انجام فعالیت‌های ورزشی برای رسیدن به مزایا و زندگی بهتر، در اولویت زندگی خود قرار دهید.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ همیشه از ورزش به عنوان یک پیشگیری‌کننده از بسیاری‌ها نقل کردیم اما چه زمانی قرار است به ورزش بپردازیم.

زمانی که مطلبی از فواید ورزش می‌خوانیم تصمیم می‌گیریم از فردا، انجام فعالیت‌ بدنی را آغاز کنیم کارهای دیگر مانع از رسیدن به ورزش روزانه می‌شود و این تصمیم را به روز دیگری موکول می‌کنیم.

سخت‌ترین کار در ورزش، برنامه‌ریزی برای آن است. تنها برای شروع ورزش لازم است 30 دقیقه در روز را به خود اختصاص دهیم. چرا که ورزش و فعالیت بدنی تنها برای خود و زندگیمان مفید می‌باشد.

در مرحله بعدی ورزشی را که دوست دارد، آغاز کنید، بعضی افراد ورزش‌های گروهی را می‌پسندند، بعضی‌ها هم ورزش‌های انفرادی را، ولی تنها چیزی که اهمیت دارد انمتخاب بهترین گزینه و شروع آن می‌باشد و سه روز در هفته را به آن اختصاص دهید.

حتی زمانیکه بیمار هستید یا به شدت گرفتار بودید، ساعات تعیین شده را به حرکات سبک کششی اختصاص یا قدم بزنید، در هر صورت از حداقل زمانی که برای ورزش خود در نظر گرفته اید، کمتر ورزش نکنید.

این را هم در نظر بگیرید که ورزش اثرات مثبت زیادی را بر کیفیت زندگی، جسم و روح شما می‌گذارد.

با استرس‌ها به راحتی مقابله می‌کنید، مشکلات خود را راحت‌تر حل، از خوردن غذا بدون اینکه ترس از اضافه وزن داشته می‌توانید لذت ببرید و اینکه شما را از خیلی بیماری‌ها دور می‌سازد.

نخستین گزینه‌ای را که می‌توانید برای شروع به ورزش انتخاب نمایید، دویدن است چرا که نه به امکانات زیادی نیاز دارد و نه ب یادگیری و یا جمع کردن تیم.

تنها یک گرمکن و کتانی احتیاج دارد. در هر صورت به هر ورزشی که می‌پردازید پس از مدتی،زمان  آن را به مرور افزایش دهید و حتما از یک مربی ورزشی برای زمان، شدت و یادگیری حرکات بهتر کمک بگیرید.

افرادی که اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند. می توانند با فعالیت بدنی متوسط اما طولانی مدت، وزن خود را کاهش و به تناسب اندام دلخواه خود برسند.

هدف از ورزش کردن از تمام مزایای آن سوزاندن کالری است و میزان کالری است و میزان کالری مصرف شده در اثر ورزش به شدت، مدت زمان و توالی فعالیت بدنی بستگی دارد.

 
ورزش‌های قدرتی مانند وزنه‌برداری، بدنسازی و کار با وزنه نیز از جهت توده عضلانی، قدرت بدنی و مصرف کالری فوق‌العاده موثر است. ورزش کردن باید آرام و در فواصل کوتاه آغاز شود و به مرور بر شدت و زمان آن بیفزاییم 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه بهترین گزینه است البته دوچرخه سواری، شنا و دویدن‌ برای کاهش وزن و کسب آمادگی موثر به شمار می‌روند.
 
جدا از تمرینات ورزشی فعالیتهای روزمره خود را افزایش دهید به عنوان مثال، وقتی سرکار هستید بهتر است به جای استفاده از آسانسور از پله‌ها بالا بروید یا خودرو  خود را دورتر از محل کارتان پارک و تا محل کار کمی قدم بزنید با انجام این کارها کالری زیادی را می‌توانید بسوزانید‌.
 
ورزش بر سیستم عصبی نیز تاثیر مثبتی دارد و موجب بهبود کار آن و هماهنگی لازم بین اعصاب و عضلات خواهد داشت همچنین از تاثیر آن بر طول عمر افرادی که به تمرینات ورزشی مناسبی دارند بیشتر از،  افراد غیر ورزشکار است البته ظاهر  ورزشکاران شاداب و جوان تر از دیگران می باشد شاید یک علت طول عمر ورزشکاران مقاومت بدنی آنان در مقابل بیماری‌های عفونی است.
 
 قلب یکی از اعضا حساس و مهم بدن محسوب می شود هر گونه اختلالی در این عضو مهم بدن تاثیر منفی بر زندگی فرد می گذارد یکی از راه های مراقبت از دستگاه قلبی – عروقی انجام فعالیت‌های جسمانی و ورزش‌های مناسب می‌باشد ورزش باعث تقویت عضله قلب و سایر عضلات بدن می شود تسریع در جریان خون و انتقال بهتر اکسیژن به قسمت های مختلف بدن، پیشگیری از بروز بیماری فشار خون به دلیل کاهش کلسترول و باز شدن عروق و همچنین به دلیل تقویت عضله قلب و افزایش قدرت انقباض قلب در حالت استراحت در هر دقیقه کمتر شده و در مقابل خون با نیروی بیشتری به جریان می افتد
 
شایان ذکر است: با انقباض پا در حین ورزش، خون راحت‌تر به قلب باز می گردد و ار بروز واریس در پاها جلوگیری می شود علاوه بر اثرات مثبت ورزش بر سیستم قلب و عروق و افزایش توانمندی عضلات بدن،دستگاه تنفس نیز توانایی بیشتری پیدا می کند در زمان انجام فعالیت جسمانی و ورزش مقدار مصرف اکسیژن اعضا مختلف بدن افزایش می یابد و حجم و سرعت جریان خون برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به اعضا و بافت های بدن بالا می رود.
 
 قابلیت دریافت‌ و مصرف اکسیژن بیشتر موجب میشود کارایی جسمانی افزایش و در نتیجه دیرتر خسته شوید
 
لازم به ذکر است:  که اثر مثبت بر دستگاه گوارشی را نیم توان نادیده گرفت.
 
 تمرینات بدنی موجب تحریک اشتها و میل به غذا می شود مخصوصا در افرادی  که دچار بی اشتهایی عصبی هستند ، که این اثر بسیار مشهود است.
 
 همچنین انجام ورزش و فعالیت  بدنی با تحریک دستگاه گوارش مانع ایجاد بیوست می شود البته باید حداکثر  سه ساعت از زمان صرف غذا گذشته باشد، چون انجام ورزش بلافاصله پس از صرف غذا، باعث اختلال در کار دستگاه گوارش می‌شود.
 
 ورزش موجب استحکام استخوان ها شده و از پوکی  استخوان جلوگیری می‌کند.
 
 با تقویت عضلات ستون مهره‌ها از بروز کمرد درد و ناهنجاری‌های مربوط به ستون مهره‌ها پیشگیری می‌کند.
 
از شل شدن عضلات جلوگیری و ذخیره انرژی عضلات را افزایش می‌دهد.
 
 موجب انعطاف پذیری و آمادگی بیشتر بدن می‌گردد عضلات بدن با انجام ورزش مناسب تقویت می‌شوند و قدرت و کارایی جسمی  نیز افزایش می‌یابد.
 
ورزش صحیح، بروز آتروز را کاهش  و موجب سلامت و استحکام‌ مناصل‌ شده و مقاومت مفاصل‌ را در مقابل صدمات افزایش می‌دهد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: ورزش ، فعالیت ، کششی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار