مسوول منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک گفت: آتش سوزی در این منطقه روز گذشته با کمک جوامع محلی و نیروهای آتش نشانی مهار شد.

ˈعلی خسروانˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، افزود: کانون آتش در قسمت جنگلی فدک منطقه حفاظت شده هفتاد قله بود که با تشخیص به موقع محیط بانان در حین گشت زنی و سرعت عمل بالا از سرایت آن به سایر مناطق همجوار جلوگیری شد.
وی توضیح داد: محیط بانان با مشاهده دود در منطقه جنگلی فدک به سرعت به محل آتش عزیمت کرده و با انتقال خودروهای آبپاش و تجهیزات کنترل آتش از همه گیری آن جلوگیری کردند.
مسوول منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک خاطرنشان کرد: خشک شدن پوشش گیاهی و گرمای شدید هوا در تابستان حساسیت منطقه را بالا برده و از مردم درخواست می شود از افروختن آتش در مراتع و مزارع کشاورزی خودداری کنند.
خسروان اضافه کرد: سطح خسارت دیده بسیار محدود است و خوشبختانه این آتش سوزی به موقع مهار شده است.
وی از مردم درخواست کرد در صورت رویت هر گونه آتش مامورین محیط زیست را در جریان قرار دهند یا با آتش نشانی تماس بگیرند.
منطقه حفاظت شده هفتاد قله با وسعت 97هزار 437 هکتار در ۲۵ کیلومتری شرق اراک، ۱۵ کیلومتری شمال غربی محلات، ۳۰ کیلومتری شمال خمین و ۳۵ کیلومتری شمال غربی دلیجان واقع شده است.
مهمترین گونه های گیاهی موجود در این منطقه شامل کاسنی، نعناع، شب بو، گندمیان، چتریان، پروانه آسا، میخک، گاوزبان، لاله، میمون، آلاله، گون، هزار خار، درمنه، جارو، لاله واژگون، چوبک، بومادران، کنگر و فرفیون است.
از گونه های شاخص جانوریمنطقه هفتاد قله اراک نیز می توان به پلنگ، گرگ، کل و بز، قوچ و میش، آهو، گراز، گربه وحشی، کفتار، تشی، خرگوش، روباه، شغال، رودک، خفاش، خفاش حنایی در پستانداران، کبک، تیهو، انواع عقاب، هوبره، بال سفید، قمری، زنبور خور، چکاوک شاخدار، عقاب طلائی، دلیجه، سارگپه لیل، کوکر شکم سیاه، جغد کوچک، سنگ چشم بزرگ، چکچک کوهی، زرده پره کوهی، زاغی، کمرکلی، توکا سیاه در پرندگان،مار جعفری، افعی شاخدار ایرانی، گرزه مار، افعی سوسن، بزمجه و لاک پشت مهمیزدار در حوزه خزندگان و دوزیستان اشاره کرد.
پازن (کل) هفتاد قله به عنوان نماد محیط زیست طبیعی استان مرکزی انتخاب شده است./س
 
برچسب ها: آتش ، منطقه ، مهار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.