"داریل کیمبال" رئیس انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات آمریکا درباره دستیابی به موفقیت در مذاکرات اتمی با ایران ابراز خوش بینی کرده و تاکید کرد که هشتاد درصد مناقشات اتمی با ایران حل شده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛  "داریل کیمبال"، مدیر عامل " انجمن مستقل و غیر دولتی کنترل تسلیحات آمریکا و یکی از مشاوران اندیشکده رند در گفتگو با روزنامه اتریشی "وینر سایتونگ"، دربره مذاکرات اتمی ایران با غرب گفت: اخیرا درباره اکثریت بخش ها مذاکره شده است. مسائلی درباره ظرفیت غنی سازی اورانیومی که باید به ایران واگذار شود وجود دارد.
 
"کیمبال" افزود: اعضای شورای امنیت سازمان ملل که با ایران بر سر میز مذاکره می نشینند می خواهند از این امر جلوگیری به عمل آورند که ایران این امکان را داشته باشد که بمب اتم بسازد. ایران باید به نوبه خود سرمایه گذاری عظیمی که این کشور در تکنولوژی غنی سازی اورانیوم صرف کرده است را توجیه کرده و می خواهد ظرفیت غنی سازی کافی را در اختیار داشته باشد تا در آینده بتواند نیازهای انرژی خود را برطرف کند. در این باره در حال حاضر مذاکرات سختی در حال انجام است.
 
وی افزود: هنوز مسائل دیگری وجود دارد که یکی از آن ها راکتور در دست ساخت آب سنگین اراک است که ایران می تواند در آن پلوتونیوم برای ساخت سلاح اتمی را به دست آورد. ایران تا به حال از متوقف کردن کار این راکتور اجتناب کرده است. مذاکره کنندگان در این راستا کار می کنند که تهران را متقاعد کنند که راکتور را به گونه ای تغییر دهد که پلوتونیوم کم تری را تولید کند.
 
"کیمبال" افزود: مذاکره کنندگان 1+5 همچنین از ایران می‌خواهند که تاسیسات غنی سازی زیر زمینی اورانیوم فوردو را تعطیل کند که ایران با این مسئله مخالف است. پیشنهاد توافقی این است که این تاسیسات به عنوان یک مرکز تحقیقاتی، بدون ظرفیت تولید به کار خود ادامه دهد. ایران بخصوص مایل است که تحریم های غرب علیه این کشور برداشته شود. این روند باید این گونه اتفاق بیافتد که تحریم ها مرحله به مرحله برداشته شود . به این ترتیب اعتماد لازم ایجاد می شود.
 
این کارشناس آمریکایی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که به نظر شما احتمال پایان موفقیت آمیز مذاکرات چه اندازه است گفت: من فکر می کنم که مناقشات اتمی با ایران حدود هشتاد درصد حل شده است. اگر ما می خواهیم این مسئله را صد درصد حل کنیم باید مسئله سانتریفیوژها را حل کنیم. در این راستا ما به یک سیاست خلاقانه نیاز داریم.
 
"داریل کیمبال"در بخش پایانی این گفتگو با تاکید بر اینکه هنوز بسیاری مسائل باز است همچنین گفت من فکر می کنم که ما سریعا باید به یک نتیجه برسیم وگرنه این خطر ایجاد می شود که پنجره دیپلماسی بسته شود. ممکن است این خطر به وجود آید که برخی نمایندگان در کنگره آمریکا بعد از تعطیلات تابستانی در ماه سپتامبر بگویند که به اندازه کافی به رئیس جمهوری کشورشان برای دستیابی به یک راه حل با ایران زمان داده اند.
 
وی افزود: راه حل مسئله هسته ای ایران برای خاورمیانه که به اندازه کافی ناآرام است مهم است. یک راه حل مسئله هسته ای با ایران شروع مناسبات جدید بین تهران و واشنگتن است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار