شیخ‌الاسلام در گفتگوی ویژه خبری مطرح کرد

مسئله فلسطین بازیچه‌ای در دست سران عرب/ حکومت جدید مصر در اولین فعالیت فلسطینی خود رفوزه شد + فیلم

مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل با اشاره به عدم پذیرش طرح آتش بس مصر توسط گروههای مقاومت گفت:‌ این طرح قبل از اینکه یک طرح مصری باشد، یک طرح اسرائیلی است، متاسفانه حکومت جدید مصر در اولین فعالیت فلسطینی خود رفوزه شد چرا که این طرح با ابعادی که دارد حتی بیش از انتظار اسرائیلی‌ها بود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،‌ حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع غزه و پیامدهای منطقه‌ای و بین‌المللی این حملات و تبدیل "انتفاضه سنگ" به "انتفاضه موشک" در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته (چهارشنبه) با حضور حسین شیخ‌الاسلام مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل بررسی و واکاوی شد. 

مجری برنامه در اولین سوال از شیخ‌الاسلام پرسید که چرا گروه‌های مقاومت تفاهم‌نامه آتش‌بسی را که شب گذشته ارائه شد نپذیرفتند، که وی در پاسخ گفت: این طرح قبل از اینکه یک طرح مصری باشد، یک طرح اسرائیلی است، متاسفانه حکومت جدید مصر در اولین فعالیت فلسطینی خود رفوزه شد چرا که این طرح با ابعادی که دارد حتی بیش از انتظار اسرائیلی‌ها بود.
 
مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این طرح تصریح شده که عملیات زمینی، دریایی، هوایی و حتی زیرزمینی بین دو طرف باید متوقف شود که این موضوع تمام توان مقاومت را از بین خواهد برد و این طبیعی است که حماس، جهاد اسلامی و کل مقاومت اسلامی این طرح را قبول نکنند.
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به اینکه مصری‌ها مثل یک پدر که هیچ اهمیتی برای فرزند کوچکترش قائل نیست با فلسطینیان برخورد می‌کند، افزود: متاسفانه موضوع فلسطین از سالهای گذشته به عنوان یک بازیچه در دست سران عرب بوده تا به اهدافشان برسند، اما مصری‌ها باید یاد بگیرند که نمی‌توانند با فلسطین اینگونه رفتار کنند.
 
وی با تاکید بر اینکه مقاومت کار بسیار درستی در نپذیرفتن این طرح انجام داده است، اظهار داشت: این طرح هم از لحاظ محتوا و هم از نوع روش اجرا به نفع اسرائیل بود و هیچ دستاوردی برای فلسطینیان نداشت، فلسطینیان اکنون طرح بسیار خوبی ارائه کرده‌اند که در این طرح حق طبیعی زندگی‌کردن را زیر نظارت بین‌المللی پذیرفته‌اند.

 مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فلسطینیان تقاضای در اختیارداشتن یک بندر زیرنظر مجامع بین‌المللی دارند تا کالاها و نیازهای غذایی خود را رفع کنند، گفت: فلسطینیان در طرحی که ارائه کرده‌اند فرودگاه می‌خواهند و خواستار بازشدن گذرگاه رفح  هستند.
 
شیخ‌الاسلام در ادامه افزود: چرا باید مرز ملت فلسطین به سوی ملت عرب و اسلام بسته باشد؟ چرا مصر اجازه نمی‌دهد حتی مجروحین از مرز این کشور منتقل شوند؟ باید گفت بزرگترین کمکی که اکنون مصری‌ها به اسرائیلی‌ها می‌کنند عدم اجازه انتقال مجروحین فلسطینی به مصر است.
 
وی در ادامه اظهار داشت: سران عرب در این بین بسیار خیانت‌‌آمیز عمل کرده و اینگونه آبروی خود را می‌برند، هر شخصی که مقداری فهم سیاسی داشته باشد، متوجه خواهد شد که طرح آتش بس ارائه شده یک توطئه است و فلسطینیان حق دارند که این طرح را نپذیرند.
 
شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه علی‌رغم فشار غربی‌ها، راهبرد اسرائیل شکست خورده است، اظهار داشت: یکی از راهبردهایی که اسرائیل در جنگ دارد، پایان سریع درگیری‌ها استچرا که  رژیم صهیونیستی برای جنگی که گسترده و طولانی باشد ساخته نشده، زیرا عمق راهبردی ندارد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی این مقطع زمانی را برای ماجراجویی جدید خود در باریکه غزه انتخاب کرده است، بیان داشت: رژیم صهیونیستی با این تفکر که اکنون جهان اسلام با توطئه‌هایی که آمریکایی‌ها و بعضی از حکام منطقه طراحی کرده‌اند مشغول جنگ‌های داخلی هستند، فرصت را مناسب دید تا در غزه این حمله را شروع کند.
 
مشاور بین‌الملل رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: رژیم صهیونیستی اشتباه محاسباتی داشت، زیرا سران این رژیم فکر می‌کردند اطلاعاتشان قوی است و با فشار آوردن به بعضی نقاط خاص در غزه می‌توانند به اهداف خود برسند، اما خوشبختانه این مسئله نتیجه عکس داد و طی این 9 روز که رژیم صهیونیستی غزه را می‌کوبد، ملت فلسطین ایستادگی کرده و در این بین صهیونیست‌ها هستند که به پناهگاه‌ها رفته‌اند.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در ادامه گفتگوی ویژه خبری، مسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در ارتباط زنده ویدیویی در پاسخ به این پرسشی درباره راهبرد مقاومت مبنی بر"موشک در جواب موشک" آنهم در مقیاس گسترده ضد رژیم صهیونیستی بیان داشت: در جنگ فعلی،‌ ما شاهد یک تحول بسیار مهم در مقایسه با جنگ‌های قبلی مثل جنگ 22 روزه هستیم و آنهم این است که مقاومت موفق شده دشمن را از دو جهت غافلگیر کند؛ یکی از جهت نوع و کیفیت موشک‌هایی که در این جنگ استفاده می‌شود و دیگری هم حجم آتشی است که به سمت دشمن شلیک می‌شود.

اسداللهی با اشاره به اینکه این جنگ یک رسوایی بزرگ برای دستگاه اطلاعاتی اسرائیل بود چرا که اختلافات داخلی آنها را تشدید کرد، گفت: برخلاف تمام ادعاهایی که سران رژیم صهیونیستی در سیطره اطلاعاتی بر نوار غزه مطرح‌ کرده‌اند، اکنون آنها از این جنگ غافلگیر شده و تنها در یک عملیات دریا به زمین که توسط تکاورهای حماس انجام شد به اوج غافلگیری خود رسیدند.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در ادامه افزود: عملکرد گروه‌های مقاومت تاثیر خود را از لحاظ روانی بر روی جامعه صهیونیستی داشته است و اکنون که حدود 8 سال از جنگ 22 روزه می‌گذرد به طور میانگین هر دو سال اسرائیل به غزه حمله کرده است، تنها برای آنکه خودی به جهانیان نشان دهد و اعلام کند که هنوز قدرت دارد، اما هربار با حمله جدید نسبت به دفعه قبل توان گروه‌های مقاومت بالا رفته است.
 
وی با تاکید بر اینکه برد موشک‌های گروه‌های مقاومت در جنگ کنونی افزایش داشته است، اظهار داشت: ما شاهد این هستیم که گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کارایی خود را از دست داده، در جنگ 33 روزه کارایی گنبد آهنین حدود 30 درصد بود و 30 درصد موشک‌های پرتاب‌شده را می‌توانست رهگیری کند، اما در این جنگ کارایی گنبد آهنین به زیر 15 درصد کاهش یافته است چرا که مقاومت توانسته است همزمان تعداد زیادی موشک پرتاب کند ولی سیستم گنبد آهنین نمی‌تواند به طور همزمان تعداد بالای موشک‌ها را پیگیری کند.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه بیان داشت: سازمان ملل اعلام کرد که 95 درصد قربانیان فلسطینی در جنگ فعلی غیرنظامی هستند و این برخلاف جنگ‌های گذشته است، زیرا در جنگ‌های گذشته شاهد بودیم رژیم صهیونیستی چهره‌های اصلی سیاسی و رهبران حماس را  مورد حمله قرار می‌داد، اما در این جنگ هیچ چهره اصلی تاکنون به شهادت نرسیده است.
 
وی در ادامه تصریح کرد: جنگ 8 روزه با شهادت "علی الجعبری" فرمانده گردان‌های القسام شروع شد، اما در مقابل در این 9 روزه رژیم صهیونیستی نتوانسته است حتی یک انبار موشکی و یا یک کارگاه ساخت موشک فلسطین را مورد هدف قرار دهد. براین اساس، اسرائیل تمرکز خود را بر روی مناطق مسکونی قرار داده و این تنها نشان‌دهنده یک شکست تاریخی برای دستگاه اطلاعاتی و نظامی اسرائیل است.
 
اسداللهی با اشاره به اینکه برکناری معاون وزیر دفاع اسرائیل توسط نتانیاهو نشان‌دهنده اختلافات درون هیئت‌حاکمه اسرائیل است، گفت: رژیم صهیونیستی تاکنون جرات عملیات زمینی علیه غزه را نداشته است، زیرا می‌داند با ورود به غزه یک جنگ تمام‌عیار شهری را در پیش خواهد داشت که تلفاتش را بالا خواهد برد.
 
کارشناس ارشد امور خاورمیانه اظهار داشت: در چنین وضعیتی تاثیرات جنگ به هیئت حاکمه اسرائیل منتقل شده است و یک بخش تندرو راست افراطی سعی دارند نتانیاهو را متهم به جرات‌نداشتن برای حمله زمینی به غزه کنند که نتانیاهو در مقابل تنها به گفتن اینکه دستگاه اطلاعاتی نتوانسته اهداف را مشخص کند، اکتفا کرده است.
 
وی در ادامه بیان داشت: امروز شاهد آن هستیم که شیمون پرز اظهار داشته که جنگ هوایی یک امر غیر اخلاقی است، در حالیکه او همان کسی بود که جنایت "قانا" را در لبنان ایجاد کرد.
 
اسداللهی در ادامه افزود: تمامی اینها دستاوردهای بزرگی است که در این جنگ اتفاق افتاده و نشان‌دهنده آن است که گروه‌های مقاومت در دو سال گذشته از لحاظ حفظ اطلاعاتی بسیار خوب عمل کرده‌اند و توانسته‌اند مراکز خود را از دید دشمن مخفی کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه با تاکید بر اینکه متاسفانه امروز شاهد دخالت کشورهای عربی به جای حمایتشان از گروه‌های مقاومت فلسطینی هستیم، افزود: اینبار یک مسئله عجیب در حال رخ دادن است، در دفعات گذشته هر نوع طرح سازشی که برای دوطرف ریخته می‌شد با هماهنگی آنها بود، اما اینبار بدون هماهنگی با دوطرف طرح آتش‌بس را مطرح و آن را به گروه‌های مقاومت تحمیل کردند.
 
وی در ادامه اظهارداشت: البته کشورهای عربی می‌دانستند گروه‌های فلسطینی این طرح را نخواهند پذیرفت، اما اکنون با تفکر به این موضوع که این طرح دو حالت خواهد داشت  یعنی یا فلسطینیان آن را می‌پذیرند و تسلیم می‌شوند و یا رد می‌کنند، گناه هر اتفاقی  که در غزه بیفتد را به دلیل رد طرح سازش به گردن گروه‌های مقاومت خواهند انداخت.

اسداللهی در پاسخ به این سوال که چرا رژیم صهیونیستی علی‌رغم ادعای داشتن یک ارتش افسانه‌ای و قدرت امنیتی و اطلاعاتی بزرگ، هنوز نتوانسته برآورد دقیقی از توان رزمی و دفاعی مقاومت داشته باشد، گفت: تبادل تجارب خوبی میان گروه‌های مقاومت انجام می‌شود، یعنی حزب‌الله لبنان نقش بسیار عمده‌ای در انتقال تجارب خود در جنگ‌ها با اسرائیل به خصوص جنگ 33 روزه به گروه‌های مقاومت فلسطین داشته و آموزش‌هایی همچون نحوه کار، پنهان‌کاری را آموزش داده است که در حال حاضر ما نتیجه آن را می‌بینیم.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه افزود: امروز فقط موضوع انتفاضه موشک نیست، بلکه می‌بینیم که حماس هواپیماهای بدون سرنشین بکار می‌برد، از طرف دیگر حماس از همان تاکتیک‌هایی که اسرائیل استفاده می‌کرد همچون ارسال پارازیت‌ بر روی تلویزیون‌ها استفاده می‌کند، این نشان می‌دهد که سطح کارهای مقاومت نسبت به جنگ 8 روزه فوق‌العاده بالا رفته و این جوابی است به کسانی که معمولا در نتایج این جنگها تشکیک می‌کنند و می‌گویند که جنگی شده و تعداد زیادی از فلسطینیان کشته شده‌اند، اما در مقابل هم 10 تا 15 نفر صهیونیست کشته‌ شده‌اند، پس چگونه اسم این را پیروزی می‌نامید؟
 
وی ادامه داد: اما الان ما می‌بینیم در فاصله میان دو جنگ چقدر گروه‌های مقاومت موفق شده‌اند کیفیت کار خود را بالا ببرند که این جای خوشبختی است، باید دقت کرد که این اتفاق در زمانی افتاد که ما شاهد موج بیداری اسلامی در جهان عرب بودیم، اما متاسفانه به دلیل انحراف این موج از مسیر اصلی‌اش یک بی‌توجهی از طرف جهان عرب نسبت به مسئله فلسطین اتفاق افتاد و زمانی که فلسطین محاصره کامل شد، حتی ارتباط محدودی که در زمان "مبارک" یا "مرسی" داشتند، آن را نیز ندارند، اما با این وجود موفق شدند که این دستاوردها را ایجاد کنند.
 
اسداللهی تصریح کرد: بنابراین این مهم یک پیروزی بسیار بزرگ برای فلسطینیان و یک شکست تاریخی برای ارتش اسرائیل است، درست است که اسرائیل یک ارتش و دستگاه اطلاعاتی بسیار قوی دارد، اما همواره قدرت اسرائیل در ضعف عرب‌ها بوده، یعنی عرب‌ها چون در طول تاریخ ضعیف بوده‌اند، این ضعف باعث شده بود که اسرائیل با قدرت خودش بر آنها سیطره پیدا کند.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: در حال حاضر گروه‌های مقاومت قابل مقایسه‌ با ارتش اسرائیل در حجم نیستند، اما با این حجم کم  موفق می‌شوند که به پیروزی‌های بزرگی دست یابند، بنابراین اگر یک تحول ریشه‌ای در این دولت‌های عربی به وجود آید و آنها روحیه انقلابی پیدا کنند، قادرند به راحتی با اسرائیل مقابله کرده و این رژیم غاصب را ریشه‌کن کنند.
 
وی تاکید کرد: متاسفانه ما می‌بینیم که در جهان عرب چنین حالتی وجود ندارد، حتی خود حماسی‌ها نیز از این نظر شوکه شده‌اند که انعکاس این جنایات الان در جهان عرب آنطور که باید مطرح شود، وجود ندارد و بیشتر تظاهراتی که در دفاع از ملت فلسطین صورت می‌گیرد، یا در جهان غیر عرب و یا در کشورهای اروپایی است و ما در کشورهای عربی شاهد این مهم نیستیم.
 
اسداللهی ادامه داد: کشورهای عربی یا درگیر مسائل داخلی خود هستند و یا  بی‌تفاوت‌اند که این یک مسئله ریشه‌ای در جهان عرب است، اما با این حال مقاومت توانست از این مرحله عبور کند و نشان دهد که ضربات ارتش اسرائیل نمی‌تواند آنها را از بین برد، به همین دلیل ما وارد مرحله جدیدی شده‌ایم.
 
این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: اگر محور مقاومت بتواند قدرت خودش را پیدا کند که خوشبختانه با تحولات سوریه ما شاهد هستیم که به تدریج این مهم درحال بازگشت به حالت قبلی خود است، این تحول می‌تواند در چارچوب محور مقاومت یک توان جدید قوی ایجاد کند که به شدت به ضرر اسرائیل خواهد بود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در بخش دیگری از این گفتگوی خبری، شیخ‌الاسلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ریشه گستاخی رژیم صهیونیستی در ماه مبارک رمضان نسبت به سرزمین فلسطین و قتل‌عام و نسل‌کشی فلسطینیان چیست، گفت: متاسفانه این امر به ضعف داخلی جهان اسلام، به پشتیبانی بی‌چون و چرای آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از این جنایات و به درگیری در مقابل اسلام انقلابی، اسلام مردم‌سالاری و اسلام دینی باز می‌گردد.
 
وی افزود: ارتش اسرائیل هم در نظریه و هم در عمل شکست خورده است، در اسناد اسرائیل گفته می‌شود که به این دلیل در دنیا از آنها پشتیبانی می‌شود که اولین کار ارتش اسرائیل بازدارندگی است، اما الان این ارتش این بازدارندگی را ندارد و نمی‌تواند آن را انجام دهد، همچنین ما شاهد هستیم که حماس، جهاد، گروه‌های مختلف فلسطینی حمله کرده و حزب‌الله نیز دشمن را تهدید می‌کند، لذا این ارتش توان بازدارندگی ندارد.
 
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تصریح کرد: اسرائیلی‌های دومین ملاکی که برای خودشان تعیین کرده بودند، این بود که ارتش بتواند طرف مقابل را ارزیابی کرده و هشدار سریع دهد، خوشبختانه این جنگ ثابت کرد که این توان را نیز ندارد، یعنی نتوانست از طرفی ارزیابی کند که فلسطینیان چه تجهیزاتی  دارند و غافلگیر شدند، این ارتش اشتباه محاسباتی داشت و براساس این اشتباه محاسباتی حمله‌ای را آغاز کرد و الان در آن وا مانده است.
 
شیخ‌الاسلام ادامه داد: نکته سومی که قرار بود این ارتش انجام دهد، این بود که پایان سریعی برای هر درگیری داشته باشد اما ما می‌بینیم که این ارتش توان انجام این کار را نیز ندارد.
 
وی تاکید کرد:  اگر ارتش در اسرائیل و نظریه‌های بنیان این ارتش فروبریزد، باید اطمینان داشته باشیم که اسرائیل در حال فروریختن است، چرا که پایه اصلی اسرائیل متکی به این ارتش و این نظریه‌ها بوده است.
 
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس با اشاره به گنبد آهنین رژیم صهیونیستی تصریح کرد: این گنبد آهنین، هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی شکست خورده است، چون این گنبد مثلا برای این طراحی شده که 100 موشک را که همزمان شلیک می‌کنند، بزند اما اگر طرف مقابل در عوض 100 موشک، 200 موشک شلیک کند آن وقت توان مقابله با 100 موشک دیگر را ندارد، پس شکست خورده است، حالا هرچقدر آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها برای آن پول صرف کنند، این مشکل نظری را نمی‌توانند حل کنند.
 
شیخ‌الاسلام تاکید کرد: امروز توان آتش‌باری مقاومت زیاد شده و تنوع آنها بالا رفته است، از نظر عملی هم این گنبد آهنین هیچ‌گاه موفق نبوده و سیر نزولی داشته است و هرچقدر مقاومت نوع و جنس موشک‌های خود را عوض کند و توانایی رادارگریز بودن این موشک‌ها را بهبود بخشد، این موشک‌ها موثرتر خواهند بود، علت این مهم نیز این است که تا مقدار زیادی این توانایی بومی‌سازی شده است.
 
وی افزود: غزه یک جای محاصره‌ای است و حتی یک قوطی شیر خشک هم بدون اجازه اسرائیلی‌ها نمی‌تواند وارد شود، اما می‌بینیم که موشک‌های چندین متری با عظمت‌ در غزه وجود دارد، این خیلی مهم است که ما بدانیم اسرائیل در محاصره غزه به ویژه از نظر نظامی شکست خورده است.
 
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس ادامه داد: مقاومت می‌خواهد در سرزمینش کشاورزی و ماهیگیری کند، این درخواست فلسطینی‌ها از نظر جهانی بسیار معقول است و جمهوری اسلامی ایران نیز وظیفه دارد به صحنه بیاید و نشان دهد که این درخواست‌ها معقول است.
 
شیخ‌الاسلام با اشاره به حضور سفیر و نمایندگان فلسطین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در چند روز گذشته سفیر و نمایندگان مردم فلسطین در مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان و مردم ایران سخنرانی کرده‌‌اند، با توجه به اینکه آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، مسئول اتحادیه بین‌المجالس اسلامی است، در رابطه با کشورهای اسلامی صحبت کرد و آنها نیز اعلام آمادگی کردند که مایلند برای حمایت از مردم غزه نشستی را برگزار کنند.  
 
وی افزود: جالب است بدانید که رئیس مجلس جدید عراق نیز اعلام آمادگی کرده که در این مجمع و این نشست حضور داشته باشد، بنده تصور می‌کنم که چنین اقداماتی باید توسط کشورهای اسلامی انجام شود، به ویژه اکنون که در قبال مردم فلسطین کم‌کاری می‌شود.
 
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تاکید کرد: باید توجه‌مان را نسبت به مسئله فلسطین چه در قالب سازمان کنفرانس اسلامی و چه در قالب جنبش غیرمتعهدها جبران کنیم، رئیس‌جمهور کشورمان نیز تماس‌های بسیار خوبی را در رابطه با مسئله فلسطین داشت و از وزیر امور خارجه نیز خواست که با توجه به ظرفیت‌ جنبش غیرمتعهدها هر آنچه را که می‌تواند انجام دهد که این امر می‌تواند کارساز باشد.
 
شیخ‌الاسلام با تاکید بر اینکه قضیه فلسطین باید قضیه اول جهان اسلام باشد، گفت: قضیه فلسطین همچنان که در گذشته مسئله مهم جهان اسلام بود، خوشبختانه این اشتباهاتی که اسرائیل کرد فرصتی را به دست ما داده و ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا دوباره مسئله فلسطین مسئله اول جهان اسلام شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری، مسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گروه‌های تکفیری و مدعی جهاد به جای کمک به فلسطین همچنان به قتل و غارت در کشورهای اسلامی از جمله عراق و سوریه دست می‌زنند و در برابر رژیم صهیونیستی هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهند، گفت: یکی از خصوصیات موضوع فلسطین این است که همیشه سره را از ناسره جدا می‌کند، همیشه آدمهایی که نیت خاصی برای خدمت دارند از دروغگوها و از منافقین جدا می‌شوند، جالب است که همزمان با حمله اسرائیل به غزه و کشتن غیرنظامیان فلسطینی، بیمارستان‌های اسرائیل مملو از مجروحین گروه‌های مسلح سوریه است که در حال مداوا هستند.
 
اسداللهی تاکید کرد: صهیونیست‌ها از یک طرف مردم فلسطین را به شهادت می‌رسانند و از طرف دیگر خدمات درمانی به تکفیری‌های حمله‌کننده به سوریه می‌دهند.
 
این کارشناس ارشدمسائل خاورمیانه ادامه داد: از طرفی دیگر بخشی از جولان در تصرف گروه‌های مسلح است و آنها به راحتی می‌توانند حتی با یک خمپاره 60 عادی شهرک‌های صهیونیستی را در جولان مورد حمله قرار دهند و از دید خودشان مردم فلسطین را حمایت کنند، اما شاهد این هستیم که حتی یک تیر هم شلیک نشد.
 
اسداللهی ادامه داد: این گروه‌هایی که اسم خود را گروه‌های جهادی می‌گذارند تنها ربطی که ندارند به مسئله جهاد است، اینها گروه‌هایی هستند که به علت تفکرات انحرافی که دارند، تحت نفوذ آمریکا و دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل که به نفع آمریکا و اسرائیل عمل می‌کنند هستند و این در حالیست که ما حتی شاهد نبودیم که این گروه‌های مسلح که ادعای جهاد دارند، بیانیه‌ای را در محکوم کردن جنایات اسرائیل در فلسطین صادر کنند.
 
وی تصریح کرد: همزمان با این جنگ، معارضین سوری در استانبول جمع شده بودند و رئیس جدید ائتلاف ملی خود را انتخاب کردند، این افراد چند روز آنجا بودند اما حتی به صورت لفظی نیز رژیم صهیونیستی را محکوم نکردند.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اظهار داشت: از سوی دیگر در شبکه‌های اجتماعی از گروه داعش این سوال را پرسیدند که چرا هیچ‌ عکس‌العملی در رابطه با مسئله حمله رژیم صهیونیستی به فلسطین نشان نمی‌دهید، آنها که اهل سنت هستند و شما نیز ادعای دفاع از اهل سنت را دارید، پس چرا آنها را محکوم نمی‌کنید؟ آنها نیز پاسخ داده‌اند که اولویت در جنگ با منافقین و مرتدین است نه با اهل کتاب، این نشان می‌دهد که این گروه تروریستی یهودی‌ها را اهل کتاب به حساب می‌آورند. با این استدلال‌های بچه‌گانه می‌خواهند اقدامات خود را توجیه کنند، اما توجیه آنها قابل پذیرش نیست و آنها را رسوا کرده است.

اسداللهی ادامه داد: همزمان با شروع جنگ علیه غزه ما شاهد این بودیم که یکی از مقامات بلندمرتبه عربستان سعودی اعلام کرده بود که من خیلی دوست دارم از مقامات اسرائیلی در خانه خودم در عربستان پذیرایی و میزبانی کنم.
 
وی تاکید کرد: همه چیز در رابطه با مسئله فلسطین آشکار و روشن شده است، یکی از خصوصیات موضوع فلسطین این است که حق را از باطل مشخص می‌کند، اما ناگفته نماند که حماس در طول  3 سالی که از بحران سوریه می‌گذرد، اشتباهات فاحشی مرتکب شد که شاید یک علتش این بود که آنها فکر می‌کردند جهان عرب علیه اخوان‌المسلمین بسیج شده و دولت‌های عرب هم تصمیم گرفتند که اخوان‌المسلمین را نابود کنند و کسی از حماس حمایتی نخواهد کرد، حماس رابطه‌اش با سوریه قطع شده و رابطه‌اش با محور مقاومت سرد شده، بنابراین بهترین فرصت برای تضعیف حماس است و این دلیل در تصمیم‌گیری‌های اسرائیل تاثیرگذار بود.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تصریح کرد: بنابراین این یک فرصتی بود که حماس گذشته را جبران کند، امروز ما شاهد هستیم که آشتی ملت واقع شد و دولت وحدت ملی تشکیل شد که در واقع سیطره آن با گروه‌های خودگردان است و حماس تقریبا قدرت سیاسی در غزه را تحویل حکومت خودگردان داده است.
 
وی تاکید کرد: اسرائیلی‌ها نگران بودند که حالا که حماس دوباره از قدرت سیاسی کنار رفته، دوباره به نقش مقاومتش بازگردد، بنابراین یکی از اهداف اصلی‌اش در این حمله این بود که حماس را آنقدر تضعیف کند که قادر به بازگشت به مقاومت نباشد، از طرف دیگر آن بینشی را که مرسی به آنها تحمیل کرده بود ادامه دهند، یعنی از پرتاب موشک توسط سایر گروه‌های مقاومت ممانعت کنند.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه بیان کرد: هدف دوم اسرائیل این بود که این آشتی ملی را از بین ببرد، چراکه امروز روند مذاکرات صلح میان تشکیلات خودگردان و نتانیاهو متوقف شده است و بعد از آن آشتی ملی و دولت وحدت ملی اتفاق افتاده است.
 
اسداللهی گفت: صهیونیست‌ها می‌خواهند این وحدت ملی را سرنگون کنند و آشتی ملی را برهم زنند، چرا که نگران این هستند که انتفاضه سوم در کرانه باختری اتفاق بیفتد، چون میزان نارضایتی و خشم مردم فلسطین نه فقط در کرانه باختری حتی در مناطق سال 1948 آنقدر بالا رفته که خود صهیونیست‌ها صحبت از احتمال انتفاضه سوم می‌کنند.
 
وی بیان کرد: یکی دیگر از اهداف حمله رژیم صهیونیستی به غزه این بود که بگوید اگر مردم فلسطین به سمت انتفاضه سوم بروند، سرنوشت آنان همچون سرنوشت مردم غزه خواهد بود، اما صهیونیست‌ها باید بدانند که سرنوشت ملت فلسطین در محور مقاومت تعیین شده نه در نزدیک شدن به قطر، ترکیه، مصر و عربستان و این محوری است که آینده فلسطین را تضمین می‌کند و امیدواریم که این راه سرلوحه کارشان در آینده قرار دهند ، چرا که چنین امری تاثیر خودش را خواهد گذاشت.
 
کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تاکید کرد: ما شاهد بودیم که جهاد اسلامی در جنگ اخیر بسیار قوی‌تر از گذشته خودش را نشان داد و همچنین نشان داد که فاصله‌اش را با حماس از نظر قدرت نظامی و توانایی کاهش می‌دهد، بنابراین تحولات مبارکی در کنار کشتار مردم که واقعا حادثه تلخی است، در حال رخ دادن است، اما سرجمع اینها یک پیروزی بسیار بزرگ تاریخی برای ملت فلسطین خواهد بود.

بر اساس این گزارش حسین شیخ‌الاسلام مشاور رئیس مجلس در امور بین‌الملل در ادامه و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است رژیم صهیونیستی دست به یک جنگ بزرگ و گسترده زمینی زده و قتل‌عام گسترده‌ای را به راه اندازد، گفت: من فکر می‌کنم که رژیم صهیونیستی به اندازه کافی درس گرفته و اطلاعاتش غلط  است پس نمی‌تواند پیش‌بینی جدیدی داشته باشد، چرا که طرح‌هایش شکست خورده، وحدت درون فلسطین قوی‌تر شده، اما صهیونیست‌ها دچار ازهم پاشیدگی و تشنج شده‌اند، لذا فکر نمی‌کنند که به یک جنگ وسیع زمینی در داخل غزه اقدام کند.
 
وی تاکید کرد: اگر رژیم صهیونیستی دست به حمله زمینی بزند، علاوه بر اینکه متحمل خسارت شده، کشته برجای خواهد گذاشت که بحث کشته برای رژیم صهیونیستی بسیار مهم است و به هیچ‌ طریقی نمی‌تواند برای صهیونیست‌ها که امنیت برایشان مهم است، آن را توجیه کند.
 
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس  با بیان اینکه صهیونیست‌ها به جایی رسیده‌اند که دورتادور خود را دیوار کشیده‌اند تا در امنیت باشند ، ادامه داد: نتانیاهو یکجانبه اعلام آتش‌بس کرد و این نشان داد که آنها بیش از 8 روز نمی‌توانند پناهگاه را تحمل کنند و اگر بخواهند وارد جنگ زمینی شوند، حداقل بیش از 10 روز با آن درگیر هستند و این کار ساده‌ای نیست، لذا باید قبول کنیم که نظریه امنیتی اسرائیل فروریخته است.
 
شیخ‌الاسلام گفت: من تصور می‌کنم که مردمی که امروز در غزه قربانی می‌شوند حداقل دستاورد آن این است که به طرف مقابل بگویند که ما همچنان برای حمایت از سرزمین مقدس خود در برابر صهیونیست‌های غاصب ایستاده‌ایم.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: قطعا حضور مردم مسلمان و آزاده سراسر جهان و همچنین مردم دیندار کشورمان در راهپیمایی روز قدس امسال از روز قدس سالهای گذشته گسترده‌تر، باشکوه‌تر و قوی‌تر  خواهد بود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: فلسطین ، رفوزه ، فعالیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار