150میلیون برای مرمت‌ اثر ملی و تاریخی پل‌خیری محمدخان و چهارطاقی خیرآباد اختصاص داده شد.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج پل خیری‌ محمدخان در تاریخ3 اسفند 77 با شمارهٔ ثبت2207به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 رئیس میراث فرهنگی ‌و گردشگری گچساران با بیان اینکه در کنار راه ارتباطی گچساران به دهدشت و 50 کیلومتری شمال غرب گچساران پل عظیمی از دوره‌ اسلامی باقی‌ مانده که به پل خیری و محمدخان معروف است، گفت: پل مذکور بر روی رودخانه‌ خیرآباد ایجاد شده که به احتمال زیاد در دوره‌ اسلامی و پس از تخریب پل در دوره ساسانی ساخته شده است.

هومن عنایی افزود: پل خیری و محمدخان در400متری چهارطاقی خیرآباد با130متر طول و هفت دهانه است که قسمت بیشتر آن در سمت غرب رودخانه و در خاک خوزستان واقع شده است.

 وی با بیان اینکه اﯾﻦ چهار طاقی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ آﺗﺸﮑﺪه ﺧﯿﺮآﺑﺎد شهرت دارد، ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ ﻣﺮﺑﻊ ﺷﮑﻞ ﺑﺎ اﺿﻼع11ﻣﺘﺮ اﺳﺖ، گفت:چهار طاقی ﺧﯿﺮآﺑﺎد در ﺟﺎده ﮔﭽﺴﺎران ﺑﻪ دهدﺷﺖ، ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺧﯿﺮآﺑﺎد ﻋﻠﯿﺎ واﻗﻊ ﺷﺪه و به ﻋﻨﻮان ﯾﮑﯽ از آﺛﺎر ﻣﻠﯽ اﯾﺮان ﺑﻪ ﺛﺒﺖ رﺳﯿﺪه اﺳﺖ.

ﻣﺮﺣﻠﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﺗﺮﻣﯿﻢ و ﻣﺮﻣﺖ اﯾﻦ ﺑﻨﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ ﺷﺎﻣﻞ آوار ﺑﺮداری ﺑﻮده ﮐﻪ در ﺳﺎل90آﻏﺎز و ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن رﺳﯿﺪ. عنایی با بیان اینکه ﻣﺮﻣﺖ و ﻣﻘﺎومﺳﺎزی اﯾﻦ ﺑﻨﺎها در راﺳﺘﺎی ﺗﻮﺳﻌﻪ و ﮔﺴﺘﺮش ﺻﻨﻌﺖ ﮔﺮدﺷﮕﺮی ﻣﺆﺛﺮ اﺳﺖ، افزود: ﭘﻞ ﺳﺎﺳﺎﻧﯽ، ﭘﻞ ﺧﯿﺮی و ﻣﺤﻤﺪﺧﺎن و ﺑﻨﺎی ﺗﺎرﯾﺨﯽ چهار طاقی از ﺟﻤﻠﻪ اﯾﻦ آﺛﺎر گردشگری و زیبای گچساران است که در طول سال گردشگران زیادی را به خود جذب می‎کند. /س
برچسب ها: اعتبار ، مرمت ، پل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.