سران حکومتی قاجار و پهلوی باعث تغییر دیدگاه و نگوش معماران و طراحان به شیوه سنتی شدند اما فارغ التحصیل شدن طراحان جدید در دهه‌های اخیر باید به آینده خوشبین بود.

رضا فراشی کارشناسی ارشد معماری و استاد دانشگاه درخصوص دلیل متوقف شدن سیر حرکتی فرهنگ ایرانی اسلامی از عصر قاجار و پهلوی و همچنین بی‌توجهی و به کار نگرفتن فرهنگ در معماری در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: بی‌شک معماری پیام رسان فرهنگ و ارزش‌ها و حتی اوضاع اجتماعی، سیاسی هر دوره از تاریخ است. 

این کارشناس ارشد معماری افزود: با نگاهی به تاریخ در عصر قاجار با یک گسست روبرو می‌شویم که ما را به سمت وسوی مد رفتیم می‌کشاند. زیرا که قبل از این دوره شیوه آموزش به روش استاد شاگردی بود. اما در این زمان شیوه آموزش به سبک آکادمیک خود را نشان می‌دهد. 

فراشی ادامه داد: قبل از قاجار از ابتدا سبک‌های پارتی، پارسی، خراسانی، آذری، رازی، اصفهانی در کشور طی یک پروسه سیر حرکتی خود را ادامه داد. اما همانطور که گفته شده از عصر قاجار به بعد در دیدگاه‌ها و نگرش‌ها تغییر رخ داده است. 

وی تصریح کرد: البته در زمان پهلوی اول و دوم جامعه معماری اغلب فارغ‌التحصیل غرب بود سبک طراحی خود را با این شیوه و فرهنگ که معماری درحال گذر است نشان دادند. 

این استاد دانشگاه بیان کرد: معماری از جنبه‌های مختلف ساعت‌ها جای بحث و گفتگو دارد اما به طور مختصر باید گفت معماری زبان گویای هر پیامد خوش و یا ناخوش هر دوره از تاریخ، از فرهنگ گرفته تا اوضاع اجتماعی، سیاسی و... است. 

وی اظهار داشت: در عصر پهلوی فارغ‌التحصیل شدن برخی از معماران ایرانی در دانشگاه‌های غرب در امر تغییر معماری بی‌تأثیر نبوده است زیرا همزمان با ورود معماران فارغ‌التحصیل غربی به کشور دانشکده هنرهای زیبا تأسیس شد. که برخی از همین افراد نظیر فروغی، فرمافرمائیان، سیمون، دیبا در این دانشکده تدریس کرده و شاگردان بسیاری را با شیوه طراحی غربی تربیت کردند. 

وی افزود: نباید یک طرفه قضاوت کرد. زیرا معماری ما کاملا غربی نیست. اما اگر به طور کامل به اصول، ارزش‌ها و خصوصیات معماری ایرانی توجه شود کما اینکه برخی از معماران و طراحان حاضر با این طرز فکر کار طراحی خود را انجام می‌دهند شاهد معماری متمایزی از غرب خواهیم بود. 

وی خاطر نشان کرد: شک نکنید که درآینده معماری ایرانی دوباره مسیر و راه حرکتی خود که با پایبندی به اصول، فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی جامعه بود را پیدا می‌کند. 

زیرا که اگر با چشم واقع بینانه نگاه کنیم شاهد شیوه طراحی، این طرز تفکر، در برخی از مناطق خواهیم بود. 


انتهای پیام/  اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار