وزیر امورخارجه آمریکا در نشست خبری گفت: پيشرف‌های محسوسی رخ داده اما هنوز فرمول كارآمدی پيدا نكرده‌ايم و هدف ما تعيين خطوط كامل برنامه است؛ اعتقاد دارم كه ما می‌توانيم.

به گزارش خبرنگار اعزامی باشگاه خبرنگاران به وین؛ "جان کری" وزیر امورخارجه آمریکا که از روز شنبه به دور ششم مذاکرات ایران و گروه 1+5 پیوسته است پس از سه دور مذاکره با وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (سه شنبه 24 تیر) در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوال‌های آن‌ها پاسخ داد.

وزیر امور خارجه آمریکا در این نشست با اشاره به گفتگوهای انجام شده بین دو طرف گفت: پيشرفت‌هايی داشتيم اما به طور واضح هنوز كار زيادی را در پیش داريم.

فرد ارشد تیم مذاکره کننده آمریکا در ادامه از پیشرفت‌های محسوس سخن به میان آورد و ادامه داد: پيشرفت‌های محسوسی رخ داده اما هنوز فرمول كارآمدی را پيدا نكرده‌ايم. هدف ما تعيين خطوط كامل برنامه است و اعتقاد دارم كه ما می‌توانيم.

کری در مورد احتمال بازگشت خود به وین (محل برگزاری دور ششم مذاکرات ایران و طرف غربی) همچنین گفت: اگر تيم ما دلايلی برای بازگشت من داشته باشد آماده بازگشت هستم اما هيچ برنامه‌ای برای بازگشت ندارم و برای مشورت با اوباما و كنگره جهت بررسی راه پيش‌رو و اينكه آيا زمان بيشتری نياز است به واشنگتن بر می‌گردم.

صحبت در مورد نقش کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، موضوع بخش دیگری از صحبت‌های جان کری بود. وزیر امور خارجه آمریکا در این مورد خاطرنشان کرد: نظارت خانم اشتون در مذاكرات خستگی‌ناپذير و بسيار عالی است.

 وی در ادامه با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در رابطه با مذاکرات ایران و 1+5 گفت: آنچه كه رهبری ايران فرموده است موضع جديدی نيست، رهبری ايران فتوایی را صادر كرده‌اند كه ما آن را خيلی جدی مي‌گيريم چرا که فتوایی كه توسط يك روحانی صادر می‌شود بيانی بسيار قدرتمند درباره نيت و قصد كاری است.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد: توافق به گام‌ها تضمينی نیاز دارد و من می‌خواهم ايران و رهبری ايران بدانند آمريكا اعتقاد دارد كه انرژی صلح آميز هسته‌ا‌ی تحت معاهده "ان‌پی‌تی" حق ايران است.

جان کری همتای ایرانی خود را مذاکره‌کننده‌ای سرسخت دانست و ادامه داد: او (ظریف) نیز همانند ما برای رسیدن به راه حل منطقی که حقوق و منافع دو طرف را در نظر بگیرد موضع شفاف و صریحی دارد.

حصول پیشرفت در مذاکرات بین ایران و غرب سوال دیگری بود که یکی از خبرنگاران از وزیر امور خارجه آمریکا پرسید. کری در این رابطه گفت: پيشرفت داشته‌ايم. هر دو ما راهی را مشاهده مي‌كنيم كه می‌توان به پيشرفت‌های بيشتری دست يافت.

مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران در بحث سانتریفیوژ‌ها و اینکه آیا تعداد مطرح شده در برخی خبرها را قبول دارد یا نه عنوان کرد: من درباره تعداد سانتريفيوژها و اينكه آيا ما قبول خواهيم كرد (تعداد سانتریفیوژهای مطرح شده از سوی ایران) يا خير صحبت نخواهم كرد چرا که اين موضوع به ميز مذاكرات مربوط می‌شود.

کری در ادامه کنفرانس مطبوعاتی خود با تکرار ادعاهای پیشین دولتمردان آمریکایی عنوان کرد: تعداد 19 هزار سانتریفیوژ IR-1 مسئله جدیدی نیست بلکه بازتابی از جاه‌طلبی‌های کنونی ایران در رابطه با برنامه طولانی مدت هسته‌ای این کشور است. 

بحران جدید شکل گرفته در منطقه که این روزها در صدر اخبار بین المللی و منطقه‌ای قرار دارد موضوع دیگری بود که وزیر امور خارجه آمریکا به آن پرداخت. جان کری با اشاره به نقش دو طرف گفت: از دو طرفين می‌خواهم آتش‌بس را رعايت كنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار