تعاون در صورت اجرا در جامعه روستایی می تواند نه تنها توسعه اقتصادی بلکه توسعه پایدار روستای را سبب شود چرا که این فعالیت با ایجاد کار آفرینی بهینه سبب ماندگاری و اقتصاد پایدار روستایی می شود .

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران تعاون را مي توان نوعي كار و زندگي مشترك گروهی  در سطوح فعاليت هاي اقتصادی دانست . بر همین مبنا در مکانهایی که روحیه فعالیت جمعی در فعالیتهای اقتصادی نمود پیدا می کند تعاون می تواند به عنوان یک نیروی محرک قوی سبب پویایی بخش اقتصاد شود .

در حال حاضر روستاها چنین حالتی دارند .  هر برنامه موثر توسعه روستايي بايد از راه افزايش مشاركت توده هاي مردم ،  افزايش توليد و برخورداري از مزاياي آن به مقابله با فقر به عنوان يك مانع و چالش جدي فراروي توسعه روستايي برخيزد و در این میان تعاون و اصول موجود در آن به خوبی در این بخش موثر است .

تعاون در صورت اجرا در جامعه روستایی می تواند نه تنها توسعه اقتصادی بلکه توسعه پایدار روستای را سبب شود چرا که تعاون با ایجاد کار آفرینی بهینه سبب ماندگاری و اقتصاد پایدار روستایی شود .

تجربه نشان داده کشورهایی مثل هند که از عنصر تعاون برای توسعه روستایی استفاده کرده اند  از جايگاه ويژه اي درفرايند توسعه روستايي برخوردار شده اند.

 بيكاري فصلي ، بهره وري پايين افراد از منابع موجود ، عدم جذابيت براي سرمايه گذاري ،  ضعف فضاي كسب و كار از معضلات موجود در نواحي روستايي است که با ايجاد تعاوني مي توان به مقابله با آن برخواست.

با توجه به اينكه در اكثر مناطق جهان به ويژه كشورهاي در حال توسعه روستا از جمله نواحي فقير و درحال فرسايش محسوب مي شود انديشمندان و سياست گذاران اغلب كشورها توجه خاصي را معطوف به امر توسعه روستايي مشاركتي با بهره گيري از دانش بومي و مشاركتي مردم محلي جهت رفع مشكلات و معضلات خودشان نموده اند   .

انتهای پیام /



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار