یافته های باستانشناسان در غارهای استان کرمانشاه این دیار جزء اولین مکانهایی بودند که به اهلی کردن حیوانات پرداخته اند.

مرادی بیستونی تصریح کرد: در این غارها بقایای استخوانهای انسان و اسب در عمق زمین یافت شده است. همچنین در منطقه دالاهو از توابع استان کرمانشاه که در قدیم شهری به نام کارینا وجود داشته، دانه ای به نام « امر» یافت شده که محققان آن را جد گندم دانسته اند و این دلیلی است بر قدمت تاریخ و تمدن این سرزمین و اینکه ساکنان این منطقه جزء اولین منطق و انسانهایی بوده اند که به کشاورزی و دامپروری پرداخته اند.

معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه اظهارکرد: در گنج دره در فاصله هفت کیلومتری شهر هرسین که متعلق به 8500 تا 7000 سال قبل از میلاد است به خانه های شکیل و رنگ شده بر می خوریم و در تپه سراب کرمانشاه از عصر میان سنگی بخشی از عصر حجر حدود 6000 سال قبل از میلاد پیکره قدیمیترین الهه زن به دست آمده است.

وی ادامه داد: در کرمانشاه جاده باستانی وجود دارد که در قدیم فلات ایران را به جلگه بین النهرین متصل می کرده و در زمان مادها بابل را به پایتخت قدیمی هگمتانه مرتبط می ساخته است. این راه در زمان سلوکیان وسیله اتصال سلوکیه به شهر صد دروازه (دامغان) بوده و در زمان ساسانیان شهر تیسفون را به کرمانشاه می پیوسته و امروز میان تهران و بغداد است.

این باستان شناس کرمانشاهی در پایان گفت : کرمانشاه برای مردم فلات ایران به منزله کلید دنیای متمدن آن زمان محسوب می شده است./ش

برچسب ها: کرمانشاه ، دیار ، سنگ ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.