معاون پژوهشي و فناوري مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خراسان رضوي گفت: طرح تحقيقاتي ثبت كلون‌هاي زعفران‌هاي زارعي ايران با استفاده از روش‌هاي ريخت‌شناسي و مولكولي از مرداد ماه سال جاري آغاز مي‌شود.

مجتبي اسكندري در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ، گفت : با پیگیری هایی اين پروژه توسط مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خراسان رضوي در حال حاضر اين پروژه تحقيقاتي آماده شده و با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري ، همكاري موسسه تحقيقات ثبت ،گواهي نهال و بذر تهران اجرا خواهد شد.

معاون پژوهشي و فناوري مركز تحقيقات كشاورزي و منابع طبيعي خراسان رضوي گفت: كليت این طرح تحقیقاتی به اين صورت است كه پيازهاي زعفران از مناطقي كه سابقه طولاني در كشت زعفران دارند كه شامل گناباد، قائن، بيرجند، فردوس، تربت‌حيدريه، استهبانات، خواف و همدان با روش‌هاي علمي جمع‌آوري و در ايستگاه‌هاي تحقيقاتي مشهد، طرق و گناباد کشت مي‌شود.

مجتبی اسکندری افزود: پس از رشد زعفران‌هاي کشت شده، صفات ظاهري شامل مورفولوژي و ريخت‌شناسي يادداشتبرداري ، ثبت و بررسي‌هاي علمي براساس صفات ظاهري انجام مي‌شود سپس يك نمونه كپي از پيازهاي زعفران به موسسه ثبت و گواهي بذر و نهال تهران ارسال شده و DNA اين پيازها در آنجا استخراج شده و شباهت و تفاوت‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

وی گفت : به اين ترتيب اين بررسي ظرف دو سال تكميل مي‌شود و كلون‌هاي زعفران پس از شناسايي به نام جمهوري اسلامي ثبت خواهد شد، كه اين امر زمينه را براي صادرات ايران پس از برندسازي با شرايط بهتري فراهم مي‌كند./س
 
برچسب ها: تحقیقاتی ، زعفران ، پیاز ، بذر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.