مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: مصرف متعادل کود یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است.

احمد بایبوردی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد.

وی افزود: استفاده‌ صحیح از کود شیمیایی و استفاده غالب از کود حیوانی می‌تواند سلامت محصولات و افزایش تولید محصولات کشاورزی را بدنبال داشته باشد و در این میان باید دقت لازم انجام شود تا افزایش تولید و تسریع در عمل‌آوری بر سلامت مردم و مصرف‌کنندگان تأثیر منفی نگذارد.

بایبوردی ضمن بازگو نمودن دلیل اصلی فقیر شدن خاک ادامه داد: خاک‌ها بر اثر تداوم برداشت محصول، از نظر مواد معدنی و عناصر غذایی فقیر می‌شوند و به کود نیاز می‌یابد که برای جبران آن، می توان طی یک برنامه‌ زمانبندی مشخص نسبت به استفاده از کودهای مختلف شیمیایی، حیوانی و گیاهی اقدام کرد.

مدیر دفتر محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی  یادآور شد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه‌ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می‌کنند، به عنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را بدنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع به کاهش آن نیز منجر شده است.

وی خاک را موجودی زنده قلمداد نمود و  اظهار داشت: خاک یک محیط زنده است که بسته به نوع آن در هر سانتی‌مترمکعب آن میلیون‌ها موجود زنده از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها و … زندگی می‌کنند و مهم‌ترین نقش را در تخریب و تحول مواد آلی در خاک برعهده دارند و به مراحل هوموسی و معدنی شدن مواد آلی سرعت می‌بخشند.

بایبوردی از نقش مصرف بهینه کود در ایجاد سلامت در انسان گفت و تاکید کرد: مصرف بهینه‌ کود علاوه ‌بر افزایش کمّی و کیفی محصول سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده و محیط زیست می‌شود.
 انتهای پیام/س
برچسب ها: مصرف ، متعادل ، کود
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.